اپلیکیشن‌های پلی

آشنایی بیشتر با مجموعه اپلیکیشن‌های پلی در اندروید

گوگل در فروشگاه پلی اپلیکیشن‌های زیادی را طراحی و ارائه کرده است. برخی از این برنامه‌ها، شهرت کمی دارند، اما برخی دیگر به‌صورت پیش‌فرض در دستگاه‌های اندرویدی نصب هستند. از جمله این موارد می‌توان به مجموعه اپلکیشن‌های پلی (Play Apps) اشاره کرد که اخیرا تغییرات زیادی را در حوزه طراحی متحمل شده‌اند. مجموعه اپلیکیشن‌های پلی شامل موزیک، کتاب‌ها، فیلم و تلویزیون، بازی‌ها و دکه‌‌ خبر می‌شود.

اما آیا اپلیکیشن‌های پلی واقعا ارزش استفاده کردن را دارند؟ یا باید آن‌ها را حذف کنیم؟ متاسفانه اکثر کاربران سیستم‌عامل اندروید به‌سادگی این برنامه‌ها را نادیده گرفته و در حضور آن‌ها، به اپلیکیشن‌های جانبی متوسل می‌شوند. در ادامه این مقاله می‌خواهیم به بررسی این برنامه‌ها و کاربرد آن‌ها در اندروید بپردازیم. با گجت نیوز همراه باشید.

بررسی عملکرد اپلیکیشن‌های پلی در اندروید

گوگل پلی موزیک (Google Play Music)

اپلیکیشن‌های پلی

اگر در این لیست کوتاه، تنها یک اپلیکیشن را تاکنون امتحان کرده باشید، یقینا این برنامه پخش‌کننده موسیقی گوگل است. Google Play Music در بین اپلیکیشن‌های پلی از همه قدرتمند‌تر است. علاوه بر تجربه بی‌نقص شنیدن آرشیو موسیقی خود، گوگل موزیک امکان یافتن گروه‌ها و هنرمندان جدید را نیز برای شما فراهم آورده است.

قبل از هر چیز، به بررسی امکانات رایگان این اپلیکیشن می‌پردازیم و سپس جنبه اشتراکی را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد. این سرویس شباهت زیادی به آیتونز اپل دارد – به‌جای اینکه آرشیو موسیقی شما در رایانه ذخیره شود، به فضای ابری منتقل خواهد شد. حالا امکان گوش دادن به فایل‌های مربوطه از هر مکان با اتصال به اینترنت وجود دارد و همچنین می‌توانید جهت پخش آفلاین، فایل مورد نظر را دانلود کنید.

بزرگ‌ترین مزیت این روش، ذخیره همیشگی آرشیو موسیقی شماست. اگر با تلفن خود به درون استخر پر از آب افتاده و یا لپ‌تاپ شما آسیب ببیند، باز هم تمامی آهنگ‌هایتان در فضای ابری باقی خواهد ماند. خوشبختانه به‌راحتی می‌توانید تا 50 هزار آهنگ را در فضای ابری خود ذخیره کنید و این رقم مناسبی برای اکثر علاقه‌مندان به موسیقی است.

علاوه بر این، رابط کاربری پلی‌موزیک در اندروید بسیار شیک و مدرن بوده و با استاندارد متریال دیزاین گوگل از سایر رقبا زیباتر است. جابجایی در منو‌های مختلف به‌سادگی صورت می‌گیرد و تمامی قابلیت‌هایی که یک موزیک‌پلیر نیاز دارد در قالب Play Music گنجانده شده است. همچنین چندی پیش گوگل پشتیبانی از پادکست را نیز به برنامه افزود.

با پرداخت اشتراک ماهانه 10 دلاری برای سرویس Youtube Red، می‌توانید به آرشیو بزرگی از موسیقی دسترسی داشته باشید. بدین ترتیب گوگل موزیک عملکردی نظیر سرویس اسپاتیفای خواهد داشت؛ پیدا کردن موسیقی مورد نظر در آرشیو بزرگ گوگل و پخش مستقیم آن. همچنین می‌توانید کانال‌های رادیویی دلخواه را جهت شناسایی آهنگ‌های نزدیک به سلیقه خود ثبت کنید؛ در تجربه کاربری شما، خبری از تبلیغات نخواهد بود.

مراجعه/دانلود: گوگل پلی موزیک در وب، برای کروم، برای اندروید و برای iOS

کتابخانه گوگل (Google Play Books)

اپلیکیشن‌های پلی

گوگل در زمینه کتاب و کتاب‌خوانی رقابت بزرگی را با سرویس‌هایی همچون آمازون آغاز کرده و اپلیکیشن Books نیز در همین راستا طراحی شده است. کتاب‌خوان‌های کیندل آمازون، ابزار‌های فوق‌العاده‌ای جهت مطالعه کتاب‌های الکترونیکی هستند و این کمپانی به‌خوبی از آن‌ها بهره برده است. حتی با ثبت‌نام در سرویس Amazon Prime می‌توانید به کالکشنی از کتاب‌های رایگان دسترسی داشته باشید. بدین ترتیب اپلیکیشن کیندل آمازون در اندروید شامل یک گزینه جذاب و وسوسه‌انگیز است و برنامه Play Books گوگل باید با قابلیتی جذاب، کاربران را به سمت خود بکشاند.

