بررسی وان پلاس 3

بررسی وان پلاس 3 : قاتل پرچمداران اندرویدی

برند چینی و شناخته شده وان پلاس – OnePlus – یکی از تولیدکنندگان تازه وارد تلفن‌های هوشمند به شمار می‌رود که به‌تازگی تولد سه سالگی خود را جشن گرفته است. این شرکت تلفن‌های هوشمندی با عملکرد مشابه به پرچم‌داران گلکسی‌های سامسونگ و آیفون اپل تولید می‌کند، با این حال قیمت محصولات وان پلاس همیشه نصف قیمت پرچم‌داران رقباست و از همین رو لقب «قاتل پرچم‌داران»‌ را به وان پلاس نسبت داده‌اند. با بررسی وان پلاس 3 (OnePlus 3) همراه ما باشید.

با بررسی وان پلاس 3 همراه ما باشید.

البته برای برند جدیدی که کار خود را از صفر آغاز کرده، چنین سروصدایی ضروری به نظر می‌رسید. وان پلاس که هنوز دوران ابتدایی کار خود را سپری می‌کند، امتحان کردن قابلیت و موارد مختلف بر روی محصولات کاملا طبیعی بود تا نهایتا به فرمولی ایده‌آل برای پرچم‌دار قدرتمند خود – وان پلاس 3 – برسند.

اما آیا زمان آن رسیده است که برند وان پلاس را جدی بگیریم؟ رونمایی پر سروصدا از این محصول، دسترسی آن در 31 کشور کره خاکی و ارسال سریع آن به دست خرده‌فروشان، خبر از جدیت این تولیدکننده چینی در پرچم‌دار جدیدش می‌دهند. پس بهتر است هرچه زودتر بررسی وان پلاس 3 را آغاز کنیم.

محتویات جعبه محصول:

  • تلفن هوشمند وان پلاس 3
  • شارژر دیواری (5 ولت – ۴ آمپر)
  • کابل یو اس بی C به یو اس بی معمولی
  • دفترچه راهنمای کاربر
  • خارج کننده سیم‌کارت

مشخصات کلی:

صفحه نمایش: 5.5 اینچ

پردازنده: اسنپدراگون 820

حافظه رم: 6 گیگابایت

حافظه داخلی: 64 گیگابایت

باتری: 3000 میلی‌آمپر (جدانشدنی)

ابعاد: 0.29 × 2.94 × 6.01 اینچ

وزن: 158 گرم

رنگ‌بندی: خاکستری و طلایی (گلد)

دوربین اصلی: 16 مگاپیکسل به همراه OIS

دوربین سلفی: 8 مگاپیکسل

سیستم عامل: اندروید 6.0.1 با رابط کاربری اکسیژن

قیمت نسخه آنلاک شده: 400 دلار

طراحی

بررسی وان پلاس 3

تلفن هوشمند وان پلاس 3 با طراحی تکامل یافته و مستحکمی همراه شده است: با بدنه‌ای از جنس آلومینیوم خالص، حس استفاده از یک محصول پرچم‌دار و گران‌قیمت را خواهید داشت. طراحی وان پلاس 3 را نمی‌توان منحصر به فرد و جدید تلقی کرد: بدنه این پرچم‌دار فرم مشابهی با تلفن‌های هوشمند کمپانی اچ تی سی دارد، دوربین آن به دوربین‌ محصولات کمپانی هواوی شبیه است، اما با این حال هرگز حس نمی‌کنیم که وان پلاس 3 قصد کپی‌برداری از محصول یا محصولات خاصی را داشته است.

