انتشار گزارش امنیتی سالانه‌ اندروید توسط گوگل

گوگل روز گذشته گزارش امنیتی سالانه‌ اندروید را در حالی منتشر کرد که نشان می‌دهد این شرکت در طی سالی که گذشت امنیت پلتفرم خود را به طرز چشمگیری افزایش داده است.

گوگل در چند سال گذشته توانسته با تمرکز بیشتر بر روی امنیت برنامه‌های نصب‌شده در Google Play امنیت کاربران اندرویدی خود را افزایش دهد. بر طبق گزارش امنیتی سالانه‌ اندروید که روز گذشته توسط گوگل منتشر شد نکات جالب‌ توجهی وجود دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم. در این گزارش آمده که تنها 0.15 درصد از دستگاه‌های اندرویدی از طریق برنامه‌های نصب‌شده از Google Play به بدافزار آلوده‌ شده‌اند. این آمار نشان می‌دهد که اگر کاربران از Google Play برای نصب و به‌روزرسانی برنامه‌های خود استفاده کنند، تا چه حد امنیت خود را تضمین کرده‌اند.

اصلی‌ترین محرک گوگل برای جدی گرفتن امنیت اندروید به خاطر باگ StageFright بود. باگ StageFright اولین مشکل امنیتی جدی در اندروید بود که زنگ‌های خطر را برای گوگل به صدا درآورد و این شرکت را به توجه بیشتر به امنیت اندروید سوق داد. این باگ به خاطر آسیب‌پذیری در روش پیش‌نمایش محتوای چندرسانه‌ای بود که به‌صورت پیامکی (SMS) دریافت شده بود.

در گزارش امنیتی سالانه‌ اندروید ، گوگل ادعا کرده که تعداد برنامه‌های مخرب (PHA) نصب‌شده توسط Google Play  تا 40 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. در این گزارش دسته‌بندی این نرم‌افزارهای مخرب نصب‌ شده نیز آورده شده است.

برنامه‌های مخرب جمع‌آوری داده 0.08 درصد، جاسوس‌افزارها 0.02 درصد و برنامه‌های دانلود غیرقانونی تنها 0.01 درصد از کل برنامه‌های مخرب نصب‌شده توسط Google Play را به خود اختصاص داده‌اند.

انتشار گزارش امنیتی سالانه‌ اندروید توسط گوگل

این موضوع را مدنظر داشته باشید که این گزارش تنها مربوط به برنامه‌های نصب‌شده از طریق Google Play هستند. پس اگر شما از نرم‌افزاری به‌غیراز Google Play برای دانلود برنامه‌های اندرویدی استفاده می‌کنید یا از سایت‌های غیرمجاز و نامعتبر این برنامه‌ها را دانلود و نصب می‌کنید، باید بدانید که شما در معرض خطر بیشتری قرار دارید.

البته گوگل برای آن افرادی که برنامه‌های خود را خارج از Google Play دانلود می‌کنند نیز تمهیداتی اندیشیده است. گوگل از سرویسی به نام Google Verify App استفاده می‌کند که در صورت نصب برنامه از یک منبع نامعتبر با بررسی برنامه سعی می‌کند از مخرب بودن آن برنامه آگاه شود. گوگل امنیت اندروید را از سال گذشته تا به امروز به‌طور چشمگیری افزایش داده است. این شرکت به‌طور متوسط روزانه 6 میلیارد برنامه و بیش از 400 میلیون دستگاه را موردبررسی قرار می‌دهد. همان‌طور که پیش‌تر در گجت نیوز برایتان نوشتیم گوگل با بهبود سرویس Safe Browsing در گوگل کروم، آن را امن‌تر از گذشته کرده است.

ما در گجت نیوز نیز به شما توصیه می‌کنیم که برای بالا بردن امنیت دستگاه اندرویدی خود برنامه‌های خود را از طریق Google Play نصب و به‌روزرسانی کنید.

نظر شما کاربران عزیز در خصوص این گزارش چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*