تنها ویژگی خاص کتاب‌خوان گوگل، قابلیت باز کردن فایل‌های ePub است (استاندارد جهانی برای کتاب‌های الکترونیکی که آمازون به خاطر توجه به فرمت اختصاصی خود، آن را نادیده گرفته است). بجز این مورد، اپلیکیشن Play Books شامل ویژگی خاصی نیست. این برنامه رابط کاربری متریال دیزاین و عاری از هرگونه تبلیغاتی را شامل می‌شود و کالکشن کتاب‌های پلی‌استور نیز در سطح مطلوبی قرار دارد.

استفاده یا عدم استفاده از اپلیکیشن Play Books، به میزان وابستگی شما به اکوسیستم آمازون ربط دارد. اگر اشتراک پرایم و یک کتاب‌خوان کیندل خریداری کرده‌اید، اپلیکیشن گوگل به شما پیشنهاد نمی‌شود.

دانلود/مراجعه به سرویس Google Play Books: در وب، در کروم، در اندروید و در iOS

سرویس Google Play Movies & TV

اپلیکیشن‌های پلی

اگر آیتونز را به خاطر سرویس google play Music ترک کرده باشید، مطمئنا به سرویس جدیدی جهت پخش و مشاهده فیلم نیاز خواهید داشت. کمپانی گوگل برای این بخش نیز اپلیکیشنی را طراحی کرده است. سرعت عمل این سرویس در ارائه فیلم‌ و برنامه‌های تلویزیونی بسیار بالاست و به نسبت نت‌فلیکس و Hulu عملکرد بسیار خوبی دارد.

دانلود/ مراجعه: Google Play Movies & TV در وب، در کروم، در اندروید و iOS

Google Play Games

اپلیکیشن‌های پلی

این مورد در بین اپلیکیشن‌های پلی به نسبت سایر سرویس‌های مذکور، کمی متفاوت است. سرویس گیمز گوگل در واقع پورتال بازی‌های اندرویدی شماست. در رابط کاربری مدرن و متریال این اپلیکیشن می‌توانید به امتیازات خود در بازی‌های مختلف سرکشی کرده و خودتان را با سایر کاربران و دوستان مقایسه کنید.

این سرویس، صنعت بازی‌های موبایل را به سطح جدیدی برده است و کاربران به کمک آن حس رقابت را در خود تقویت می‌کنند. برخی بازی‌های فروشگاه گوگل‌پلی، بدون نصب و فعال بودن Play Games اجرا نمی‌شوند و بدین ترتیب مجبور هستید این سرویس را فعال کنید. علاوه بر موارد مذکور، امکان ضبط ویدیو از صفحه تلفن‌همراه با این اپلیکیشن نیز فراهم شده است. اگر یک گیمر حرفه‌ای در تلفن اندرویدی خود هستید، نصب و فعال‌سازی سرویس Play Games را به‌شدت پیشنهاد می‌کنیم.

اپلیکیشن این سرویس تنها برای کاربران سیستم‌عامل اندروید در دسترس است و خبری از نسخه‌های دیگر (وب، کروم، iOS و…) نیست. جهت دانلود برنامه از این لینک استفاده کنید.

دکه خبری گوگل پلی؛ Google Play Newsstand

اپلیکیشن‌های پلی

اما یکی دیگر از اپلیکیشن‌های پلی مربوط به خبر و رسانه است. می‌خواهید بدون جابجا شدن بین چند اپلیکیشن و وب‌سایت، به‌تمامی خبر‌های داغ با موضوعات مختلف دسترسی داشته باشید؟ می‌خواهید از طریق اشتراک مجله دیجیتالی خود مطالب را بخوانید؟ پس برنامه Google Play Newsstand را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

این اپلیکیشن در واقع ترکیبی در دو سرویس Play Magazines و Currents به‌حساب می‌آید. به کمک این برنامه می‌توانید مجله‌های دانلود شده از فروشگاه گوگل‌پلی را مطالعه کرده و همچنین خبر‌های روز رسانه‌هایی همچون نیویورک تایمز، The Verge و… را در اختیار داشته باشید.

اپلیکیشن‌های اشتراک مجله، وضعیت آب و هوا و همچنین برنامه‌های خبری زیادی برای سیستم‌عامل اندروید طراحی شده‌اند، اما طبق معمول کمپانی گوگل توانسته‌ است هر سه مورد را در قالب دکه خبری خود به کاربران ارائه کند. سرویس Newsstand گوگل برای اندروید در دسترس است و همچنین شامل نسخه وب نیز می‌شود.

نظر شما چیست؟

مطمئنا اگر از در اختیار گذاشتن اطلاعات و دیتا در سرویس‌های گوگل گریزان هستید، بهتر است از اپلیکیشن‌های پلی دوری کنید. در غیر این صورت، سری برنامه‌های پلی هم در زمینه طراحی و هم در زمینه عملکرد، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. امیدواریم از این مقاله نهایت بهره را برده باشید. نظرات و سوالات خود را با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*