ابتدا به بررسی ابعاد فیزیکی محصول می‌پردازیم. وان پلاس 3 یک تلفن هوشمند 5.5 اینچی است و با این که از لحاظ ضخامت قابل مقایسه با گلکسی اس 7 اج نیست، اما با در دست گرفتن آن حس باریک و فشرده بودن به کاربر منتقل می‌شود. در بررسی وان پلاس 3 متوجه شدیم که پرچم‌دار جدید کمپانی چینی با بدنه پشتی خمیده و ارگونومیک خود به‌خوبی در دست کاربر می‌نشیند. با 7.3 میلی‌متر ضخامت و وزن 158 گرمی، این محصول ابعاد بسیار کمی به نسبت اندازه صفحه نمایش خود دارد.

تلاش تیم طراحی وان پلاس 3 واقعا قابل تقدیر است و حتی دکمه‌های این محصول بسیار خوش ساخت هستند. دکمه‌های فیزیکی نسبتا بزرگ این تلفن هوشمند (پاور/قفل در سمت راست و دکمه‌های ولوم در سمت چپ) به‌سادگی فرو می‌روند و پاسخ‌دهی مناسبی دارند. در نهایت یک دکمه فیزیکی جهت بی‌صدا کردن تلفن همراه در سمت چپ و بالای دکمه‌های ولوم تعبیه شده است. این دکمه تغییر وضعیت سه مرحله‌ای در صرفه‌جویی وقت کاربران تاثیرگذار است و مواقعی که می‌خواهید به‌سرعت تلفن هوشمند را بی‌صدا کنید، به کارتان می‌آید. دکمه میوت یا همان بی‌صدا از گذشته در آیفون‌ و آیپد‌های کمپانی اپل به کار گرفته شده است و ما نیز امیدواریم سازندگان اندرویدی بیشتری از این دکمه در محصولات خود بهره گیرند.

بررسی وان پلاس 3

بررسی وان پلاس 3

با توجه به تصاویر بررسی وان پلاس 3 متوجه می‌شوید که در بخش جلویی محصول یک دکمه فیزیکی هوم دیده می‌شود. با این حال امکان فشردن این دکمه وجود ندارد و این بخش تنها به لمس کاربر حساس است و امکان آنلاک تلفن هوشمند با اثرانگشت را فراهم می‌آورد. دو دکمه پر کاربرد محصولات اندرویدی نیز در دو طرف این بخش تعبیه شده‌اند؛ خوشبختانه امکان تغییر کاربرد این دو دکمه کناری وجود دارد (این که کدام‌یک نقش دکمه بازگشت و کدام‌یک نقش دکمه مولتی‌تسکینگ را ایفا کند).

این آزادی عمل در بررسی وان پلاس 3 ما را غافلگیر کرد: برخی افراد از قرار گرفتن دکمه بازگشت در سمت راست ناراضی هستند، اما با این حال بسیاری دیگر از کاربران از این موضوع شکایتی ندارند. همچنین امکان غیرفعال کردن این دو دکمه به‌صورت کامل و به‌جای آن استفاده از دکمه‌های مجازی روی صفحه فراهم شده است، همچون تلفن‌های هوشمند نکسوس گوگل. وان پلاس 3 تمامی سلیقه‌ها را به روش خاص خود پوشش داده است.

شایان ذکر است که در طراحی بدنه وان پلاس 3 خبری از مقاومت در برابر آب یا سایر عناصر (نظیر گردوغبار) نیست.

صفحه نمایش

بررسی وان پلاس 3

تلفن هوشمند وان پلاس 3 با صفحه‌ نمایش 5.5 اینچی و آپتیک آمولد (Optic AMOLED) و رزولوشن 1080 در 1920 همراه شده است. صفحه نمایش این محصول را از لحاظ کیفیت تولید رنگ و روشنایی نمی‌توان با برخی از پرچم‌داران اندرویدی شاخص یکسان دانست، اما به نظر ما این رزولوشن پیکسلی برای اندازه 5.5 اینچی صفحه در وان پلاس 3 کفایت می‌کند و خروجی بسیار مناسبی دارند.

