دوربین انعطاف پذیر

دوربین انعطاف پذیر ؛ آینده‌ی درخشان تکنولوژی تصویربرداری

به تازگی محققان دانشگاه کلمبیا از یک نمونه دوربین انعطاف پذیر رونمایی کرده‌اند که نسبت به تمامی نمونه‌های رونمایی شده تا به حال قدرتمند‌تر است. بدون شک دسترسی به چنین تکنولوژی می‌تواند بر روی سایر تکنولوژی‌های آینده نیز تأثیر به سزایی بگذارد.

تمام دوربین‌هایی که ما امروز مشاهده می‌کنیم به دنبال گرفتن تصاویر از آنچه که ما می‌بینیم هستند. در این بین دوربین‌های 360 درجه‌ای نیز وجود دارند که آن‌ها نیز با قرارگیری در یک جای ثابت قادر به تصویربرداری به تمامی زوایا هستند. اما حالا محققان دانشگاه کلمبیا دست به ابتکار جالبی زده‌اند و با ساخت یک نمونه اولیه دوربین انعطاف پذیر ، پنجره‌ی این صنعت را رو به دشت عظیمی از پیشرفت‌ها گشوده‌اند.

دوربین انعطاف پذیر ؛ دستاوردی مناسب برای استفاده در خودروهای بدون راننده

اما این سوال پیش می‌آید که این دوربین انعطاف پذیر چه مصارفی خواهد داشت؟ شاید خیلی از عکاسان لزوماً نیاز به استفاده از چنین لنز‌هایی نمی‌بینند اما یادمان نرود که برخی از تکنولوژی‌ها زمینه ساز و مکمل تکنولوژی‌های دیگر هستند. به عنوان مثال می‌توان این دوربین انعطاف پذیر را در آینده به خودروهای بدون راننده افزود تا بتوانید دور تا دور ماشین را با یک زاویه دید بسیار مناسب مشاهده کرده و آن را با تمرکز بیشتری کنترل کنید.

کانسپت دوربین انعطاف پذیر

کانسپت دوربین انعطاف پذیر

محققان برای ساخت این دوربین انعطاف پذیر اولیه از یک سطح سیلیکونی مانند کاشی‌های خورشیدی بهره برده اند. هرچند که در تصاویر اولیه گرفته شده همه چیز عالی نیست اما نکته حائز اهمیت کیفیت بالای این تصاویر با زاویه‌ای بسیار مناسب است. «دکتر شری نایار» یکی از محققان مشغول به کار بر روی این دوربین انعطاف پذیر معتقد است که تکنولوژی تازه دست یافته آن‌ها از پتانسیل بسیار مناسبی برخوردار است. وی در مصاحبه‌ای با رسانه Digital Trends عنوان کرده است:

ما معتقدیم برنامه‌های متعددی برای دوربین‌ها وجود دارد که در فرمت‌های بسیار بزرگی ابراز موجودیت می‌کنند اما بسیار نازک و شکننده هستند. در واقع لنز تطبیقی که ما آن را توسعه داده ایم می‌تواند برای ساخت یک دوربین انعطاف پذیر مقاوم و بادوام، گام مهمی باشد.

لنز تطبیقی دانشمندان کلمبیا

هرچند که چنین فناوری می‌تواند ایده جذابی باشد اما متأسفانه زمان زیادی لازم است تا ما دوربینی با لنز تطبیقی و توسعه یافته‌ را در بازار مشاهده کنیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*