آيا خودرو هاي آينده تويوتا برق خانه را تامين مي کنند؟

 

آيا خودروهاي آينده مي‌توانند چراغ خانه‌هايمان را روشن نگه دارند؟ شايد وقوع سيل سهمناک و کشتار بي‌رويه مردم بي‌گناه و تلفات خارج از انتظار فايده‌اي هم براي ژاپني‌هاي چشم بادامي داشته است. موضوعي که موجب شد آن‌ها به فکر توسعه و تقويت هرچه بيشتر از خودروهاي خود بيافتند – وسيله‌ي نقليه‌اي که مي‌توان تقريباً آن را در همه جا يافت. حال کمپاني خودروسازي تويوتا از طرحي پرده‌برداري کرده که مي‌توان به کمک آن از توان خودرو براي نيرو بخشيدن به خانه استفاده نمود.

متخصصان شرکت تويوتا در حال کار بر روي پروژه انتقال انرژي خودرو به منزل يا به اختصار V2H هستند. ماحصل اين طرح نوآورانه توليد خودروهاي الکتريکي تازه‌اي خواهد بود که قادرند انرژي خود را با خانه به اشتراک گذاشته و از آن براي رفاه هرچه بيشتر سکنه در شرايط بي‌برقي بهره ببرند.

در اين سيستم که قرار است نمونه اوليه آن تا پايان سال جاري ميلادي براي آزمايش آماده گردد، ارتباطي دو سويه بين خودرو و خانه برقرار مي‌گردد. کارشناسان اين شرکت ژاپني در تلاشند تا براي آزمايشات اوليه خود حداقل اين سامانه را در 10 خانه در ژاپن آزمايش نمايند.

بدين ترتيب با يک باک پر از بنزين و باتري‌هايي که کامل شارژ شده‌اند، انرژي مورد نياز يک خانه معمولي براي مدت 4 روز تأمين خواهد شد. و مي‌توان در مواقع اضطراري و بروز بلاياي طبيعي، قطع برق شهري به هر دليل و يا حتي در ساعات اوج مصرف که هزينه برق دو چندان محاسبه مي‌شود، از اين سامانه بهره برد.

طرح سيستم فوق بخشي از پروژه شهر تويوتا است که در آن مسئولان مي‌کوشند تا توليد کربن اين منطقه را به ميزان کمينه کاهش دهند. در همين رابطه مقامات شهر در تلاشند تا منابع جايگزيني را براي توليد انرژي بيابند. آن‌ها همچنين استفاده از انرژي‌هاي طبيعي به خصوص پرتوهاي خورشيدي و ساير رويکردهاي توليدي را در پيش گرفته‌اند تا با کمترين ميزان توليد کربن و حداقل مضرات زيست محيطي شهري پاک داشته باشند.

گفتني است پس از وقوع زمين لرزه در آوريل 2010 و آسيبي که سيلاب‌هاي کشنده به نيروگاه اتمي فوکوشيما وارد ساختند، مردم ژاپن با کاهش توليد برق و قطعي‌هاي مکرر و همچنين افزايش بهاي برق مصرفي مواجه شدند. همين موضوع موجب شد تا کارشناسان به فکر «پروژه شهر تويوتا» بيافتند.


منبع : inhabitat

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*