ممکن است بپرسید که منظور از این تکنولوژی جدید صفحه نمایش آپتیک آمولد چیست؟ نگران نباشید، انقلاب حدیدی در تولید پنل‌های صفحات نمایش موبایل را از دست نداده‌اید. این تولید کننده چینی در بررسی وان پلاس 3 سعی کرده است با این اصطلاح بیشتر به بازاریابی و جذب مشتری بپردازد؛‌ در واقع از عبارت آپتیک آمولد جهت تشریح درجه‌بندی و بهبود این صفحه نماش به نسبت پنل‌های معمولی آمولد استفاده شده است. این کمپانی سازنده ادعا کرده می‌کند که از برخی بهبود رسانی‌های اشعه گاما در پنل‌های خود بهره گرفته است. با این حال ما در بررسی وان پلاس 3 با صفحه‌ای منحصر به فرد و جدید مواجه نشدیم و تنها سطح کانتراست صفحه نمایش تلفن بالا رفته بود که الزاما همیشه یک موضوع مثبت تلقی نمی‌شود.

اما در زمینه تولید رنگ‌های طبیعی باید بگوییم که این یکی از بدترین صفحات نمایشی است که در یک تلفن هوشمند مدعی به کار گرفته شده است.

در بررسی وان پلاس 3 متوجه شدیم که تصاویر تولید شده در صفحه نمایش این محصول بسیار غیر طبیعی و مایل به آبی هستند. چنین صفحات متمایل به آبی و غیر طبیعی معمولا در تلفن‌های هوشمند اندرویدی ارزان قیمت و در سال‌های گذشته به کار گرفته می‎شد و استفاده از آن در چنین محصول مدعی و جاه‌طلبی بسیار عجیب است.

اگر بخواهیم علمی و دقیق صحبت کنیم، وان پلاس در صفحه نمایش این محصول، وسعت رنگ NTSC را هدف قرار داده است. با توجه به این که بخش اعظم محتوی وب از جمله تصاویر، ویدیوها و همچنین سیستم عامل اندروید مطابق با استاندارد‌های SRGB طراحی شده‌اند، این اقدام کمپانی چینی از پایه اشتباه بوده است. سازندگان این محصول قول داده‌اند که در یک آپدیت نرم‌افزاری مشکل تولید رنگ غیر طبیعی محصول خود را حل می‌کنند، با این حال هنوز نمی‌دانیم این آپدیت تا چه حد تاثیرگذار خواهد بود.

علاوه بر این، روشنایی صفحه نمایش در بررسی وان پلاس 3 آنچنان مطلوب نبود و استفاده از این محصول در روز روشن و آفتابی کمی دشوار است. همچنین قابلیت تغییر روشنایی خودکار صفحه در وان پلاس 3 عملکرد کندی دارد. این مشکل را پس از باز کردن بخش دوربین و تاخیر تلفن هوشمند در تغییر حالت به روشنایی زیاد شناسایی کردیم. از آنجایی که اکثر تلفن‌های هوشمند بازار به‌سرعت روشنایی صفحه نمایش خود را تغییر می‌دهند، این تاخیر در وان پلاس 3 بسیار آزاردهنده است.

یکی از نکات جالب در بررسی وان پلاس 3 ، محافظ صفحه‌ای است که کمپانی سازنده به‌صورت پیش‌فرض بر روی صفحه محصول قرار داده است. علی رغم اهمیت این کار، متاسفانه کاور به کار گرفته شده بسیار نازک است و همچنین تمام صفحه نمایش را نمی‌پوشاند و انگشت کاربر دائما در فضای جداکننده آن گیر می‌کند.

بررسی وان پلاس 3

رابط کاربری و عملکرد

بررسی وان پلاس 3

هرچه از صفحه نمایش و عملکرد این بخش در بررسی وان پلاس 3 ناامید شدیم، رابط کاربری تمیز و با عملکرد پر سرعت این محصول ما را غافلگیر کرد، انگار در حال کار کردن با تلفن‌های هوشمند نکسوس گوگل بودیم.

