جنگ بی‌پایان رمزنگاری ؛ دولت در مقابل غول‌های تکنولوژی

جدال میان اپل و FBI پس از 6 هفته به پایان رسید. اما در حقیقت جنگ بر سر رمزنگاری تازه شروع شده  و به این زودی‌ها پایان نخواهد یافت. با گجت نیوز همراه باشید تا بیشتر در این باره آگاه شوید.

همانطور که می‌دانید روز گذشته پرونده‌ی میان اپل و FBI پس از حدود 6 هفته بسته شد. هفته‎‌ی گذشته وزارت دادگستری ایالات متحده‌ی آمریکا طی خبری اعلام کرد که توانسته‌ با کمک یک شرکت ساکن سرزمین‌های اشغالی، راهی را برای هک آیفونِ متعلق به تروریست سن‌برناردینیو پیدا کند. به همین ترتیب پرونده مورد نظر بسته شد.

اما از طرفی هنوز گوشی‌های دیگری در دنیا وجود دارد و این به معنی پرونده‌های مشابه دیگر است. این بدان معنی‌ست که دادگاه برای هر پرونده مشابه اپل را مجبور به انجام کارهایی خواهد کرد که این شرکت هرگز نمی‌پسندد.

در غیر اینصورت، دادگاه باید دست روی دست بگذارد تا یک اتفاق ناگوار دیگر رخ داده و باز روز از نو، روزی از نو. باید به این موضوع توجه داشت که اگر پرونده‌های بعدی از اهمیت بالاتری برخوردار باشند، دادگاه علاوه بر قدرت قانونی خود، توجه و انتظار عمومی را به همراه خواهد داشت و به این ترتیب می‌تواند در نهایت اپل یا هر شرکت دیگری را مجبور به ایجاد Backdoor در محصولات خود کند. همین حالا ده‌ها گوشی آیفون در اختیار پلیس آمریکا قرار دارد که شرایط مشابهی را با پرونده‌ی سن‌برناردینیو دارند. پس جای تعجب نیست که پلیس آمریکا برای هک کردن آن‌ها از شرکت‌های شخص ثالث درخواست کمک کند.

یکی از مقامات رسمی دولت اظهار داشت که شایعات درباره‌ی توانایی FBI در هک آیفون درست نیست و FBI به هیچ وجه قادر به انجام چنین کاری نیست. اگر فرض کنیم که FBI دروغ می‌گوید و در حال حاضر توانایی این کار را دارد، شکی نیست که اپل با ساخت آیفون‌های امن‌تر این کار را برای  FBI تقریباً غیرممکن خواهد کرد.

گوشی iPhone 5c متعلق به سید رضوان فروک (تروریست سن‌برناردینیو) از رمزنگاری نرم‌افزاری استفاده می‌کند. این دستگاه از سخت‌افزار مخصوص رمزنگاری بی‌بهره است. سخت‌افزار مخصوص رمزنگاری از پردازنده‌ی A7 به بعد در گوشی‌های اپل مورد استفاده قرار گرفت. در نتیجه هک کردن گوشی‌های جدیدتر از iPhone 5c بسیار مشکل‌تر خواهد بود. گوشی‌های اپل برای رمزنگاری اطلاعات درون گوشی، از یک کلید مخصوص رمزنگاری در پردازنده‌ی گوشی و ترکیب آن با رمز وارد شده توسط کاربر استفاده می‌کند. بر طبق گفته اپل به هیچ وجه نمی‌توان به این کلید موجود درپردازنده‌ی گوشی دسترسی پیدا کرد. به این ترتیب تنها راه رمزگشایی اطلاعات درون گوشی موردنظر، وارد کردن کد صحیح موجود بر روی گوشی است. اپل مدعی‌ست که این کلید رمزنگاری موجود در پردازنده‌ی گوشی را در اختیار ندارد. به این ترتیب رمزگشایی اطلاعات درون گوشی توسط اپل غیرممکن می‌باشد.

اما در حقیقت ما نیز نمی‌دانیم که آیا FBI در مورد توانایی‌هایش راست می‌گوید یا خیر. بر اساس گزارش روزنامه‌ی گاردین، وزارت دادگستری ایالات متحده‌ی آمریکا قصد دارد یک آسیب‌پذیری را در محصولات اپل ایجاد کرده و آن را از دید اپل و مردم مخفی نگه دارد. به این ترتیب FBI به راحتی می‌تواند از این آسیب‌پذیری برای پرونده‌های مشابه استفاده نماید.

بنابراین اپل باید خود را برای پرونده‌های مشابه آماده کند. چرا که پرونده‌ی تازه بسته شده، آخرین مورد نخواهد بود. نه تنها اپل، بلکه دیگر شرکت‌های فعال در زمینه‌ی تکنولوژی مانند گوگل و مایکروسافت باید منتظر درخواست‌هایی مشابه از طرف FBI، CIA و NSA باشند. چراکه ممکن است همین سناریو برای آن‌ها تکرار شود.

دولت به دنبال جلوگیری از رمزنگاری به نفع خود است. اگر دادگاه دستور به دور زدن ویژگی‌های امنیتی یک دستگاه را صادر کند، تفاوتی نمی‌کند که طرف دادگاه کدام شرکت می‌باشد، آن شرکت موردنظر باید به دولت در حل پرونده کمک کند. اینگونه که به نظر می‌رسد جنگی عظیم میان دادگاه و غول‌های تکنولوژی را پیش رو داریم و از قرار معلوم آیفون‌های بیشتری بازگشایی و هک خواهند شد.

از این پس شرکت‌های بزرگ تکنولوژی باید در دو جبهه بجنگند؛ از یک سو استفاده از روشهای رمزنگاری مناسب برای جلوگیری از دسترسی هکرها به اطلاعات کاربران  و در طرف دیگر اختصاص یک تیم قانونی برای دور نگه داشتن دست دولت از گوشی‌های کاربران. این جنگ به این زودی‌ها پایان نخواهد یافت و ما باید خود را برای یک ماراتون نفس‌گیر آماده کنیم.

نظر شما در این رابطه چیست؟

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*