بررسی گوشی HTC One A9 : ناجی میان رده اچ تی سی

اندکی پس از شکست پرچم دار ۲۰۱۵ اچ تی سی یا همان گوشی اچ تی سی وان ام ۹ ( HTC One M9 ) مسئولین این شرکت خبر از ارائه قهرمان جدید این کمپانی تا قبل از پایان سال ۲۰۱۵ دادند که مدتی پیش با نام اچ تی سی وان ای ۹ ( HTC one A9 ) رسما معرفی گردید.اما اچ تی سی وان A9 با اینکه تصور می شد محصولی بالارده و پرچم دار خواهد بود ، با مشخصاتی در حد میان رده ها معرفی گردید.این گوشی از نظر ظاهری شباهت زیادی به آیفون های جدید اپل دارد ، تا جایی که بسیاری لقب آیفون اندرویدی را به آن داده اند.وان A9 با اینکه مشخصات یک گوشی پرچمدار را ندارد ولی اچ تی سی فکر می‌کند با قیمت مناسب در کنار ظاهر جذاب می‌تواند قواعد بازی را عوض کند. اسمارتفونی که  با بدنه تمام فلزی به تشابه دیگر گوشی‌های اچ تی سی، رابطه کابری سبک شده و البته سریع، حسگر اثر انگشت، ظاهری متفاوت و البته جذاب، و این بار قیمت رقابتی میخواهد به جنگ رقبای تا دندان مسلح برود.

در این مطلب به بررسی گوشی اچ تی سی وان ای ۹ ( HTC one A9 ) پرداخته ایم تا ببینم میان رده جدید اچ تی سی چگونه می خواهد این شرکت را از بحران خارج نماید.با گجت نیوز همراه باشید.

طراحی

htc-one-a9-review-aa-9-of-29-840x473

وان A9 مجهز به یک بدنه یک تکه تمام فلز است، چیزی که غیر از آن هم از اچ تی سی انتظار نمی‌رفت. ولی اچ تی سی سرانجام  در طراحی سری وان خود دسته برد و اینبار با طراحی ای جدید و البته آشنا روبه رو هستیم. اما این تغییرات در راستای بهبود قدم برداشته اند چراکه حالا A9  با بدنه ای جمع و جور تر و لبه‌های گرد تر مشکل در دست گرفتن M8 و M9 را حل کرده است. حالا این گوشی با بدنه فلزی و گوشه‌های گرد خود که همراهی پنل صفحه نمایش ۲.۵ بعدی (شیشه صفحه نمایش با لبه‌های گرد) را به همراه دارد راحت تر در دست جای می‌گیرد و در واقع حس خوبی هنگام در دست گرفتنش منتقل می‌شود.

htc-one-a9-review-aa-7-of-29-840x473

صفحه نمایش ۵.۰ اینچی این گوشی باز هم به کمک این گوشی در طراحی آمده است و حال به راحتی و بدونه مشکلِ نگه داشتن و یا سر خوردن می‌توانید با یک دست با این گوشی کار کنید. کلید پاور و کلید تغییر صدا در کناره سمت راستی گوشی قرار گرفته اند و درگاه سیم کارت و میکرو اس دی در طرف دیگر یعنی لبه سمت چپ . سایر پورت‌ها هم از جمله پرورت USB و جک هدفون ۳.۵ میلی متری در لبه پایینی دستگاه قابل مشاهده هستند.

htc-one-a9-review-aa-5-of-29-840x473

در A9 دیگر خبری از اسپیکر‌های تحسین شده و جذاب بوم ساند نیست و آنها جای خود را به به سنسور یا اسکنر اثر انگشت داده اند که البته به جای کلید هوم هم می‌توان از آن استفاده کرد. همچنین در پنل جلویی این گوشی شاهد لنز دوربین سلفی با فناوری التراپیکسل اچ تی سی هستیم. در پنل پشتی هم  به غیر از لوگو و دوربین اصلی و لنز مورد دیگری مشاهده نمی‌شود. این دوربین اینبار دقیقا در بالا والبته وسط آن قرار گرفته است.