وان پلاس 3 با سیستم‌عامل اندروید 6.0.1 مارشمالو و رابط کاربری سبک اکسیژن همراه شده است. همانطور که گفتیم، انگار در حال استفاده از یک تلفن نکسوس با اندروید خام و پر سرعت هستیم. طراحی متریال دیزاین در تمامی بخش‌های رابط کاربری دیده می‌شود و انیمیشن‌های روان و چشم‌نوازی در آن به کار گرفته شده‌اند.

اما از جمله امکانات و قابلیت‌های شاخص در این بخش می‌توان به تنظیمات شخصی‌سازی بسیار کاربردی وان پلاس 3 اشاره کرد. به‌عنوان‌مثال می‌توانید برای باز کردن اپلیکیشن و بخش‌های خاص میانبر‌هایی برای دکمه هوم قرار دهید تا با دو بار لمس یا لمس طولانی این دکمه، بخش خاصی باز شود. علاوه بر دکمه هوم، دو دکمه بازگشت و مولتی‌تسک نیز از این میانبر‌ها پشتیبانی می‌کنند؛ بدین منظور به بخش Settings > Buttons مراجعه کنید. به‌عنوان‌مثال ما در بررسی وان پلاس 3 ، میانبری قرار دادیم که با دو بار لمس پشت سر هم دکمه هوم، بخش دوربین باز شود، یا اینکه با لمس طولانی این دکمه، جست‌وجوی صوتی وب اجرا شود. امیدواریم این سطح از تنظیمات شخصی‌سازی در دیگر محصولات اندرویدی نیز به کار گرفته شود (قابل توجه طراحان گوگل!).

بررسی وان پلاس 3

وان پلاس 3 به‌صورت پیش‌فرض کدگذاری شده است و از این نظر نیز برند چینی را تحسین می‌کنیم.

همچنین جسچر‌هایی نظیر آنلاک تلفن هوشمند با دو بار ضربه بر روی صفحه نمایش نیز در دسترس کاربران قرار گرفته‌اند و باید آن‌ها را به‌صورت دستی فعال کنید. بدین منظور به بخش Settings > Gestures > Enable Double tap مراجعه نمایید. به‌منظور استفاده از جسچر‌هایی نظیر نمایش ساعت با موج دادن دست روبروی صفحه نمایش، باید بخش جسچر‌ها فعال شده باشد.

پس از قرار گرفتن گزینه شیفت شب در سیستم‌عامل iOS و همچنین Dark Mode در پیش‌نمایش اندروید مارشمالو و N، وان پلاس نیز در پرچم‌دار جدید خود گزینه Dark Mode را در بخش Settings > Customizations قرار داده است. با استفاده از این حالت، پس زمینه بخش تنظیمات و اپلیکیشن‌ها به حالت تاریک تغییر می‌یابد تا چشمان کاربر اذیت نشود. همچنین استفاده از این حالت، عمر باتری محصول را افزایش می‌دهد.

پردازنده، عملکرد و حافظه

بررسی وان پلاس 3

یکی از مشخصه‌های اصلی محصولات کمپانی وان پلاس، به کارگیری جدیدترین و قدرتمندترین چیپست‌های در دسترس و فروش آن‌ها با کمترین قیمت ممکن است. این اتفاق باری دیگر در وان پلاس 3 رخ داد: این تلفن هوشمند از تراشه قدرتمند و جدید اسنپدراگون 820 بهره می‌برد که عملکرد تحسین‌برانگیزی دارد. اپلیکیشن‌ها به‌سرعت بارگذاری می‌شوند، گشت و گذار در منوهای مختلف بسیار روان صورت می‌گیرد و این تلفن هوشمند در مجموع عملکرد سریعی را ارائه می‌کند.

