ابتکاری تازه از شرکت ازتک: کاهش گرمای قطعات لپ تاپ با استفاده از مایع خنک کننده

 

شرکت ازتک (Asetek) اعلام کرده است قصد دارد در لپ تاپ­ها به جای استفاده از سیستم­های کنونی تهویه هوا و فن­های پرسروصدا از یک مایع برای خنک کردن قطعات استفاده کند.
شرکت ازتک اعلام کرده است که استفاده از مایع خنک کننده برای مدیریت حرارت داخل لپ تاپ­ها به مراتب کارآمدتر از سیستم­های کنونی تهویه هوا است و در عین حال سروصدای این سیستم­ها را نیز از بین می­برد.
در حال حاضر برای تنظیم حرارت و خنک کردن قطعات و بویژه سی پی یو و کارت گرافیک لپ تاپ از فن­هایی استفاده می­شود که سروصدای زیادی تولید می­کند. یکی از محدودیت­های پیش روی سازندگان لپ تاپ­ها این است که می­خواهند از پردازنده­های قوی در محصولات خود استفاده کنند.

اما هر چه پردازنده­ها قوی­تر باشد، گرمای بیشتری تولید می­کند و مدیریت آن نیازمند استفاده از فن­های بزرگتری است و این فن­ها بر روی لپ تاپ­ها قابل نصب نیستند.
اما حالا شرکت ازتک ابراز امیدواری کرده است که استفاده از این روش جدید باعث شود که سازندگان رایانه­ها و لپ تاپ­ها بتوانند از پردازنده­های قوی در محصولات خود استفاده کنند بی آنکه نگران افزایش حرارت یا سروصدای آنها باشند.
در روش ابداعی شرکت ازتک، قطعات داخل لپ تاپ از طریق یک مایع سردکننده با هم در ارتباط هستند و گرمای خود را تعدیل می­کنند. سی پی یو و کارت گرافیک از جمله مهم­ترین قطعاتی هستند که در داخل لپ تاپ­ها حرارت زیادی تولید می­کنند. در حال حاضر سازندگان لپ تاپ­ها ناچارند مادربورد محصولات خود را طوری طراحی کنند که سی پی یو و کارت گرافیک در دو طرف مادربورد قرار داشته باشند تا گرمای آنها بر یکدیگر تاثیری نداشته باشد. اما در روش جدید سازندگان در تعیین جای این دو قطعه آزادی عمل بیشتری دارند و حتی می­توانند این دو را در کنار هم نصب کنند. این کار می­تواند به کاهش اندازه لپ تاپ­ها نیز منجر شود.
گفتنی است شرکت ازتک که در سال 2000 تاسیس شد از پیشگامان تولید مایع سردکننده برای قطعات سی پی یو و کارت گرافیک در جهان به شمار می رود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*