فاکسکان ۶۰ هزار نفر از کارگرانش را با ربات جایگزین کرده است

فاکسکان ۶۰ هزار نفر از کارگرانش را با ربات جایگزین کرده است

اگر می‌خواهید نشانه‌هایی از ورود به عصر رباتیک و نزدیک شدن به دوره‌ی هوش مصنوعی را به‌وضوح مشاهده کنید، جایگزینی ربات‌ها به‌جای کارگران انسانی در کارخانه‌های مختلف، یکی از بهترین نشانه‌هاست. به‌تازگی نیز کمپانی فاکسکان وارد این حوزه شده است و حتی قصد دارد آن را گسترش دهد.

کمپانی فاکسکان (Foxconn) نه تنها بزرگ‌ترین خطوط تولید در کشور تایوان و چین را در اختیار دارد، بلکه بزرگ‌ترین کمپانی تولید و تامین قطعات سخت افزاری در سطح جهان هم محسوب می‌شود و همان‌طور که احتمالا می‌دانید، تولید و مونتاژ اکثر دیوایس‌های اپل نیز توسط این کمپانی انجام می‌شود. فاکسکان اخیرا تصمیم گرفته است که به سمت کاهش نیاز به نیروهای انسانی در خطوط تولید خود برود.

از همین رو و در فاز اول برنامه‌ریزی، آن‌ها ۶۰ هزار نفر از کارگرانشان در شهر کانشان (Kunshan) کشور چین را از خطوط تولید خود حذف کرده و ربات‌های هوشمند را جایگزین آن‌ها کرده‌اند. آن‌طور که یکی از روزنامه‌نگاران وابسته به دولت چین در مصاحبه با روزنامه‌ی South China Morning Post می‌گوید: “این کارخانه توانسته است نیروی کار انسانی خود را از ۱۱۰ هزار نفر به ۵۰ هزار نفر کاهش دهد. این یک موفقیت در زمینه‌ی کاهش هزینه‌ی نیروی کار [برای فاکسکان] است.”

فاکسکان ۶۰ هزار نفر از کارگرانش را با ربات جایگزین کرده است

البته این پایان کار نیست و مدیران فاکسکان برنامه‌های بیشتری برای این موضوع دارند. سخن‌گویان فاکسکان چندی پیش در مصاحبه‌ای با خبرگزاری بی بی سی گفته بودند که قرار است بخش عظیمی از خطوط تولید خود را با ابزارهای اتوماتیک و ربات‌های مکانیکی جایگزین کنند و در آینده نیز این روند را ادامه خواهند داد.

البته آن‌ها در پاسخ به این سوال که آیا این تصمیم باعث کاهش تعداد مشاغل برای انسان‌ها نمی‌شود هم گفته‌اند که این‌طور نیست. درواقع آن‌ها قصد دارند که کارهایی که یک روند مشابه و تکراری دارند را به ربات‌ها بسپارند و از کارگرانی که پیش از این در آن قسمت‌ها کار می‌کردند، در بخش‌های مهم‌تر و حساس‌تری نظیر تحقیق و توسعه و آزمایشگاه‌های عیب‌یابی بهره ببرند؛ هرچند که همه‌ی ما می‌دانیم که این اتفاق حداقل به این شکل رخ نخواهد داد و خیلی از این کارگران بی‌کار خواهند شد. مگر چند نفر از این افراد که چنین شغل ساده‌ای در خطوط مونتاژ داشته‌اند، می‌توانند در بخش تحقیق و توسعه و عیب‌یابی فعالیت کنند؟!

بحران کار در پی استفاده‌ی از ربات به‌جای کارگران انسانی

فاکسکان ۶۰ هزار نفر از کارگرانش را با ربات جایگزین کرده است

جالب است بدانید که مدیران فاکسکان اعلام کرده‌اند که بخش عظیمی از کارگران این کمپانی در کشور چین را حفظ خواهند کرد و برای آن‌ها در بخش‌های دیگر کارخانه‌هایشان، شغلی در نظر گرفته‌اند. در ادامه‌ی این گزارش آمده است که علاوه بر فاکسکان، ۳۴ کمپانی تایوانی دیگر در سال گذشته حدود ۴ میلیارد یوآن (حدود ۶۰۹ میلیون دلار) در بخش هوش مصنوعی هزینه کرده‌اند. این موضوع به هیچ وجه نمی‌تواند برای حدود ۲.۵ میلیون نفر جمعیت شهر کانشان چین که دو سوم آن‌ها را کارگران مهاجر تشکیل می‌دهند، خبر خوبی باشد و از آنجا که این رویه به معنی از دست دادن کار صدها هزار نفر از جمعیت این شهر فقیر‌نشین است، مسئولان باید منتظر یک بحران عظیم در اشتغال مردم این شهر باشند.

بعد از این اقدام موفقیت‌آمیز فاکسکان (از نظر اقتصادی)، ۶۰۰ کمپانی تایوانی دیگر نیز نظرشان به این رویه‌ جلب شده است و قصد دارند که به سراغ استفاده از ربات به جای نیروی کار انسانی بروند. گفتنی است که در سال ۲۰۱۲ میلادی، انجمن جهانی کار منصفانه، نسبت به کیفیت پایین رسیدگی به کارگران و شرایط دشوار آن‌ها در کارخانه‌های فاکسکان ایراد گرفته بود و همین موضوع هم باعث شده است که از آن زمان به بعد، اپل و فاکسکان توجه بیشتری به حقوق و رفاه کارگران خود داشته باشند؛ هرچند که با ورود ربات‌ها به خطوط تولید، این مشکلات حقوقی دیگر مدیران کمپانی‌ها را تهدید نخواهد کرد!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*