تراشه اسنپدراگون 820 چهار هسته‌ای بوده و از هسته‌های کریو کوالکام بهره می‌برد که هرکدام عملکرد انفرادی بسیار خوبی دارند و در اپلیکیشن‌های چندهسته‌ای به‌خوبی باهم ادغام می‌شوند.

این محصول از 6 گیگابایت حافظه رم بهره می‌برد، اما در بررسی وان پلاس 3 متوجه شدیم که با یکی دیگر از تکنیک‌های بازاریابی جهت جذب مشتریان توسط این برند چینی روبرو هستیم: عرضه اولین تلفن هوشمند با 6 گیگابایت حافظه رم می‌تواند مرکز توجهی را برای وان پلاس به وجود آورد اما در واقعیت همچون وان پلاس 2 با 4 گیگابایت حافظه رم، بازهم اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه متوقف می‌شوند. با این حال امیدوار هستیم که بخش مدیریت حافظه در آپدیت نرم‌افزاری پیش رو بهبود یابد، اما در حال حاضر مزایای حافظه 6 گیگابایتی به نرم‌افزار اختصاصی وان پلاس محدود شده است.

در وان پلاس 3 از پردازنده گرافیکی آدرنو 530 – که یکی از سریع‌ترین چیپست‌های گرافیکی به شمار می‌رود – بهره گرفته شده و گیمرها می‌توانند سنگین‌ترین بازی‌های گرافیکی را در پرچم‌دار جدید وان پلاس اجرا کنند. جهت مقایسه عملکرد گرافیکی این محصول با رقیبان، به نتایج تست بنچ‌مارک در ادامه توجه کنید.

همچنین وان پلاس 3 تنها یک نسخه جادار و با ظرفیت 64 گیگابایتی را روانه می‌کند که کاملا ایده‌‌آل به نظر می‌رسد. این در حالی است که کمپانی اپل هنوز هم نسخه 16 گیگابایتی آیفون 6s را با قیمت دو برابر بیشتر ارائه می‌کند و شرکت سامسونگ نیز نسخه نسبتا مناسب 32 گیگابایتی از گلکسی اس 7 خود را در دسترس خریداران قرار داده است.

با فراگیر شدن قابلیت فیلمبرداری 4k، کالکشن‌های عظیم از موسیقی و راهکار‌های تصویربرداری زنده در تلفن‌های هوشمند، روزبه‌روز نیاز کاربران به حافظه داخلی موبایل‌ها بیشتر می‌شود و کمبود حافظه همیشه می‌تواند لطمه بزرگی به تجربه کاربری ما بزند. وان پلاس 3 نه تنها حافظه داخلی نسبتا مناسبی را ارائه می‌کند، بلکه از نسل دوم حافظه پر سرعت UFS بهره می‌برد که امکان نصب و اجرای سریع اپلیکیشن‌ها را فراهم می‌کند.

متاسفانه خبری از حافظه خارجی در وان پلاس 3 نیست و در این زمینه پرچم‌داران سامسونگ گوی سبقت را از این برند چینی ربوده‌اند. وان پلاس 3 شامل دو جایگاه سیم‌ کارت نانو بوده و از درگاه میکرو اس دی پشتیبانی نمی‌کند. برای کاربرانی که به حافظه بیش از 64 گیگابایت نیاز دارند، این یک مشکل بزرگ به شمار می‌رود.

بررسی وان پلاس 3 بررسی وان پلاس 3

اینترنت و اتصالات

بررسی وان پلاس 3

برخلاف بسیاری از تلفن‌های اندرویدی، در بررسی وان پلاس 3 با مشکل اپلیکیشن‌های مشابه مواجه نشدیم. به جز گالری Google Photos و گالری اختصاصی وان پلاس، تنها یک مرورگر (گوگل کروم)، یک تقویم (گوگل کلندر) و یک اپلیکیشن ایمیل (Gmail) در سیستم‌عامل این تلفن هوشمند دیده می‌شود.

