مقایسه‌ی آیفون ۶ اس با گلکسی اس ۷

مقایسه و رای گیری؛ گلکسی اس ۷ در برابر آیفون ۶ اس

بعد از مقایسه‌ی پرچم‌داران دنیای فبلت‌ها یعنی گلکسی اس ۷ اج با آیفون ۶ اس پلاس، این بار نوبت به دو اسمارت‌ فونی رسیده است که یک تنه فروش عمده‌ی بازار تلفن‌های همراه هوشمند را تامین می‌کنند: گلکسی اس ۷ و رقیب دیرینه‌اش، آیفون ۶ اس. در این مقایسه قصد داریم ویژگی‌ها و امکانات این دو اسمارت‌فون را بررسی کنیم و در نهایت تصمیم بگیریم که کدام یک ارزش خرید بالاتری دارد. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.

هدف از این مقایسه این است که نقاط ضعف و قوت هر کدام از پرچم‌داران حال حاضر اپل و سامسونگ را معرفی کنیم و با شناساندن قابلیت‌های هرکدام، به کاربران این امکان را بدهیم که برای خرید یکی از آنها تصمیم بگیرند. پس اگر شما هم می‌خواهید یک ابر اسمارت‌فون را در دست بگیرید اما در انتخاب آن به دوراهی بین این دو گزینه رسیده اید، این مقایسه را از دست ندهید.

سایز و اندازه؛ دیوایس کوچک‌تر را می‌پسندید یا بزرگ‌تر را؟

iphone-6s-vs-galaxy-s7-comparison-10

گلکسی S7 حدود ۴ درصد بلندتر و ۵ درصد عریض‌تر از آیفون ۶s است. البته آیفون علاوه بر ابعاد کوچک‌تر، ۱۰ درصد هم باریک‌تر است و ضخامت آن ۸ میلی‌متر کم‌تر از گلکسی است. نکته‌ی جالب اینجاست که هردوی این دیوایس‌ها از نسل قبلی‌شان ضخیم‌تر هستند!

وزن؛ وقتی که جیب‌تان سنگین و سنگین‌تر می‌شود!

iphone-6s-vs-galaxy-s7-comparison-28

آیفون ۶ اس با وزن ۱۴۳ گرمی خود، حدود ۶ درصد سبک‌تر از S7 است و این یک نقطه‌ی قوت برای آیفون محسوب می‌شود.

جنس بدنه؛ تفاوت‌های جزئی

iphone-6s-vs-galaxy-s7-comparison-5

گلکسی اس ۷ هم مانند پرچم‌دار قبلی سامسونگ، پنل شیشه‌ای در پشت و پنل آلومینیومی در جلو را حفظ کرده است. آیفون ۶ اس هم از بدنه‌ی سراسر آلومینیومی و با طراحی نسبتا ساده و یکپارچه‌ای برخوردار است؛ درعوض Galaxy S7 از لبه‌های خمیده در پنل پشتی بهره می‌برد که حس نگه داشتن آنرا متفاوت می‌کند.

رنگ؛ وقتی اسمارت‌فون‌ها پوشیدنی می‌شوند!

iphone-6s-vs-galaxy-s7-comparison-8

رنگ‌های طلایی سرخ (رزگلد)، خاکستری فضایی (بخوانید نقره‌ای کدر)، نقره‌ای و طلایی، چهار رنگی هستند که اپل به خریداران ۶ اس پیشنهاد می‌دهد. در مقابل سامسونگ با سه رنگ سنتی‌تر مشکی، طلایی و نقره‌ای پا به میدان رقابت گذاشته است که البته رنگ نقره‌ای در کشور آمریکا قابل سفارش نیست و علامت ستاره در عکس به این دلیل گذاشته شده است.

سایز صفحه؛ معیار مهم وب‌گردها

iphone-6s-vs-galaxy-s7-comparison-12

گلکسی S7 با اینکه تفاوت اندکی در سایز بدنه دارد، اما نمایشگر آن حدودا ۱۸ درصد بزرگ‌تر از iPhone 6S است و این یک نقطه‌ی برتری مهم برای پرچم‌دار سامسونگ محسوب می‌شود. نمایشگر گلکسی ۰.۴ اینچ بزرگ‌تر از تاچ اسکرین آیفون است و فاصله‌ی آن از لبه‌ها نیز بسیار کم‌تر است. این تفاوت در فبلت‌های گلکسی اس ۷ اج و آیفون ۶ اس پلاس نیز تقریبا به همین صورت بود.

