تمام دامنه‌های شما متعلق به آمریکا است

 

دولت ایالات متحده آمریکا ممکن است به صورت قانونی تمامی دامنه‌هایی که آخرش با .com یا .net و یا سایر دامنه‌های سطح بالا را تصرف کند.
Wired گزارش داد: اگر شما هم جزء آن دسته از کسانی هستید که دامنه .com دارند مطلع باشید که دولت آمریکا گفته این حق قانونی اوست تا کنترل دامنه شما را به تصرف خود درآورد. نه تنها .com بلکه این بلا قرار است سر URL های دیگری هم مثل .net، .cc ، .tv ، .name، و .org هم نازل شود.
این اعلامیه نگران کننده به دنبال بسته شدن یک سایت شرط بندی ورزشی به نام Bodog.com به دست مقامات آمریکایی در هفته گذشته ، صادر شد. اگر چه Bodog.com یک سایت کانادایی بود و به همین خاطر بسیاری بر این باورند که خارج از حوزه قضایی آمریکا قرار داشته است. دلیل اصلی این بوده که تنها شرکتی که مجاز به صدور یک دامنه جدید است VeriSign نام دارد که در اصل آمریکایی است.
به گفته سخنگوی اداره مهاجرت و گمرک آمریکا (ICE)، هر زمان آمریکا اراده کند تا یک دامنه .com ، .net ، .tv ، .name را بگیرد ، تنها چیزی که نیاز دارد فقط صدور حکم دادگاه است که درست مثل مورد VeriSign به سرعت هم با آن موافقت می‌شود. فرایند مشابه دیگر هم وجود دارد که ارائه درخواست به اداره منافع عمومی رجیستری است که URL های سطح بالا مثل .org را کنترل می‌کند.
به همین خاطر هم VeriSign می گوید تنها قانون را رعایت کرده است. این کمپانی در بیانیه‌ای گفت: VeriSign با توجه به توانایی‌های فنی خود به دستور قانونی دادگاه پاسخ می‌دهد. وقتی که دادگاه به خاطر دامنه و ثبت آن ما را با چنین دستور قانونی تحت فشار می‌گذارد ما هم مجبوریم با توانایی‌های فنی خود به آنها پاسخ دهیم. بستن سایت Bodog یک نمونه از اجرای عملیاتی است به نام Our Sites که از ژوئن 2010 آغاز شده و تمرکزش به طور خاص بر روی دامنه‌های آمریکایی است. از زمان شروع این عملیات تا کنون 352 سایت بسته شده و کاملا روشن است که آمریکا قصد ندارد به این زودی‌ها این عملیات را متوقف کند.
اما چرا این قدرت نمایی بی شرمانه نگران کننده است؟ اول آن که اجرای چنین عملیاتی به این معنی است که دولت فدرال آمریکا قصد دارد تا حوزه قدت خود را به مجموعه وسیعی از فضای وب گسترش دهد. دوم نشان می‌دهد که با اینکه اینترنت یک سرویس جهانی است اما انگار در اصل زیر بار منت دولت آمریکا و قانون این کشور است. به هر حال پافشاری آمریکا بر چنین اعمال قدرتی در پهنه وب زنگ هشداری است برای تمام کسانی که تصور می کنند مبارزات علیه SOPA و PIPA موفقیت آمیز بوده و به مبارزه خود برای داشتن اینترنتی آزاد پایان داده اند. مبارزه واقعی تازه شروع شده است

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*