کروم یک مرورگر قدرتمند، پر سرعت و روان است که تمامی اطلاعات بوک مارکی، تاریخچه و … را بین دستگاه‌های مختلف – دسکتاپ، لپ‌تاپ، تبلت و موبایل – همگام‌سازی می‌کند و دلیل اصلی علاقه کاربران به این مرورگر نیز همین قابلیت محسوب می‌شود. در بررسی وان پلاس 3 ، وب گردی با سرعت بالا و بسیار روان صورت می‌گرفت و با مشکل خاصی روبرو نشدیم.

اما عملکرد اتصال نسل چهارم اینترنت همراه (4G LTE) در بررسی وان پلاس 3 چطور بود؟ این پرچم‌دار در سه نسخه عرضه می‌شود: نسخه‌ای مخصوص بازار آمریکای شمالی است، یک نسخه دیگر مخصوص کاربران اروپایی و مدلی برای بازار چین. در آمریکای شمالی، وان پلاس 3 از باند‌های 1، 2، 4، 5، 7، 8، 12 و 17 پشتیبانی می‌کند؛ بدین معنا که وان پلاس 3 از اپراتور‌های ای‌تی اند تی، تی موبایل و شبکه‌های مرتبط به خود در ایالات متحده امریکا پشتیبانی خواهند داشت، اما خبری از اپراتور ورایزن بی‌سیم که از باند 13 بهره می‌برد، نیست و امکان بهره از LTE در این شبکه وجود نخواهد داشت.

علاوه بر این باند‌های نسل چهارم اینترنت همراه اپراتور اسپرینت نیز تحت پشتیبانی وان پلاس 3 نیستند. نسخه اروپایی این محصول از تمامی اپراتور‌های اصلی این قاره پشتیبانی دارد و همچنین با باند 20 نیز سازگار است که خبر خوبی برای خریداران اروپایی به شمار می‌رود. همچنین نسخه‌ای اختصاصی برای چین طراحی شده است که از باندهای TDD-LTE شماره 41-38 پشتیبانی می‌کند.

در زمینه سایر اتصالات نیز وان پلاس 3 از وای فای b/g/n، بلوتوث نسخه 4.1 و NFC بهره می‌برد.

دوربین

بررسی وان پلاس 3

وان پلاس 3 با یک دوربین شاخص و قدرتمند همراه شده است که در بخش پشتی به‌صورت برآمده تعبیه شده است؛‌ ممکن است در این تصور باشید که از یک سنسور بزرگ‌تر بهره گرفته باشد، اما حقیقت این است که وان پلاس یکی از کوچک‌ترین سنسور‌های متداول در تلفن‌های هوشمند اندرویدی را به کار گرفته است.

سنسور 16 مگاپیکسلی سونی IMX298 این تلفن هوشمند، پیکسل‌های 1.12 میکرونی تولید می‌کند. همچنین جهت فوکوس خودکار سریع‌تر از حالت شناسایی مرحله‌ای پیکسل‌ها بهره گرفته شده است که در نوع خود بسیار جالب توجه به‌حساب می‌آید. البته این اتفاق تازه‌ای در عرصه تلفن‌های هوشمند نیست و اولین بار در گلکسی اس 5 سامسونگ (Samsung Galaxy S5) به کار گرفته شد. گشادگی لنز در این سنسور f/2.0 بوده و فاصله کانونی آن 29 میلی‌متر است. در بخش جلویی محصول نیز یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی تعبیه شده است.