رزولوشن نمایشگر؛ چشم‌های‌تان را تیز کنید

iphone-6s-vs-galaxy-s7-comparison-11

نمایشگر گلکسی در این قسمت برتری مطلق را از آن خود کرده است و با روزولوشن ۵۷۷ ppi توانسته ۷۷ درصد، پیکسل‌های بیشتری را در هر اینچ بگنجاند. ۶ اس با روزولوشن ۳۲۶ ppi، هنوز هم تجربه‌ی لذت‌بخشی را نصیب کاربر می‌کند اما دیگر وقت آن رسیده است که اپل این مقدار را که از زمان تولید آیفون ۴ یکسان مانده است (حدود ۶ سال پیش)، افزایش دهد.

نوع نمایشگر

iphone-6s-vs-galaxy-s7-comparison-13

سامسونگ طبق روند چند ساله‌ی خود، نمایشگر AMOLED را برای ساخت S7 به کار گرفته است و اپل نیز از تاچ اسکرین خازنی IPS در تولید آیفون ۶ اس استفاده کرده است.

قابلیت Always-on display

iphone-6s-vs-galaxy-s7-comparison-2

این قابلیت به طور اختصاصی در گلکسی اس ۷ وجود دارد و کاربر را قادر می‌سازد بدون روشن کردن و لمس نمایشگر، تاریخ، ساعت و نوتیفیکیشن‌های اخیر را مشاهده کند. این قابلیت در هیچ‌کدام از دیوایس‌های اپل وجود ندارد.

نمایشگر حساس به فشار

iphone-6s-vs-galaxy-s7-comparison-1

این قابلیت نیز به طور اختصاصی در سری S پرچم‌داران نسل ۶ آیفون تعبیه شده است و اپل نام آنرا ۳D Touch گذاشته است. این قابلیت نمایشگر را قادر می‌سازد تا سه سطح از فشار لمس کاربران را تشخیص دهد و برمبنای فشار وارده، منو و اکشن خاصی را فراخوانی کند. این قابلیت در هیچ‌کدام از دیوایس‌های سامسونگ وجود ندارد.

سنسور تشخیص اثر انگشت

iphone-6s-vs-galaxy-s7-comparison-15

هر دوی این اسمارت‌فون‌ها از سنسور تشخیص اثر انگشت با سرعت و دقت بالا برخوردار هستند. این سنسورها بر روی دکمه‌ی هوم اس ۷ و ۶ اس قرار گرفته اند و عملکرد نسبتا مشابهی بر روی هر دو دیوایس دارند.

سیستم‌های پرداخت از طریق موبایل

iphone-6s-vs-galaxy-s7-comparison-30

Samsung Pay و Apple Pay نام دو سیستم اختصاصی برای گلکسی و آیفون است که کاربر با استفاده از آنها می‌تواند صورت حساب خود را پرداخت کند. البته برتری سیستم سامسونگ پی این است که با اکثر پایانه‌های خرید سازگاری دارد اما برای استفاده از اپل پی نیاز است که همسو ‌کننده‌های NFC در پایانه‌ی مورد نظر نصب شده باشد. البته این سیستم‌های پرداخت هنوز در ایران کاربردی ندارند.

ظرفیت باتری؛ جغدها به گوش باشند!

iphone-6s-vs-galaxy-s7-comparison-4

گلکسی اس ۷ دارای باتری بسیار بزرگ‌تری نسبت به آیفون ۶ اس است و ظرفیت ۳ هزار میلی آمپر ساعت آن، حدود ۱.۷ برابر ظرفیت ۱۷۱۵ میلی آمپر ساعتی ۶S است. البته برای مشخص شدن مقدار شارژدهی در شرایط متفاوت نیاز است که تست‌های مختلفی از اس ۷ گرفته شود تا بتوان اظهار‌نظر دقیق‌تری انجام داد.

