کشف نوعی باکتری که در برابر تمامی آنتی بیوتیک‌ها مقاوم است

محققان چینی به تازگی نوعی باکتری را کشف کرده اند که در برابر تمامی آنتی بیوتیک‌ها مقاوم است.این باکتری تا حدی مقاوم است که حتی داروهایی که پس از کارساز نبودن سایر درمان‌ها به کار می‌رود نیز بر آن اثری ندارد.این کشف زمانی اعلام شد که استفاده از کولیستین، که یک آنتی بیوتیک وسیع الطیف است، نتوانست به درمان افراد و دام‌های مبتلا به این باکتری کمکی بکند.در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.

پزشکان نگران آن هستند که این باکتری مقاوم ممکن است در سراسر جهان پراکنده شود و فهرست عفونت های درمان ناپذیر را طولانی‌تر کند. این احتمال مطرح شده که دلیل مقاوم شدن این باکتری، استفاده بی‌رویه از کولیستین در درمان عفونت‌های دامی در چین بوده است.

چشم انداز نگران کننده مقاومت باکتری‌ها در برابر آنتی بیوتیک‌ها باعث شده است از این وضعیت با عنوان “روز قیامت آنتی بیوتیکی” نام برده شود یعنی شرایطی که جهان را به قرون وسطی و عصر ناتوانی بشر در درمان بیماری‌های عفونی باز می‌گرداند.پژوهشگران در بررسی این باکتری متوجه نوعی جهش ژنتیکی در آن شده‌اند که مانع از کارآیی کولیستین در نابودی آن می‌شود.

در گزارش این پژوهش که در نشریه Lancet Infectious Diseases منتشر شده آمده است که باکتری مقاوم در یک پنجم دام‌هایی که مورد آزمایش قرار گرفتند و همچنین ۱۵ درصد نمونه‌های گوشت خام و ۱۶ فرد بیمار در چین مشاهده شده است.همچنین، به نظر می‌رسد که این باکتری به خارج از چین و از جمله لائوس و مالزی نیز سرایت کرده است. بدتر اینکه، جهش ژنتیکی مقاومت در برابر آنتی بیوتیک‌ها به چند باکتری دیگر نیز گسترش یافته است.

یک کارشناس بریتانیایی گفته است که ادامه این روند به معنی آن است که اگر فردی در اثر ابتلای به یکی از این باکتری‌ها به شدت بیمار شود، برای درمان او کاری نمی‌توان انجام داد.البته مقاومت بعضی باکتری‌ها در برابر آنتی بیوتیک‌ها موضوع تازه ای نیست؛ آنچه که کشف جدید را نگران کننده می‌کند این است که جهش ژنتیکی در آن به شکلی بروز کرده که به سادگی به انواع دیگر باکتری‌ها نیز تسری می‌یابد. به این ترتیب، ممکن است مجموعه‌ای بزرگ از باکتری‌ها در برابر تمام داروهایی که در حال حاضر در اختیار بشر است، مقاوم شوند.

در حال حاضر نیز بیمارستان ها با خطر آلودگی به مجموعه‌ای از باکتری‌های مقاوم مواجه هستند و ظهور باکتری جدیدی که هیچ اسلحه‌ای در برابر آن کارساز نیست، وضعیتی بسیار دشوار را ایجاد می‌کند.

منبع : BBC

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. تا زمانی که مجبور شدین و پزشک تجویز نکرده اصلا از انتی بیوتیک بصورت خودسر استفاده نکنین
    مصرف آنتی بیوتیک باعث ایجاد مقاومت در بدنتون میشه و این در بعضی موارد بسیار خطرناک هست و باعث مرگ میشه