اما طراحی این گوشی را نمیدانیم پیش رفت قلم داد کنیم یا پس رفت، اچ تی سی که بارها و بارها به خاطر طراحی‌های نو و جذابش تحسین همگان رابر انگیخته بود اینبار محصولش به طرز وحشتناکی شبیه به آیفون ۶ اپل است. اما آیا واقعا این چنین است؟

اچ تی سی و بسیاری دیگر چنین نظری ندارند و می‌گویند این اچ تی سی بود که نخستین بار از این طراحی در محصولاتش الهام گرفت و البته این اچ تی سی بود که نخستین بار گوشی تمام فلز را به دنیای گوشی‌های هوشمند معرفی کرد، و این در حالی است که بسیاری دیگر این اقدام را یک کپی برداری از اپل قلمداد می‌کنند.

htc-one-a9-review-aa-6-of-29-840x473

حسی که این گوشی به شما منتقل خواهد کرد چیزی شبیه به یک آیفون اندرویدی خواهد بود!! که البته شاید مورد پسند بسیاری هم واقع شود که گویا در این مدت کم پس از معرفی این اتفاق هم افتاده است. به هر حال ما این طراحی را دوست داشتیم و مطمئن هستیم جدای از این موضوعات نظر شما را هم به خود جلب خواهد کرد.

نگاهی نزدیک به گوشی اچ تی سی وان ای ۹ ( ویدیو ) :

نگاهی نزدیک به گوشی اچ تی سی وان ای ۹ ( گالری عکس) :

صفحه نمایش

htc-one-a9-review-aa-27-of-29-840x473

صفحه نمایش ۵.۰ اینچی شاید یک خبر خوب برای تمام کسانی باشد که عادت به کار کردن با گوشی با یک دست دارند، اما این پایان کار نیست چرا که حالا اچ تی سی از یک نمایشگر AMOLED با رزولوشن فول اچ دی  در گوشی خود استفاده کرده است. البته شاید به اندازه پرچمداران دیگر رقبا با نمایشگر‌های ۴K با کیفیت نباشد ولی مطمئنا شما در استفاده روزمره از عمکردش راضی خواهید بود.

به طور کلی از تفکیک رنگ‌ها تا روشنایی این صفحه نمایش همه چیز مناسب به نظر می‌رسد ولی خب در A9 شاهد شعار “همه چیز در نهایت خود” نیستیم. با این حال عملکرد صفحه نمایش کاملا قابل قبول است.

عملکرد

htc-one-a9-review-aa-11-of-29-840x473

A9  بااینکه یک گوشی میانرده است ولی در بخشی از قسمت‌ها کمی‌قدرتمند تر از یک میانرده عمل کرده است. این گوشی از پردازنده تازه معرفی شده کوالکام با نام اسنپدراگن ۶۱۷ بهره می‌برد که همراهی ۳ گیگابایت رم را هم با خود دارد. حافظه داخی این گوشی هم ۳۲ گیگابایت در نظر گرفته شده است( نسخه دیگر این گوشی ۲ گیگابایت رم و ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی را داراست که البته قیمت پایین تری هم دارد). با همچین سخت افزاری مطمئنا شما برای اجرای بازی یا هر نرم افزاری به مشکل بر نخواهید خورد. هرچند که قدرت اسنپدراگن ۶۱۷ نمی‌تواند تضمین کننده این موضوع برای کار‌های سنگین باشد.

به هر حال این سخت افزار برای عملکرد روزمره یک گوشی هوشمند کاملا مناسب به نظر می‌آید اما در سرعت نمی‌تواند رقیبی برای دیگر پرچمداران گران قیمت بازار  به حساب بیاید.

سخت افزار

htc-one-a9-review-aa-8-of-29-840x473

بالاتر در رابطه با صفحه نمایش و پردازنده این گوشی که در حد واندازه یک گوشی میانرده و حتی شاید بیشتر بود صحبت کردیم. اما موضوع دیگر و البته کمی‌جدید تر برای اچ تی سی اسکنر اثر انگشت است که در زیر صفحه نمایش قرار گرفته است. در تست‌های اولیه این حسگر یا اسکنر عملکرد بسیار سریع و خوبی داشت و حتی کمی‌فرا تر از انتظارات عمل کرد. این اسکنر علاوه بر وظیفه اصلی خود کار‌های دیگری از جمله روشن کردن صفحه نمایش، باز کردن قفل گوشی، و بازی کردن نقش کلید هوم را هم انجام می‌دهد.