در حین بررسی وان پلاس 3 متوجه شدیم که اپلیکیشن دوربین در این تلفن هوشمند همچون رابط کاربری آن بسیار تمیز و پر سرعت است. جهت اجرای این بخش، دو بار دکمه پاور را بفشارید تا در کمتر از چند ثانیه اجرا شود؛‌ البته سرعت اجرا شدن بخش دوربین بدین روش کمتر از گلکسی اس 7 سامسونگ است. جهت جابجا شدن بین حالت تصویربرداری و فیلم‌برداری کافی است به طرفین اسلاید بکشید و همچنین امکان ثبت ویدیو تایم‌ لپس، اسلوموشن، حالت دستی و پانورما با کمک آیکون همبرگری فراهم شده است.

بررسی وان پلاس 3

در بخش اصلی اپلیکیشن دوربین، سه دکمه جهت دسترسی سریع دیده می‌شود: آیکون تغییر حالت فلش دوربین، حالت HDR و همچنین حالت مرموز اچ دی! در حالت طبیعی، حالت HD باید کیفیت تصویر و جزئیات را بهبود بخشد اما در بررسی وان پلاس 3 متوجه شدیم که تصاویر ثبت شده در این حالت هیچ تفاوتی با نسخه‌های غیر اچ دی ندارند. این حالت تنها در برخی مواقع تغییراتی را در تصویر تولیدی لحاظ می‌کرد و طبیعت تصویر را با افکت‌هایی نظیر زیباسازی در سامسونگ (Beauty) از بین برد. استفاده از این حالت را به هیچ وجه توصیه نمی‌کنیم.

لازم به ذکر است که وان پلاس 3 به‌صورت پیش‌فرض تصاویر را در ابعاد 4:3 و رزولوشن 16 مگاپیکسلی ثبت می‌کند، اما امکان ثبت تصاویر با ابعاد 16:9 و رزولوشن 12 مگاپیکسل وجود دارد.

کیفیت تصویر

کیفیت تصاویر در بررسی وان پلاس 3 واقعا عالی بود.

در این زمینه هیچ شکایت جدی و خاصی نداریم: محدوده پویا و حرکتی ایده‌آل، ارائه جزئیات مناسب، ثبت دقیق و مناسب رنگ‌ها در اکثر شرایط محیطی و همچنین عملکرد مناسب در محیط‌ کم‌نور.

البته اشباع سازی طبق معمول کمی کیفیت رنگ‌های تولیدی را بزرگ‌نمایی می‌کند و آنچنان تصاویر طبیعی تولید نمی‌شوند اما این موضوعی است که حتی در آیفون و گلکسی‌های سامسونگ نیز کاملا عادی شده است. در بررسی وان پلاس 3 به دنبال مشکلات ثبت جزئیات در حاشیه تصاویر گشتیم اما نتوانستیم مشکل خاصی در این زمینه پیدا کنیم. حتی در محیط‌های کم‌نور، این پرچم‌دار توانست تصاویر زیبا و با کیفیتی تولید کند.

فلاش LED در بررسی وان پلاس 3 بسیار پرنور بود، اما متاسفانه با نور سرد و سبز رنگ خود کیفیت مناسب رنگ‌ها در تصاویر را از بین می‌برد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم از آن استفاده نکنید.

عملکرد دوربین جلو در بررسی وان پلاس 3 نیز بسیار مناسب بود. در شرایط خوب، سلفی‌های زیبایی را می‌توان با جزئیات دقیق به کمک این تلفن هوشمند ثبت کرد. کیفیت سلفی‌های ما در بررسی وان پلاس 3 یک مرحله بالاتر از سلفی‌های گلکسی اس 7 و حتی آیفون 6 پلاس بود. با این حال تصاویر ثبت شده در داخل خانه یا نور کم تا حدی تار و متوسط بودند.

در ادامه توجه شما را به نمونه تصاویر ثبت شده در بررسی وان پلاس 3 جلب می‌نماییم:

بررسی وان پلاس 3

برای نمایش تصویر در ابعاد و کیفیت اصلی، بر روی آن کلیک کنید.

بررسی وان پلاس 3

برای نمایش تصویر در ابعاد و کیفیت اصلی، بر روی آن کلیک کنید.

