هرگز فلش‌ مموری های گمشده را به رایانه‌ی شخصی خود متصل نکنید

هرگز فلش‌ مموری های گمشده را به رایانه‌ی شخصی خود متصل نکنید

به‌تازگی تحقیقاتی توسط یک دانشگاه منتشر شده که نشان می‌دهد نیمی از مردم زمانی که فلش‌ مموری گمشده‌ای را پیدا می‌کنند، در کمال نادانی آن را به رایانه‌ی شخصی خود متصل می‌کنند.

آیا شما هر فلش مموری گمشده‌ای را که پیدا کنید به رایانه‌ی خود متصل می‌کنید؟ تحقیقاتی که توسط دانشگاه ایلینوی در اربانا چمپین انجام شده نشان می‌دهد هنوز بسیاری از مردم این کار نابخردانه را انجام می‌دهند.

این گروه برای این تحقیق 297 فلش را در اطراف دانشگاه قرار دادند و منتظر بازخورد این کارشان ماندند. آن‌ها قصد داشتند بفهمند که چه تعداد از افرادی که این فلش‌ مموری ها را پیدا می‌کنند، آن را به رایانه‌ی خود متصل می‌کنند.

بر روی این فلش‌ مموری ها یکسری فایل HTML وجود داشت که به شکلی تغییر داده شده بودند که شبیه به فایل‌های عادی به نظر برسند؛ اما اگر شخصی پس از اتصال این فلش‌ مموری ها به رایانه‌ی متصل به اینترنت خود، فایل‌های موجود بر روی این فلش‌ مموری ها را باز می‌کرد، محققان از این اقدام آن شخص آگاه می‌شدند.

در کمال تعجب این محققین، 45 درصد کسانی که این فلش‌ مموری ها را پیدا کرده بودند، با نادانی تمام این فلش‌ مموری ها را به رایانه‌ی خود متصل کرده و فایل‌های موجود در آن را باز می‌کردند. البته به این نکته توجه کنید که برخی از آن رایانه‌ها در هنگام باز شدن فایل‌ها به اینترنت متصل نبودند و ما به‌ناچار آن‌ها را از این تحقیق حذف کرده‌ایم.

بیش از نیمی از افراد دلیل برداشتن فلش‌ مموری را فضولی و نیاز به یک فلش‌ مموری بیان کرده بودند

پس از باز شدن فایل‌های HTML موجود بر روی رایانه‌ها از آن‌ها خواسته شده بود که فرمی را در این رابطه پر کنند. در این فرم از آن‌ها سؤال شده بود که دلیل برداشتن این فلش مموری چه چیزی بوده. پاسخ‌های آن‌ها بسیار جالب‌توجه بود. بیش از نیمی از این اشخاص دلیل خود را فضولی و نیاز به داشتن یک فلش مموری بیان کرده بودند. البته اکثر آن‌ها در این فرم به گفته‌ی خود قصد داشتند این فلش را به صاحب اصلی آن بازگرداند؛ حداقل این چیزی بود که آن‌ها در زمان پر کردن آن فرم ادعا کرده بودند. قرار است نتایج این تحقیقات در سی و هفتمین گردهمایی امنیت و حریم شخصی IEEE در کالیفرنیا منتشر شود.

در اینجا یک سؤال مطرح می‌شود. آیا اشخاصی که این فلش‌ مموری ها را برداشته بودند افراد آشنا به تکنولوژی بودند یا خیر؟ به گفته‌ی محققین خیر؛ بسیاری از این افراد سابقه‌ای در تکنولوژی نداشتند و افراد عادی به‌حساب می‌آمدند. در این تحقیقات معلوم شد برخی با ریسک بالا این فلش‌ مموری ها را به رایانه‌ی شخصی خود متصل کردند؛ اما تعدادی نیز با تیزهوشی از رایانه‌های موجود در کتابخانه برای این کار استفاده کرده بودند.

توصیه‌ی ما در گجت نیوز به شما کاربران عزیز و فهیم این هست که هرگز فلش مموری را که پیدا کرده‌اید را به رایانه‌ی خود متصل نکنید. با این کار خود را در ریسک آلوده شدن به انواع بدافزار قرار می‌دهید.

نظر شما کاربران عزیز در این خصوص چیست؟ دیدگاه خود را در قسمت نظارت با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. سلام
    بهتره اسمه فلش رو بذارین شماره موبایلتون

  2. من اگه پیدا کنم اول فرمت میکنم بعد ریکاوری می کنم یا به usb تلوزیون وصل می کنم

    • بیخود میکنی پیدا میکنی و فرمت میکنی !
      شاید اون بدبخت اطلاعات مهم روش داشته باشه
      شاید نشونی یا آدرس توش داشته باشه تا از روی اون بتونی برگردونی بهش.
      عجبا!!!

      • احسنت به شما خیلی خوشم اومد از نظرتون.
        خواهشا فلشی رو که تو اون محل پیدا کردین پرس و جو کنین و به صاحبش برگردونین یا یه اطلاعیه بزنید و بچسبونید به دیوار
        شاید طرف اطلاعات مهمی توش داشته باشه.

  3. والا منم پیدا کنم با نادانی تمام وصل میکنم. ریسکشم گردن آنتی ویروس

    • خیلی از آنتی‌ویروس‌ها بدافزارهای جدید و پیچیده رو تشخیص نمیدن. ممکنه خدایی نکرده ی باج‌افزار تو فلش باشه که بعد از اجرا شدن کل فایل‌های سیستم رو آلوده (رمزنگاری) کنه و برای برگشتن فایل‌های مهمتون از شما درخواست پول کنه. یا حتی ممکنه باعث هک شده سیستم از راه دور بشه. شاید اون فلش مثل همین تحقیق عمداْ جایی گذاشته شده ک شما اونو بردارید. 🙂

      من به شما توصیه میکنم ک این کار پر ریسک رو انجام ندین…

      با تشکر