نکته دیگر فقدان اسپیکر‌های بوم ساند اچ تی سی است که جای خود را به اسکنر اثر انگشت داده اند. این موضوع شاید یک عقب گرد برای اچ تی سی باشد چراکه این اسپیکر‌ها به تشابه بدنه تمام فلز حکم امضاء را برای گوشی‌های اچ تی سی داشت ولی خب دیگر خبری از آن‌ها نیست. مطمئنا اسپیکر‌های جایگزین شده نمی‌توانند از پس انتظارات ما در مقابل اسپیکر‌های بوم ساند بر بیایند و صدایی با حجم پایین تولید می‌کنند که البته اگر انچنان طرفدار گوش کردن به موسیقی با گوشی و تماشای فیلم نیستید مشکل جدی ای پیش نخواهد آمد.

htc-one-a9-review-aa-29-of-29-840x473

در رابطه با حافظه‌ها همه چیز در این گوشی استاندارد به نظر می‌آید. همانطور که اشاره کردیم A9 در دو نسخه ارائه می‌شود که یک نسخه مجهز به رم ۳ گیگابایتی و همراهی حافظه داخلی ۳۲ گیگاباتی و نسخه دیگر هم ۲ گیگابایت رم و ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی است که متناسب با نیاز خود می‌توانید اقدام کنید. البته هر دوی این نسخه‌ها مجهز به درگاه کارت حافظه هستند که تا ۲ ترابایت را برای شما پشتیبانی می‌کنند.

htc-one-a9-review-aa-28-of-29-840x473

نوبت به تامین انرژی این گوشی رسید یعنی باتری، این گوشی در نگاه اول شما را در رابطه با ظرفیت باتری کمی‌نگران خواهد کرد چراکه A9  مجهز به یک باتری ۲۱۵۰ میلی آمپری است. ولی زود قضاوت نکنید. نکات دیگری در رابطه با تامین و البته مصرف انرژی این گوشی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

اولین نکته پردازنده این گوشی است که امتحانات خود را در رابطه با مصرف باتری پس داده است و یک پردازنده کم مصرف است،همچنین این گوشی مجهز به یک صفحه نمایش فول اچ دی است که در مقایسه با سایر صفحه نمایش‌ها با رزولوشن بالا، انرژی به مراتب کمتری استفاده می‌کند و دیگری نسخه اندروید ۶.۰ این گوشی است که گوگل قول‌هایی در رابطه با مصرف بهینه باتری با دوز مود  به ما داده است  و نکته پایانی پشتیبانی این گوشی از فناوری Charge 3.0 است که در حداقل زمان ممکن گوشی شما را شارژ خواهد کرد.

دوربین

htc-one-a9-review-aa-23-of-29-840x473

وقتی در رابطه با دوربین‌های گوشی‌های اچ تی سی صحبت می‌کنیم در نگاه اول کمی‌نگران میشویم چراکه چند پرچمدار قبلی این شرکت ما را تا حدودی نا امید کرده اند اما آیا این موضوع در رابطه با این گوشی هم صدق می‌کند؟

اجازه دهید با دوربین جلوی گوشی شروع کنیم، جایی که یک سنسور دوربین ۴ التراپیکسلی وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهد. عملکرد این دوربین زمانی به اوج خود می‌رسد که شما عکس‌هایی در محیط‌هایی با نور کم میگرید که این به خاطر همان فناوری التراپیکسل است که نخستین بار اچ تی سی معرفی کرد. با این دوربین سلفی شما میتوانید عکس‌های سلفی را حتی با پرچمداران حال حاظر بازار مقایسه کنید.

