ویروس ایدز

کشف راهی جدید برای مبارزه با ویروس ایدز

در سال‌های اخیر، یکی از بیماری‌هایی که پس از ابتلا به آن امید چندانی به زنده ماندن فرد باقی نمی‌ماند، ویروس ایدز بوده است. اما به‌تازگی محققان از کشف راهی جدید برای مقابله با این ویروس خبر می‌دهند.

ژن‌درمانی، تکنیک بدیعی است که در قرن اخیر مورد توجه قرار گرفته و نگاه‌های بسیاری را به‌سوی خود فراخوانده است. متخصصان با استفاده از ژن‌درمانی می‌توانند به‌راحتی ژن بیماری‌زا در انسان یا سایر جانداران را با ژن سالم و بی‌نقص دیگری تعویض کرده و زندگی تازه‌ای به او ببخشند. بدین ترتیب بدن فرد با جایگزین کردن ژن جدید به همانندسازی آن می‌پردازد و نهایتا در تمامی سلول‌های بدن پخش می‌شود.

جالب است بدانید ژن‌درمانی تاکنون بر روی بیماری ایدز آزمایش نشده و اخیرا مهندسین ژنتیک دست به چنین کاری زده‌اند. آن‌ها پس از تلاش برای غیرفعال ساختن ژن معیوب و بیماری‌زای ایدز دریافته‌اند که این عامل بیماری‌زا نه‌تنها نشده، بلکه در صورت جداسازی ژن آن از مجموعه‌ کروموزوم‌ها، دوباره تولید می‌شود.

درحالی‌که لنفوسیت‌های T (گروهی از گلبول‌های سفید) بدن ما هدف اصلی ویروس ایدز هستند؛ بااین‌وجود همین لنفوسیت‌ها به تولید DNA بیماری‌زای ایدز که از روی کروموزوم برداشته شده می‌پردازند و آن را ترمیم می‌کنند. بدین ترتیب سیستم ایمنی بدن انسان قادر به شناسایی و مبارزه با آن نخواهد بود.

رفتار خودکشی گونه‌ی لنفوسیت‌های T پیش از آن‌که عجیب باشد دلهره‌آور است! اما جای هیچ نگرانی نیست؛ چراکه محققان همچنان در حال اجرای تست‌ها و متدهای جدید حمله به ویروس HIV هستند و احتمال می‌رود با در پیش گرفتن روش حمله عامل بیماری، یعنی ایجاد چندین برش در نقاط گوناگون کروموزوم یا استفاده از داروهای ضد HIV هم‌زمان با اصلاح ژن‌ها، بتوان از جان باختن هزاران انسان جلوگیری به عمل آورد.

اینک به نظر می‌رسد HIV شباهت بیشتری به بیماری‌های موقت و درمان‌پذیر دارد، تا بیماری‌های دائمی مرگ‌آور. با توجه به ‌قرار داشتن این فرآیند در مراحل اولیه خود، نیاز به زمان بیشتری برای اطمینان از روش حاصل احساس می‌شود. امیدواریم این بیماری نیز به‌مانند سایر بیماری‌ها به چنگال علم و تفکر انسان بیفتد و شاهد ایمنی یافتن جامعه بشری درمقابل این ویروس باشیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. امیدوارم برای سرطان هم داروی موثری پیدا کنن