شارژ سریع و شارژ وایرلس

iphone-6s-vs-galaxy-s7-comparison-2

گلکسی S7 هم مانند اکثر پرچم‌داران دنیای اندروید، از فناوری شارژ سریع بهره می‌برد اما هیچ‌کدام از اسمارت‌فون‌های اپل هنوز از این قابلیت برخوردار نیستند. فناوری شارژ وایرلس نیز در گلکسی اس ۷ موجود است و کاربران با خرید یک پد شارژر به قیمت ۷۰ دلار می‌توانند از این قابلیت استفاده کنند (فناوری شارژ وایرلس سریع نیز در اس ۷ تعبیه شده است).

قابلیت بیرون آوردن باتری

iphone-6s-vs-galaxy-s7-comparison-24

باتری‌های گلکسی اس ۷ و آیفون ۶ اس از جایشان بیرون در آورده می‌شوند اما بعد از باز کردن ده‌ها پیچ مخصوص، اعمال حرارت و فشار، جدا کردن اتصالات بورد اصلی و احتمالا قطع کردن چند سیم و گم کردن چند پیچ در انتها! پس فکر درآوردن باتری را از سرتان بیرون کنید.

قابلیت خنک شدن توسط مایعات

iphone-6s-vs-galaxy-s7-comparison-2

اس ۷ دارای یک سیستم خنک کننده توسط مایعات به نام thermal spreader است که گرمای قسمت‌های فعال مانند نواحی اطراف پردازنده را می‌گیرد و دمای کلی دستگاه را تعدیل می‌کند. این ویژگی که بخصوص برای گیمرها امتیاز مهمی محسوب می‌شود، تا به حال در هیچ‌کدام از محصولات ساخت اپل به کار گرفته نشده است.

پشتیبانی از هدست‌های واقعیت مجازی

iphone-6s-vs-galaxy-s7-comparison-2

همان‌گونه در مقایسه‌ی گلکسی اس ۷ اج با آیفون ۶ اس پلاس گفتیم، سامسونگ با داشتن Gear VR، کیفیتی مناسب را نصیب خریداران گلکسی اس ۷ می‌کند و با قرار دادن تلفن همراه کاربر درون آن، Gear VR به یک کنسول وایرلس قابل قبول تبدیل می‌شود. این هدست ۹۹ دلار قیمت دارد و به کسانی که Galaxy S7 را پیش خرید کرده باشند، به طور رایگان اهدا می‌شود. فروشگاه Oculus نیز دارای رنج وسیعی از محتوای واقعیت مجازی است که کاربران می‌توانند از آنها بهره ببرند.

برای خریداران آیفون هم تعدادی هدست تولید شده توسط کمپانی‌های شخص ثالث وجود دارد اما هم از لحاظ کیفیت فنی و هم از لحاظ محتوای نرم‌افزاری موجود در اپ استور، این هدست‌ها به گونه ای عمل نمی‌کنند که بتوانند رضایت خریداران را جلب نمایند.

دوربین؛ تلفن‌هایی که به دوربین‌های عکاسی حمله می‌کنند

iphone-6s-vs-galaxy-s7-comparison-7

سنسورهای ۱۲ مگاپیکلسی در عقب و ۵ مگاپیکسلی در جلو، دو دوربین هر دو دیوایس را تشکیل می‌دهند. عکاسی با گلکسی اس ۷ و آیفون ۶ اس تقریبا در یک سطح از قدرت و کیفیت قرار دارد اما اس ۷ با عملکرد بهتر در نور کم و سرعت عکاسی بالاتر، برگ برنده را در دست دارد. برای بررسی عملکرد دوربین‌های دو دیوایس توصیه می‌کنیم ویدیوی مقایسه‌ی گلکسی S7 Edge با آیفون ۶S را تماشا کنید.

iphone-6s-vs-galaxy-s7-comparison-3

مقادیر دریچه‌ی نوردهی در این دو دیوایس، دقیقا با برادرهای بزرگترشان یعنی S7 Edge و ۶S Plus برابر است و مقدار aperture یا همان دریچه‌ی نوردهی شاتر پایین‌تر در گلکسی بدان معناست که نور بیشتری در هر فریم وارد می‌شود و این دلیل اصلی بالا رفتن کیفیت تصویربرداری در محیط‌های با نور کم است.

