مترجمی که لحن و طنین صدا را هنگام ترجمه حفظ می کند

 

علیرغم هنر دوبلورهای ایرانی، همیشه وقتی فیلم‌های دوبله‌شده را می‌دیدم با خودم فکر می‌کردم که آیا روزی امکانش را خواهیم داشت که صدای یک هنرپیشه را با همان طنین و حالت صدای خودش به زبان دیگری تبدیل کنیم؟! ظاهرا محققان مایکروسافت مدت‌ها بود که به این فکر افتاده بودند.

پژوهشگران شرکت مایکروسافت سه‌شنبه این هفته از نرم‌افزار جالبی رونمایی کردند که می‌تواند با حفظ طنین، تأکید و آهنگ صدای یک نفر، حرف‌های او را از زبانی به زبان دیگر به صورت صوتی برگردان کند.
در جربان رونمایی از این نرم‌افزار، «ریک رشید» -رئیس قسمت پژوهش مایکروسافت- یک جمله طولانی به انگلیسی گفت و نرم‌افزار موفق شد این جمله را به اسپانیایی، ایتالیایی و زبان ماندارین برگردان کند.
برای اینکه سیستم قادر به این کار شود، نخست باید مدل صدای یک نفر را شناسایی کند و برای این کار نیاز به یک ساعت تمرین است. سپس این مدل به مدل تبدیل متن به صدای مایکروسافت، داده می‌شود.
فرانک اسنوگ که نویسنده اصلی این نرم‌‌افزار است گفته است که در حال حاضر از این راهبرد برای ترجمه ۲۶ زبان به هم می‌شود، استفاده کرد.
حالا تصور کنید که این فناوری تکامل پیدا کند و کاربران ویندوز فون‌ها بتوانند با نصب یک اپ و با کمک سرویس ابری مایکروسافت یا Azure، وقتی نیاز پیدا کردند، حرف‌هایشان را همان طنین و حالت صدای خودشان به زبان دیگر تبدیل کنند.
آیا این فناوری وارد ویندوز فون ۹ خواهد شد؟!


منبع :technologyreview

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*