ایرباس و زیمنس در حال همکاری برای ساخت هواپیمای الکتریکی هستند

همکاری ایرباس و زیمنس برای ساخت هواپیمای الکتریکی

وسایل نقلیه همواره مشتریان پر و پا قرص آلودگی هوا بوده‌اند و هواپیماها نیز یکی از پرمصرف‌ترین وسایل نقلیه هستند. ازاین‌رو کمپانی‌های پیشرو در صنعت هواپیمایی به فکر این هستند که در آینده‌ای نزدیک، هواپیمای الکتریکی تولید کنند و انرژی الکتریسیته جایگزین سوخت‌های رایج موتورهای جت شود.

در همین راستا کمپانی چندملیتی ایرباس (Airbus) فرانسه، همکاری جدیدی را با بزرگ‌ترین تشکیلات مهندسی قاره‌ی اروپا یعنی شرکت مهندسی زیمنس (Siemens) آلمان آغاز کرده است. هدف این دو کمپانی از انجام این همکاری این است که بتوانند انرژی الکتریسیته را جایگزین سوخت‌های فسیلی کنند و هواپیماهایی تولید کنند که از انرژی برق به‌عنوان انرژی مورد نیاز برای تأمین نیروی محرکه استفاده خواهند کرد.

نمونه‌ی اولیه‌ی هواپیمای الکتریکی تا سال ۲۰۲۰ ساخته می‌شود

برای این منظور، یک تیم ۲۰۰ نفره شامل مهندسان و طراحان دو ابر کمپانی زیمنس و ایرباس تشکیل شده است که قرار است به‌طور متمرکز بر روی پروژه‌ی طراحی و ساخت هواپیمای الکتریکی فعالیت کنند. آنها امیدوارند که تا اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی بتوانند نمونه‌ی اولیه‌ای از این وسیله نقلیه را تولید کنند و با موفقیت آن را در میدان عمل آزمایش کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز قرار است تا سال ۲۰۳۰ میلادی نمونه‌های نهایی این نوع هواپیما به پرواز در بیایند و مسافران را جابجا کنند. طبق این گزارش ابتدا قرار است هواپیماهای کوچک‌تری با ظرفیت حداکثر ۱۰۰ مسافر ساخته شود و در صورت موفقیت، این ظرفیت در آینده افزایش خواهد یافت.

rtx1gu0b-100654949-primary.idge

البته محال است که یک محصول دارای موتور الکتریکی تولید شود و ایده‌ی ساخت آن ابتدا به ذهن ایلان ماسک نرسیده باشد! ایلان ماسک (Elon Musk) مدیر ماجراجوی کمپانی تسلا دراین‌باره گفته است که ایده‌ی ساخت یک هواپیمای الکتریکی مدت‌ها قبل به ذهن او رسیده بوده است، اما به دلیل کمبود وقت فرصت نکرده است که به‌طور جدی آن را دنبال کند و به همین دلیل نتوانسته در این زمینه محصولی را تولید کند.

تام اندرز (Tom Enders) مدیر ارشد غول هواپیماسازی جهان، یعنی ایرباس درباره‌ی این پروژه توضیح می‌دهد:

ما باور داریم که تا سال ۲۰۳۰ هواپیماهای الکتریکی با موتور هیبرید (موتوری که با دو نوع سوخت کار می‌کند) قادر خواهند بود مسافران را در سراسر جهان جابجا کنند. البته ظرفیت این نوع هواپیماها زیر ۱۰۰ مسافر خواهد بود و ما برای این‌که به این هدف دست یابیم، با شرکایی در سطح کلاس جهانی نظیر زیمنس همکاری می‌کنیم.

هرچند که طبق این گزارش قرار نیست حداقل تا ۱۴ سال دیگر شاهد تولید هواپیمای الکتریکی باشیم (حداقل از سوی ایرباس)، اما همین‌که کمپانی‌های اصلی صنعت هوایی جهان در این راه قرار گرفته‌اند و چنین هدفی را برای آینده‌ی خود متصور شده‌اند، موضوع امیدبخشی است و شاید بیشتر از ما، درختان و حیوانات داخل جنگل‌ها هستند که از آسیب کمتر به کره‌ی زمین خوشحال خواهند شد!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*