تراشه‌های اگزینوس

تراشه‌های اگزینوس و یکه‌تازی سامسونگ در بازار تراشه‌ها

کمپانی سامسونگ سال گذشته پرچم‌دار خود، گلکسی S6 را با تراشه اختصاصی اگزینوس 7420 وارد بازار کرد. این چیپست در جنبه‌های مختلف خود مرسوم است. بهره‌گیری از تراشه‌های اگزینوس در میزان درآمد شرکت کره‌ای از فروش محصولاتش تاثیر بسیاری می‌گذارد.

یکی از تراشه‌های اگزینوس که می‌توان مثال زد تراشه اگزینوس 7420 است که در هسته پردازشگر برنامه‌ای از ردیف‌های دوگانه بهره می‌برد که در مجموع 8 هسته تشکیل می‌شوند. علاوه بر این مودم تعاملی و پردازنده گرافیکی این تراشه با رقبای دیگر مشترک است و عملکرد مطلوبی دارد. با این حال یکی از ویژگی‌های بارز تراشه اگزینوس، ضخامت 14 نانومتری آن بود، آن‌هم زمانی که سایر رقبا از چیپست‌های 20 الی 28 نانومتری بهره می‌بردند.

هرچه تراشه سخت‌افزاری باریک‌تر باشد، میزان ولتاژ مصرفی جهت ادامه فعالیت کمتر خواهد بود. از آنجایی که میزان مصرف باتری تلفن‌های هوشمند و همچنین داغ شدن آن‌ها با ولتاژ مصرفی پردازنده رابطه مستقیم دارد، کاهش ابعاد چیپست می‌تواند تاثیر به سزایی در عملکرد تلفن همراه داشته باشد.

بدین ترتیب گلکسی S6 سامسونگ در سال 2015 به نسبت رقبای خود کمتر داغ می‌شد و مصرف باتری بهتری داشت. کمپانی سامسونگ در طی چند ماه توانست باریک‌ترین چیپست بازار را طراحی و در تلفن هوشمند خود به کار گیرد. این کار اهمیت صنعت نیمه‌رساناها را به تمام جهان ثابت کرد.

در سال 2016 سیاست سامسونگ کمی تغییر کرد. این کمپانی در گلکسی S7 و S7 edge از دو تراشه مختلف بهره برد: چیپست ساخت داخلی اگزینوس 8890 و تراشه کوالکام اسنپدراگون 820 که هر دو به‌صورت باریک و فشرده ساخته شده‌اند. این صنعت هم‌اکنون در بخش نیمه‌رساناهای تلفن هوشمند از یک برتری رقابتی بهره می‌برد و به دنبال بازار فروش بهتر در این عرصه است.

گزارش‌های اخیر از رایزنی مسئولان بخش نیمه‌رسانای سامسونگ با سایر شرکت‌ها جهت فروش بیشتر تراشه‌های اگزینوس خبر می‌دهند. همه ما می‌دانیم که دو کمپانی بزرگ اپل و کوالکام هم‌اکنون در زمینه ساخت چیپست با سامسونگ قرارداد‌هایی را امضا کرده‌اند. کمپانی کره‌ای این موضوع را یک اتفاق کاملا مثبت تلقی می‌کند. کوین لوا، سرپرست ارشد بخش نیمه رسانای سامسونگ، طی مصاحبه‌ای با منبع خبر می‌گوید:

به نظر می‌رسد دوران یکه‌تازی و رهبری سامسونگ در این بخش دوباره فرا رسیده است. این موفقیت همچنان به قوت خود پایدار است و به‌زودی فراموش نمی‌شود – کوین لوا

سامسونگ معتقد است بنا به چند دلیل مختلف رهبر این صنعت به شمار می‌رود. اول اینکه چیپست‌های 10 نانومتری این شرکت در ادامه سال جاری رونمایی می‌شوند. علاوه بر این تراشه‌های 14 نانومتری سامسونگ اخیرا با کاهش قیمت مناسبی روبرو شده‌اند که موجب تولید پردازنده‌های 14 نانومتری ارزان‌قیمت می‌شود.

همچنین گفته می‌شود کمپانی سامسونگ در تلاش است تا نسل دوم از تراشه‌های 10 نانومتری را با 10 درصد عملکرد بهتر نسبت به نسل اول تولید کند. با این حال به‌رغم ادعای سامسونگ، دو رقیب بزرگ این شرکت با نام‌های TSMC (کمپانی سازنده قطعات نیمه رسانای تایوان) و Intel در زمینه ساخت تراشه‌های 10 نانومتری پیشرفت خوبی داشته‌اند، حتی خبر‌هایی پیرامون تلاش‌های TSMC در زمینه ساخت چیپست 7 نانومتری برای آیفون 8 به گوشمان رسیده است.

با این حال تعریف شرکت‌های مختلف از رهبری عرصه‌ای از تکنولوژی با هم فرق دارد. کارشناسان این صنعت در این‌باره معتقدند این که کدام کمپانی زودتر از سایر رقیبان چیپستی را طراحی می‌کند آن‌چنان اهمیت ندارد، بلکه میزان قیمت و عملکرد در این بخش مهم‌تر است. سازندگان باید بتوانند چیپ‌های 10 نانومتری را در ابعاد مناسب و کیفیت مطلوب طراحی کنند.

آینده روشن برای صنعت تراشه‌های اگزینوس سامسونگ

به نظر می‌رسد سامسونگ در زمینه فروش محصولات به اوج پیشرفت خود رسیده است و حالا در حال توسعه بخش فروش قطعات جانبی و سرویس‌های مختلف است. از جمله این موارد می‌توان به سرویس پرداخت سامسونگ اشاره کرد. حالا نیز صنعت ساخت تراشه‌های باریک این شرکت در حال پیشرفت است. شرط اصلی سامسونگ جهت ورود به هر بازار، رهبری و یکه‌تازی آن به‌حساب می‌آید: به نظر می‌رسد سازندگان دیگر چیپست‌ها باید به فکر راه چاره باشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*