htc-one-a9-camera-samples-aa-23-of-23-792x446

htc-one-a9-camera-samples-aa-22-of-23-792x446

در دوربین اصلی هم که در پنل پشتی و در بالای گوشی جا سازی شده است  با یک سنسور ۱۳ مگاپیکسلی با کشودگی لنز ۲.۰  روبرو هستیم. عملکرد این دوربین هم مناسب و قابل قبول است، و شاید این همان دوربینی است که مدت‌ها  در اچ تی سی منتظرش بودیم. جزئیات در عکس‌های تهیه شده خوب و رنگ‌ها  هم به خوبی ثبت می‌شوند. همچنین نکته قوت دیگر این دوربین لرزشگیر اپتیکال است که به شما در تهیه عکس‌های با کیفیت تر بسیار کمک می‌کند.

htc-one-a9-review-aa-20-of-29-840x473

نرم افزار دوربین هم مثل همیشه در گوشی‌های اچ تی سی ساده و البته کامل و کاربردی است. به تشایه دیگر اپلیکیشن‌ها محیط این نرم افزار هم شامل گزینه‌هایی از جمله تغییر به دوربین جلو یا پاناروما و Zoe , ..  است که شما برای کار کردن در این محیط به دردسر نخواهد انداخت چرا که هر چیز در سر جای خودش قرار گرفته است ضمن اینکه شما با ورود به آپشن‌های مختلف قادر به تنظیم دستی دوربین، اضافه کردن افکت‌های مختلف، و سایر گزینه هستید که در کوتاه ترین زمان ممکن در اختیار شما قرار می‌گیرد.

نرم افزار

htc-one-a9-review-aa-25-of-29-840x473

اچ تی سی A9  نخستین گوشی غیر نکسوس اندرویدی است که از اندروید تازه معرفی شده گوگل یعنی اندروید ۶.۰ یا مارشملو بهره می‌برد. البته رابطه کاربری اچ تی سی هم که سنس نام دارد در این گوشی شاهد تغییراتی بوده است که هم سریع تر شده و هم سبک تر که البته سعی در نزدیک شدن به آنچه اندروید خالص ارائه می‌کند نیز دارد. حالا دیگر در این گوشی خبری از گزینه‌های کم مصرف سفارشی سازی نیست و همگی در راستای محیطی مینیمال تر واالبته متریال تر برای استفاده ساده تر و سریع تر حذف شده اند که حرکتی مثبت از جانب اچ تی سی به حساب می‌آید.

htc-one-a9-review-aa-24-of-29-840x473

اما بلینک فید همچنان در سر جای خود است. یکی از محبوب ترین و البته شاید کامل ترین فلیپ برد‌ها که شما را در خواندن به روز ترین خبر‌ها در حداقل زمان ممکن یاری خواهد داد. سایر ویژگی‌های جدید اندروید مارشملو هم در این گوشی خودنمایی می‌کنند که از آن جمله به Doze, Google Now on Tap و .. می‌توان اشاره کرد. اگر اچ تی سی  در اپدیت‌های بعدی خود همگتم سازی سنس ب اندروید ۳.۰ را کامل تر کند این رابطه کاربری در گوشی حرفی برای گفتن نمی‌گذارد. اگر که در گذشته چندان از سنس اچ تی سی خوشتان نمی‌آمد که الان هم شرایط یکسان خواهد بود ولی اگر از طرفداری سنس اچ تی سی هستید باید بگوییم که این جذاب و سریع ترین و در یک کلمه بهترین سنس اچ تی سی  است.

نقاط قوت:

  • طراحی کامل شده و زیبا به انضمام بدن تمام فلز
  • صفحه نمایش AMOLED با سایز استاندارد
  • تکنولوژی Quick Charge 3.0 و کم مصرف بودن پردازنده
  • عملکرد خوب و سریع اسکنر اثر انگشت
  • عملکرد عالی دوربین جلو و  عملکرد خوب دوربین پشت
  • اندروید نسخه ۶.۰ و رابطه کاربری سنس

نقاط ضعف

  • ظاهر شبیه به آیفون
  • فقدان اسپیکر‌های بوم ساند
  • همگان نبودن اسکنر اثر انگشت با برخی از اپلیکیشن‌ها
  • قدرت نچندان زیاد پردازنده
  • باتری با ظرفیت پایین

مشخصات فنی:

 

