محققان در حال کار بر روی تکنولوژی جدیدی که جنسیت صاحب اثر انگشت را مشخص می کند

فرضیه ای وجود دارد که بر اساس آن سطح آمینواسید موجود در عرق زنان دوبرابر این سطح در مردان است. گروهی از پژوهشگران دانشگاه آلبانی به سرپرستی استاد شیمی جان هالامک، در پی اثبات این تفاوت بیولوژیکی و درنهایت افزودن ابزار دیگری به تجهیزات بازجوها و کارآگاهان هستند.این محققان در پی ارائه تکنولوژی شناسایی اثرانگشت جدیدی هستند که می تواند جنسیت صاحب اثرانگشت را مشخص کند.

در طی این روش، ابتدا اثرانگشت بر روی یک قطعه پوشش پلاستیکی انتقال می‌یابد که در این زمان با محلول هیدروکلریک اسید مخلوط شده و سپس حرارت می‌بیند. این عمل منجر به یک واکنش شیمیایی می‌شود که طی آن آمینواسیدهای حل شدنی در آب به محلول اسیدی می‌روند. در این قسمت، گروه قادر به ارزیابی سطح آمینواسیدها و تعیین جنسیت اثرانگشت است.

در تست‌های اولیه بر روی نمونه‌های اثرانگشت، این روش قادر به ایجاد تمایز میان جنسیت‌ها با ۹۹ درصد دقت بوده است. آنها سپس یک صحنه‌ی جرم ساختگی ایجاد کردند که در آن سه فرد مونث اثرانگشت خود را بر روی پنج سطح ازجمله مانیتور کامپیوتر و دستگیره‌ی در به جای گذاشتند. این گروه گزارش داد که روش فوق در تعیین اینکه این اثرانگشت‌ها متعلق به افراد مونث است، موفق عمل نمود.

هالامک می‌گوید: “یکی از اهداف اصلی این پروژه آن است که به محتوای شیمیایی اثرانگشت بیشتر دقت شود نه فقط به شکل ظاهری آنها. ما در پی مقابله با تحلیل‌های DNA یا دیتابیس‌های مورد استفاده برای شناسایی نیستیم. بلکه هدف ما ایجاد تمایز میان گروه‌های حمعیتی و مهم‌تر استفاده از اثرانگشت‌هایی که ناقص هستند، می‌باشد.”

این گروه اکنون در حال توسعه‌ی بیشتر این رویکرد جدید است درحالیمه همچنین به توسعه‌ی روش‌های شناسایی بیشتر نیز می‌پردازند. این تحقیقات در ژورنال Analytical Chemistry منتشر شده است.

منبع : gizmag

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*