برنامه‌نویس Bitcoin از داستان سقوط این پروژه می‌گوید

بعد از تولید برنامه‌های بسیاری در این پنج سال برای بیت کوین، حالا Mike Hearn سکه‌های خود را فروخته و تصمیم به ترک این مجموعه دارد. هرن در مصاحبه خود با مجله Medium دلایل متعددی برای شکست بیت کوین بیان کرده است که تضاد کاری و عدم هماهنگی مجموعه، از جمله دلایل عدم تمایل به حضور در جمع بیت کوینی‌ها به شمار می‌رود.

از جمله مواردی که باعث آزار هرن شده بودند جامعه و ارتباطات خصمانه، پیشرفت‌های ناکافی برای اداره‌ی مجموعه هنگام شلوغ شدن، تعداد کم کاربران و عدم وجود ارتباطات میان سرمایه گذاران هستند. او می‌گوید :

بیت کوین یک آزمایش بود؛ و مانند هر آزمایش دیگری احتمال شکست آن وجود داشت. هدف‌گذاری ما برای بیت کوین، نوع جدیدی از پول به صورت غیرمتمرکز بود که متاسفانه اکنون از ضعف‌های سیستم مجموعه رنج می‌برد. درنظر داشتیم این شرکت به قدری بزرگ باشد که کسی تصور تهدید یا سقوط آن را نداشته باشد اما برخلاف انتظار، مدیریت بیت کوین برعهده‌ی تعداد انگشت شماری از افراد می‌باشد.

بیت کوین از سال ۲۰۰۹ کار خود را به عنوان تبدیل پول به واحدی غیرمتمرکز دیجیتالی آغاز نمود. این شرکت وابسته به هیچ نهاد رسمی نیست و درواقع این کاربران هستند که کنترل بازار بیت کوین را در اختیار دارند.

به گفته هرن، افراد و کمپانی‌هایی که وعده سرمایه گذاری بیشتر در بیت کوین را داده بودند، حال ساکت هستند و هیچ گونه اقدامی برای افزایش اعتبار خود در بیت کوین نمی‌کنند. البته نمی‌توان حملات DDOS انجام شده به سرورهای این شرکت را بی تاثیر در پا پس کشیدن آن‌ها دانست. نیویورک تایمز نیز گزارش می‌دهد طی شش ماه گذشته توسعه‌دهندگان بیت کوین بارها تهدید به مرگ شده و حملات اینترنتی فراوانی علیه آنان انجام گرفته است.

هرن برنامه‌ای برای افزایش محدودیت بیت کوین طراحی کرده بود که باعث افزایش هرچه بیشتر سرعت تراکنش در هر ثانیه می‌گردید، اما حملات متعدد باعث ایجاد مشکلات عمده و نهایتا توقف کامل این برنامه شد. با این وجود هرن می‌گوید هنوز هم افرادی درحال توسعه‌ی این برنامه و بازسازی آن هستند. وی ادامه می‌دهد ” شبکه ما در لبه پرتگاه تکنیکی و فنی است؛ همچنین متدهای جلوگیری از سقوط آن نیز از بین رفته‌اند. بنابراین جایی برای بیت کوین در سیستم مالی باقی نمی‌ماند. 

مشکلات فنی

سرمایه‌گذاران با دسترسی به کیف پول مجازی خود می‌توانند به مبادله و خرید و فروش بپردازند که این دسترسی به دفتر مدیریت کل تجدید نظر و پیشرو نیازمند است.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بیت کوین، مبادلات هنگام پر شدن ظرفیت مدیریت آن است. هگامی که در تابستان ۲۰۱۵ بیت کوین با حملات شدیدی دست و پنجه نرم می‌کرد (که این حملات توسط بیت کوین تکذیب شدند) سرورهای بیت کوین با سیل تقاضای معاملاتی روبرو شدند و کاربران متوجه شدند بیشترین میزان احتمالی تراکنش بیت کوین ۷۰۰ کیلوبایت است؛ هرن نیز میزان آن را ۳ تراکنش در هر ثانیه می‌داند.

این میزان تراکنش برای شرکتی که با شعار ” آسان‌ترین راه برای تبادل پول با هزینه بسیار پایین” مسیر کار خود را مشخص نموده، انتظار نمی‌رود. طبق گفته‌های هرن، گاهی تبادل پول تا چندین ساعت زمان می‌برد.

هنگامی که سرورها با حداکثر ظرفیت خود درحال کار هستند، سیستم بسیار نامطئمن می‌شود و قطعا هیچ کس علاقه‌ای به شنیدن این مطلب درباره سرمایه‌های خود ندارد. به منظور شناسایی کاربران در زمان اوج مصرف، بیت کوین به‌صورت خودکار قیمت‌ها را افزایش می‌دهد؛ مشابه کاری که Uber هنگام ازدحام جمعیت انجام می‌دهد.

به نظر می‌رسد با تعیین محدودیت برای سرورها، این مشکل حل شود اما مدیران بیت کوین چنین تصمیمی اتخاذ نکرده‌اند.

ناکامی‌های ارتباطی

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، بیت کوین تحت کنترل تعداد انگشت شماری از متخصصان قرار دارد. دو سرمایه‌گذار چینی که وظیفه‌ی شناسایی، تایید و ارسال معاملات به دفترکل را برعهده گرفته‌اند، کنترل بیش از ۵۰% کیف پول الکترونیکی مردم را در اختیار دارند. با هر تراکنش در بیت کوین، هردو طرف معامله مبلغ ۲۵ بیت کوین، یعنی حدود ۹,۸۰۰ دلار به عنوان هدیه دریافت می‌کنند. این ترفند نوعی جاذبه برای معامله‌گران ایجاد می‌کند و آن‌ها را به استفاده هرچه بیشتر از بیت کوین سوق می‌دهد.

با این همه، تیم پنج نفره‌ی بیت کوین با یکدیگر اختلافات زیادی دارند. دونفر از این تیم خواهان محدودسازی شبکه هستند، درحالی‌که سه نفر وضعیت کنونی را مطلوب می‌دانند. این اختلافات باعث مشاجراتی بین تیم پنج نفره شده و اتحاد در مدیریت بیت کوین از بین رفته است. شاید دلیل مخالفت با محدود کردن شبکه، دشوارتر شدن غیرمتمرکز ساختن تراکنش‌ها باشد.

این مسئله ما را به نتیجه‌ای واضح ولی تمسخرآمیز می‌رساند. غیرمتمرکز ساختن وجوه مالی یکی از نقاط قوت Bitcoin است، درحالی‌که رشد این فرآیند برای بیت کوین تهدید محسوب می‌شود. پس بیت کوین نباید هیچگاه رشد کند!

آینده بیت کوین

هرن اذعان دارد با توجه به افزایش قیمت به هنگام شلوغی، کاربران به زودی می‌توانند با پرداخت پول، از صف جلو بزنند. حین انجام معاملات ممکن است با افزایش قیمت یک کالا مواجه شویم؛ بنابراین بیت کوین امکان تغییر قیمت‌های ارسالی به مدیریت (قبل از مشاهده توسط مدیر) برای کاربر را در آینده‌ای نزدیک ممکن می‌سازد. این ویژگی میزان استفاده از بیت کوین را برای خریدهای معمول کاهش خواهد داد و فروشنده بایستی تا زمان انجام معامله‌ی خریدار صبر کند بلکه وجه به کیف پول الکترونیکی اش واریز شود که البته با افزایش ازدحام، فروشنده باید زمان بیشتری برای انتظار صرف کند.

منبع : Mashable

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*