مشخصات فنی گوشی اچ تی سی وان A9

صفحه نمایش

صفحه نمایش ۵ اینچی آمولد با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل و محافظ گوریلا گلاس ۴

پردازنده

چیپست ۸ هسته ای و ۶۴ بیتی کوالکام اسنپدراگون ۶۱۷

رم

دو نسخه ۲ و ۳ گیگابایتی

حافظه داخلی

دو نسخه ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی قابل ارتقاء از طریق میکرو اس دی تا ۲ ترابایت

اتصالات

Bluetooth 4.1
Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac (2.4 & 5 GHz)
۳.۵ mm stereo audio jack
micro-USB 2.0 (5-pin) port

سنسور اثر انگشت

دارد

صدا

Dolby Audio and Hi-Res Audio

نرم افزار

سیستم عامل اندروید ۶ مارشمالو با رابط کاربری HTC Sense

دوربین

دوربین پشت : ۱۳ مگاپیکسل با محافظ لنز یاقوت کبود ، دیافراگم f/2.0 ، OIS

دوربین جلو : دوربین ۴ الترا پیکسل با دیافراگم f/2.0

باتری

باتری غیر قابل تعویض ۲۱۵۰ میلی آمپر ساعتی با قابلیت شارژ سریع

ابعاد و وزن

ابعاد  : ۱۴۵.۷۵ در ۷۵ در ۷۰.۸ در ۷.۲۶ میلی متر
وزن : ۱۴۳ گرم

نتیجه گیری:

گوشی تازه معرفی شده اچ تی سی یک گوشی پرچمدار و قدرتمند نیست ولی همین گوشی میانرده با طراحی و کیفیت بالای ساخت و البته قیمت مناسب تر نسبت به سایر پر چمدارن  شاید بتواند قواعد بازی را تغییر دهد. اگر که به دنبال یک گوشی لوکس و البته میانرده هستید که قیمت مناسبی داشته باشد شاید این گوشی که  آیفون اندرویدی نام گرفته است بتواند توجه شما را به خود جلب کند، همانطور که فروش این گوشی در کشور‌های دیگر این موضوع را تا حدودی اثبات کرده است. قیمت در نظر گرفته شده برای این گوشی چیزی حدود ۴۰۰ دلار است که نسخه‌های مختلف مطمئنا قیمت‌های پایین تری خواهند داشت.

loading…!

منبع : androidauthority

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. ممنون بابت اطلاعات جالبتون من از طرفدارای پرو پا قرص گوشیهای htc هستم و همیشه مدلهای جدیدشو داشتم ولی داره باورم میشه که بعد htc one ، شرکت کم اورده قدرت رقابت با سایر کمپانیها رو نداره مگه m10 رو روانه بازار کنه و باز دل هوادارشو به دست بیاره

  2. از اونور میگید باطریش خوبه بعد توو نقاط ضعف نوشتین؟؟؟اصلا خووب نبود بررسیتون مشخصه اصلا باهاش کار نکردید

    • دوست عزیز به نظر میرسه که شما مطلب رو خوب نخوندید یا اینکه درست متوجه نشدید.خلاصه عرض کنم که عمر باتری و ظرفیت باتری دو مقوله جداگانه هستش.درسته که معمولا به هم وابسته هستن اما اگر ظرفیت باتری کم باشه دلیل نمیشه که سخت افزار گوشی زیاد مصرف کنه.ماهم در نقاظ ضعف گفتیم ظرفیت پایینه و این هم چیز مشخصیه.اما در توضیحات به مصرف بهینه سخت افزار اشاره شده.

  3. سلام عمو گجی.
    نه خسته
    میگن حالا که همه چپ و راست همه دارن میون رده میزنن بد نیست با هم مقایسشون کنی. همین امروز zte s7 معرفی کرد. Htcو سامسونگ A9، گوگل ۵x وان پلاسم یکی زد که اسم فک کنم ۱x بود. موتورلا هم یکی دیگه. حالا بهر حال هرچی میون رده تو این چند وقته زدن جمع کن که ملت تصمیم بگیرن برن گوشی بگرین یا قسط اول پراید رو بدن. موافقا هم لایک که عمو گجی اجراش کنه ✌?