پروژه‌ی شهر هوشمند گوگل احتمالا به رهبری لری پیج اجرا می‌شود

پروژه‌ی شهر هوشمند گوگل به رهبری لری پیج اجرا خواهد شد

شهر هوشمند گوگل یکی از آن پروژه‌های عجیب و البته هیجان‌انگیزی است که نمونه‌ی آن را پیش‌تر در فیلم‌های علمی – تخیلی و رمان‌های فانتزی دیده‌ایم. شهرهایی که از بیخ و بن با شهرهای سنتی تفاوت دارند و یک روح منحصربه‌فرد در آن‌ها جریان دارد؛ یک روح فانتزی یا یک جریان تکنولوژیک.

اما پروژه‌ای که قرار است توسط آلفابت و البته با محوریت گوگل اجرایی شود، یک ایده‌ی غیرعملی و خیال‌پردازانه نیست بلکه قرار است در بستر علم و با دانش فنی حال حاضر جهان به اجرا در بیاید. این پروژه هم اکنون در مرحله‌ی تحقیق و توسعه قرار دارد و آزمایشگاه‌های Sidewalk در آلفابت، مسئولیت بررسی و تحقیقات اولیه‌ی آن را بر عهده دارند.

برای اینکه کاملا درک کنید که این پروژه چه قدر نزدیک به واقعیت است و عزم آلفابت برای عملی کردن آن جزم است، باید بدانید که علاوه بر متخصصان فناوری اطلاعات و کارشناسان تکنولوژی که در آزمایشگاه‌های Sidewalk مشغول به کار بر روی آن هستند، ده‌ها متخصص زبده و ماهر در زمینه‌ی شهرسازی، معماری و اصول طراحی شهری نیز در کنار آن‌ها فعالیت می‌کنند تا شهر هوشمند گوگل کاملا بر مبنای اصول واقعی جلو برود و در تمام مراحل، عملی باشد.

پروژه‌ی شهر هوشمند گوگل احتمالا به رهبری لری پیج اجرا می‌شود

هدف مدیران آلفابت از اجرای این پروژه این است که یک آرمان‌‌شهر با ریشه‌های تکنولوژی بسازند. شهری که بیشتر از هر نقطه‌ای در کره‌ی زمین، از ایده‌های فناوری اطلاعات، روش‌های نوین شهرداری، خانه‌های هوشمند، ارتباطات اینترنتی مدرن و تکنولوژی‌های روز در آن استفاده می‌شود و مردم آن‌هم علاوه بر بهره‌گیری از این امکانات، در توسعه و پیشرفت آن‌ها سهیم خواهند بود.

البته آلفابت قصد ندارد که برای ساخت شهر هوشمند گوگل، آن را در یک زمین خالی یا متروکه عملی کند و همه‌چیز این طرح را از پایه طراحی کند؛ بلکه قرار است با بررسی شهرهای مختلف کشور آمریکا، یکی از آن‌ها که دارای شرایط مناسب‌تری برای اجرایی کردن این پروژه است، انتخاب شود و سپس اقدامات بعدی در آنجا انجام بگیرد.

برای این منظور، گفته می‌شود که مدیران آلفابت با تعداد زیادی از مقامات شهری و دولتی بخش‌های مختلف ایالات متحده نظیر فرمانداران، شهرداران و مقامات فدرال جلسه داشته‌اند و به‌صورت حضوری یا تلفنی با آن‌ها گفت و گو انجام داده‌اند تا بتوانند نظرشان را جلب کنند و تاییدیه‌های لازم برای عملیات اجرایی را دریافت کنند.

شهر هوشمند گوگل درحال نزدیک شدن به مراحل اجرایی خود است

دن دکتروف (Dan Doctoroff) مدیر آلفابت درباره‌ی این طرح می‌گوید که ساخت شهر هوشمند گوگل که بر روی هسته‌ای از تکنولوژی بنا شده باشد، یک ایده‌ی بسیار عالی است. آن‌طور که گفته می‌شود قرار است حدود ۱۰ هزار نفر در این شهر جذاب زندگی کنند که البته جزییاتی درباره‌ی انتخاب این افراد و نحوه‌ی سکونت آن‌ها از سوی گوگل و آلفابت اعلام نشده است.

جالب است بدانید که لری پیج (Larry Page) مدیر گوگل در سال ۲۰۱۳ میلادی ایده‌ای را مطرح کرده بود که گوگل بهتر است منطقه‌ای خالی را خریداری کند تا در آنجا بتواند آزمایش‌هایی را انجام دهد. این آزمایش‌ها قرار بود سال‌ها ادامه داشته باشد و در نهایت منجر به ساخت یک شهر هوشمند بر پایه‌ی تکنولوژی شود و درواقع می‌توان گفت که اولین جرقه‌های شهر هوشمند گوگل از آن زمان زده شده بود.

به هر ترتیب به نظر می‌رسد که این پروژه به رهبری لری پیج و تحت نظارت آلفابت در حال نزدیک شدن به مرحله‌ی اجرایی است و به‌زودی اخبار بیش‌تری درباره‌ی آن از آزمایشگاه‌های Sidewalk کمپانی آلفابت به بیرون درز خواهد کرد. شاید شهر هوشمند گوگل در آینده بتواند یکی از هیجان‌انگیز‌ترین اتفاقاتی باشد که در دنیای تکنولوژی رخ بدهد؛ جمعیت حاضر در آن‌هم بسیار خوش‌شانس خواهند بود که آدرس محل زندگی آن‌ها با گوگل شروع خواهد شد، این‌طور نیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*