به لطف لوله‌های خنک کننده گلکسی اس ۷ سامسونگ، در آینده شاهد گوشی‌های بیشتری با این فناوری هستیم

حتما از مشکلات افزایش دمای بیش از حد اسنپدراگون ۸۱۰ (Snapdragon 810) در سال قبل خبر دارید.همین مشکلات باعث شد تا کمپانی سامسونگ (samsung) نسبت به این پردازنده ها بدبین شود و از پردازنده اگزینوس ۷۴۲۰ (Exynos 7420) به عنوان جایگزین استفاده کند.ولی این جایگزینی خیلی رضایت بخش نبود و با آمدن نسل جدید پردازنده های کوالکوم (Qualcomm) یعنی اسنپدراگون ۸۲۰ (Snapdragon 820)، کمپانی سامسونگ (samsung) تلفیقی از این پردازنده جدید و فناوری لوله های خنک کننده را در گوشی های هوشمند خود استفاده خواهد کرد.برای آشنایی بیشتر با این فناوری با گجت نیوز همراه باشید.

ظاهرا کمپانی سامسونگ (samsung) هنوز متقاعد نشده است که پردازنده اسنپدراگون ۸۲۰ (Snapdragon 820) مانند پردازنده قبلی کوالکوم (Qualcomm) یعنی اسنپدراگون ۸۱۰ (Snapdragon 810) مشکل افزایش دما ندارد و برای رفع این بدبینی از روشی استفاده کرده است که در ادامه درباره آن بحث خواهیم کرد.

کمپانی سامسونگ (samsung) سال گذشته تصمیم گرفت که از پردازنده های اگزینوس ۷۴۲۰ (Exynos 7420) در گجت های هوشمند خود استفاده کند، حتی در کشورهایی مانند آمریکا که به صورت سنتی از پردازنده های کمپانی کوالکوم (Qualcomm) برای قدرت دادن به گوشی های هوشمند خود استفاده می کرد، هم این جایگزینی را انجام داد.

تولید کنندگان گزینه های پیش روی زیادی برای استفاده به جای اسنپدراگون ۸۱۰ (Snapdragon 810) در سال گذشته نداشتند.مانند کنترل نرم افزاری پردازنده زمانی که دمای آن بالا می رود و دیگر روشها که خیلی هم کارساز نبودند.این روند نتوانست خیلی ادامه دار باشد.

لوله های حرارتی

امسال کمپانی سامسونگ (samsung) تصمیم گرفت که برای موبایلهای گلکسی اس ۷ (Galaxy S7) و گلکسی اس ۷ ادج ( Galaxy S 7 edge) که در چین و ایالات متحده به فروش می رسند از پردازنده اسنپدراگون ۸۲۰ (Snapdragon 820) استفاده کند و در دیگر کشورها از پردازنده اگزینوس ۷۴۲۰ (Exynos 7420) در محصولاتش استفاده کند. همانگونه که در اول بحث هم گفتیم کمپانی سامسونگ (samsung) هنوز به خنکتر بودن اسنپدراگون ۸۲۰ (Snapdragon 820) در هنگام عملیات، اعتماد ندارد و به همین دلیل از فناوری تازه ای به نام لوله های حرارت در کنار این پردازنده ها استفاده می کند.

لوله های حرارتی به دستگاه این قابلیت را می دهند تا بتوانند دمای خود را پایین تر از حد معمول نگه دارند.بر طبق گزارشی که امروز داده شد احتمال استفاده از این فناوری جدید در محصولات آینده خیلی بیشتر خواهد بود. درنهایت هنوز بعضی از تولید کنندگان از یک فناوری با استفاده از ترکیب گرافیت و فلز استفاده می کنند تا بتوانند دمای پردازنده را پایین نگه دارند.دستگاه‌های دیگر با ترفندهای نرم‌افزاری قدرت چیپست را در زمان گرمای زیاد کم می‌کنند تا چیپست کمی خنک‌ تر شود.درهرصورت استفاده از اسنپدراگون باعث شده است سامسونگ به سراغ لوله‌های انتقال حرارت برود.

تولیدکنندگان لوله های حرارتی برای تولید این محصولات محافظه کارانه عمل می کنند.اگر به طور قطع معلوم شود که کمپانی سامسونگ (samsung) از لوله های حرارتی در پرچمدارهای جدید خود استفاده می کند، می توان انتظار داشت که تقاضا ها برای استفاده از لوله های حرارتی افزایش خواهد یافت.

با نگاه کردن به عملکرد تولید کنندگان لوله های حرارتی و میزان تولید آنها می توان به راحتی می توان دریافت که تولید کنندگان موبایلهای هوشمند می خواهند از این به بعد از لوله های خنک کننده برای مدیریت بهتر دمای گوشی های هوشمند خود استفاده کنند یا نه.

پی‌نوشت :

با توجه به کامنت های کاربران عزیز گجت نیوز ، ذکر چند نکته لازم به نظر می رسد :

۱- همه کاربران فهیم گجت نیوز اطلاع دارند که بیشتر مطالب ما ترجمه منابع معتبر خارجی بوده و مطالب ترجمه شده صرفا نظر نویسنده اصلی در سایت منبع را می رساند.

۲- در مورد این مطالب ، در هیچ کجای متن به طور مستقیم به این موضوع اشاره نشده که سامسونگ برای اولین بار از سیستم خنک کننده مایع برای کنترل حرارت تراشه گوشی استفاده کرده و تنها به دلایل استفاده و مزیت های این فناوری اشاره شده است.

۳- نکته قابل توجه طرفداران عزیز اسمارت فون های شرکت سونی ، پیشتر در مورد لوله های خنک کننده در گوشی های سونی مطالب بسیاری در گجت نیوز منتشر شده که در آخرین مورد، به استفاده از این فناوری در گوشی اکسپریا Z5 اشاره شده بود که متن کامل مطلب مربوطه در گجت نیوز از طریق لینک زیر قابل دسترسی است :

راه حل خلاقانه سونی برای رفع مشکل گرم کردن پردازنده اسنپدراگون ۸۱۰ در اکسپریا Z5

منبع: phonearena