iphone-6s-vs-galaxy-s7-comparison-2

قابلیت OIS برتری مهم دوربین پرچم‌دار سامسونگ است که با تثبیت نقطه‌ی کانونی عکس، تکان‌های محیط اطراف و دست عکاس را خنثی می‌کند تا تصویر نهایی با نویز کم‌تر و کیفیت بالاتری ذخیره شود. این قابلیت کاربردی در آیفون ۶ اس وجود ندارد و کاربران اپل تنها با خرید ۶ اس پلاس می‌توانند از OIS استفاده کنند.

iphone-6s-vs-galaxy-s7-comparison-2

میانبر دوبار فشردن دکمه‌ی هوم در گلکسی، نرم افزار دوربین را به سرعت اجرا می‌کند و کاربر می‌تواند در مواقعی که نیاز دارد تا سریعا از چیزی عکس بگیرد، از آن استفاده کند. این قابلیت در آیفون وجود ندارد و کاربر حتما باید نمایشگر را روشن کند و با سوایپ کردن آیکون دوربین به سمت بالا، نرم افزار دوربین را فراخوانی نماید.

پردازنده‌ی اصلی؛ همه چیز اینجا اتفاق می‌افتد

iphone-6s-vs-galaxy-s7-comparison-9

برای دانستن برتری هرکدام از این پردازنده‌ها باید منتظر نتایج بنچمارک بمانید و نمیتوان پردازنده‌ی سامسونگ را صرفا به خاطر اعداد و ارقام روی کاغذ برتر دانست. هر دوی این دیوایس‌ها از پردازنده‌هایی بهره می‌برند که ظرفیت آنها ده‌ها لول از کاربردهای یک کاربر معمولی بالاتر است و خیال‌تان از بابت عملکرد خوب آنها راحت باشد.

دانستن این نکته هم مفید است که خریداران اس ۷ که دیوایس خود را از کشورهایی به غیر از آمریکا، چین و ژاپن خریداری می‌کنند، به جای پردازنده‌ی اسنپ دراگون، یک پردازنده‌ی Samsung Exynos 8990 دریافت خواهند کرد.

مقدار حافظه‌ی رم؛ سریع‌ترین کدام است

iphone-6s-vs-galaxy-s7-comparison-22

حافظه‌ی رم گلکسی دو برابر رم ۲ گیگابایتی ۶ اس است اما عملکرد بسیار قدرتمند آی او اس در مدیریت حافظه‌ی رم، ضعف آیفون را به نوعی جبران میکند و میتوان گفت عملکرد این دو دیوایس در این زمینه تقریبا یکسان است.

فضای ذخیره‌سازی

iphone-6s-vs-galaxy-s7-comparison-25

اپل در حرکتی عجیب و البته بیشتر به خاطر مسائل اقتصادی، ظرفیت ۳۲ گیگابایت را از چرخه‌ی تولید آیفون ۶ اس حذف کرده است و مدل پایه‌ی این اسمارت‌فون با ۱۶ گیگابایت فضای ذخیره سازی عرضه می‌شود و مدل‌های بالاتر دارای ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت حافظه هستند. در مقابل، گلکسی ظرفیت‌های ۳۲، ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت را پیش روی خریداران می‌گذارد که البته نقطه‌ی قوت گلکسی اینجاست که این دیوایس از حافظه‌های جانبی MicroSD هم پشتیبانی می‌کند و این حافظه قابل ارتقا است (البته استفاده از حافظه‌ی جانبی بدلیل تحمیل فشار پردازش اطلاعات جداگانه، بر عملکرد دستگاه در زمینه‌ی مصرف شارژ باتری و رم اشغال شده تاثیر منفی می‌گذارد).

قابلیت ضد آب بودن؛ تلفن‌های هوشمند هم می‌توانند شنا کنند

iphone-6s-vs-galaxy-s7-comparison-27

سامسونگ یک‌بار دیگر بعد از محصولات سال ۲۰۱۴، قابلیت ضد آب بودن را به پرچمدار خود اضافه کرده است و گلکسی S7 از استاندارد IP68 برخوردار است. البته تفاوت اینجاست که پورت خروجی در اس ۷ پوشیده نشده است و این موضوع باعث غیرفعال شدن امکان اتصال شارژر تا چند ساعت بعد از تماس با آب می‌شود.

آیفون ۶S نیز هرچند که به طور رسمی دارای استاندارد شناخته شده‌ای در این زمینه نیست، اما تاحد زیادی در برابر رطوبت و تماس جزئی با آب مقاوم است.

سیستم عامل؛ هر روز شبیه‌تر از دیروز

iphone-6s-vs-galaxy-s7-comparison-31

سیستم عامل‌های اندروید Marshmallow با رابط کاربری تاچ ویز (TouchWiz) و آی او اس ۹ (iOS 9)، به ترتیب بستر نرم افزاری گلکسی و آیفون را تشکیل می‌دهند. مطمئنا مقایسه‌ی این دو سیستم عامل را صدها بار خوانده و شنیده‌اید اما هرچه جلوتر می‌رویم، این دو سیستم عامل محبوب از نظر رابط کاربری و عملکرد فنی به یکدیگر نزدیک‌تر می‌شوند و انتخاب را برای کاربران سخت تر می‌کنند؛ حال فرقی نمی‌کند کدام کمپانی از قابلیت‌های دیگری الگوبرداری می‌کند.

زمان عرضه؛ عمر کدام یک بیشتر است؟

iphone-6s-vs-galaxy-s7-comparison-23

Galaxy S7 تنها چند روز است که به طور عمومی عرضه شده است اما iPhone 6s حدود ۶ ماه است که در بازار وجود دارد. بنابراین هنگام مقایسه و تصمیم‌گیری برای خرید یکی از این دو، به عمر آنها بر روی زمین توجه داشته باشید.

قیمت رسمی

iphone-6s-vs-galaxy-s7-comparison-21

برخلاف ایران که قیمت گوشی‌های هوشمند با تغییر آب و هوا هم جابجا می‌شود، در بازار جهانی مدل‌های پایه‌ی گلکسی اس ۷ با قیمت ثابت ۶۷۰ دلار و آیفون ۶ اس با قیمت ۶۴۹ دلار بفروش می‌رسند. البته نکته‌ی مهم اینجاست که مدل پایه‌ی گلکسی دارای ۳۲ گیگابایت و مدل پایه‌ی آیفون دارای ۱۶ گیگابایت فضای ذخیره سازی است (علامت تقریب در قیمت گلکسی، بدلیل تفاوت جزئی در قیمت فروش آن در ایالات متحده است که براساس مدت قرارداد و خدمات اپراتورها متفاوت است).

جمع‌بندی: آیفون بخریم یا گلکسی؟

احتمالا با خواندن مقایسه‌ی بالا و صحبت‌های کارشناسان، این موضوع را متوجه شده‌اید که این دو پرچم‌دار فوق محبوب، روز‌ به‌ روز به یکدیگر شبیه‌تر می‌شوند و چه از نظر قدرت سخت‌افزاری و چه از نظر طراحی، تفاوت‌های آنها کمتر می‌شود. بنابراین در خرید آنها باید ابتدا هدف خود را مشخص کنید و ببینید برتری‌های کدام دیوایس برایتان مهم‌تر است.

Samsung-Galaxy-S7-vs-Apple-iPhone-6s-05 copy

مثلا برتری در سیستم‌های پرداخت موبایلی در ایران هیچ تفاوتی ندارد و نباید به آن اهمیت بدهید. نکات مهمی که باید به آنها توجه کنید دوربین و قابلیت‌های عکاسی (برتری نسبی با گلکسی)، سایز تاچ اسکرین و رزولوشن نمایشگر (برتری با گلکسی)، سیستم عامل و هماهنگی نرم‌افزار و سخت‌فزار (برتری نسب با آیفون)، سایز، ضخامت و ابعاد (برتری نسبی با آیفون)، فناوری‌های نوآورانه (برتری با گلکسی)، قیمت (برتری با آیفون- البته به این نکته توجه کنید که آیفون حدود ۶ ماه پیش عرضه شده است) و قابلیت ضد آب بودن (برتری با گلکسی) هستند که با دقت در آنها می‌توانید اسمارت‌فون مورد نظرتان را انتخاب کنید.

اگر هم فکر می‌کنید در هر یک از قسمت‌ها، برتری با گلکسی اس ۷ یا آیفون ۶ اس است، آنرا با دلیل خود بیان کنید تا تصمیم‌گیری برای خریداران هم آسان‌تر شود.

رای گیری

به هر حال، تصمیم نهایی با شما‌ست.شما می توانید در رای گیری زیر شرکت کرده و اسمارت فون محبوب خود را انتخاب کنید :

منبع: gizmag