بررسی سرعت دوربین در وان پلاس 3 و سایر رقبان پرچم‌دار:

بررسی وان پلاس 3

کیفیت ویدیو

در این محصول می‌توانید به ثبت ویدیو 4K UHD با نرخ 30 فریم بر ثانیه بپردازید، ویدیو‌های ضبط شده در بررسی وان پلاس 3 کیفیت مناسبی داشتند، اما آنچنان منحصر به فرد نبودند.

با این که عملکرد فوکوس و کیفیت ارائه تصویر مناسب است، اما تثبیت تصویر آنچنان مناسب نیست. پرچم‌دار جدید وان پلاس از قابلیت تثبیت اپتیکال تصاویر (OIS) و تثبیت الکترونیکی تصاویر بهره می‌برد، اما در بررسی وان پلاس 3 در ویدیو‌هایی که هنگام راه رفتن ثبت شدند، لرزش قابل توجهی دیده می‌شود. همچنین جزئیات در ویدیو همچون رقبان پرچم‌دار آنچنان دقیق نیستند.

مولتی مدیا

بررسی وان پلاس 3

با ظهور سرویس‌هایی نظیر یوتیوب و فیس‌بوک برای تماشای ویدیو و همچنین اسپاتیفای و اپل موزیک برای نیاز‌های ما به موسیقی، پخش‌ کننده‌های صوتی و تصویری در تلفن‌های هوشمند کاربران کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال هنوز هم برخی از کاربران (به‌خصوص ما کاربران ایرانی) به آرشیو‌های آفلاین توجه ویژه‌ای دارند و از این پخش کننده‌ها بهره می‌گیرند. در بررسی وان پلاس 3 با دو پخش کننده موسیقی مواجه شدیم؛ گوگل پلی موزیک و همچنین یک اپلیکیشن شخصی‌سازی شده با رابط بسیار ساده و سر راست که امکان تگ کردن آهنگ‌ها را فراهم کرده است.

شنیدن موسیقی با اسپیکر‌های این تلفن هوشمند آنچنان تعریفی ندارد و عمق صدا به‌خوبی تولید نمی‌شود. در اینجا خبری از قطعه سخت‌افزاری DAC نیست؛ اما با این حال وان پلاس از قطعه سخت‌افزاری همراه با تراشه اسنپدراگون 820 بهره می‌برد که برای خیل عظیمی از کاربران مناسبت است.

همانطور که در اول مقاله اشاره شد، در بررسی وان پلاس 3 با دو اپلیکیشن گالری مواجه شدیم. گالری پیش‌فرض و اختصاصی وان پلاس استخوان‌بندی مناسبی ندارد و استفاده از سرویس Google Photos را پیشنهاد می‌کنیم. این برنامه علاوه بر چینش منظم و مناسب تصاویر و ویدیو‌های کاربر، شامل برخی قابلیت‌های ابتدایی ویرایش است.

بررسی وان پلاس 3

کیفیت تماس

بررسی وان پلاس 3

کیفیت تماس در بررسی وان پلاس 3 بالاتر از استاندارد معمولی بود، اما نمی‌توان آن را منحصر به فرد و خاص تلقی کرد. صدای تولیدی از طریق خروجی صدای این محصول به اندازه کافی بلند است اما به دلیل ضعف اسپیکر در ریتم تولیدی، گاهی اوقات وضوح مناسبی ندارد.

عمر باتری

بررسی وان پلاس 3

یک باتری سه هزار میلی‌آمپری و جدا نشدنی این تلفن هوشمند 5.5 اینچی با تراشه قدرتمند اسنپدراگون 820 را تغذیه می‌کند. شایان ذکر است که در وان پلاس 3 از پنل آمولد با رزولوشن 1080 در 1920 بهره گرفته شده است که به نسبت پنل‌های کواد اچ دی در پرچم‌داران رزولوشن کمتری را به همراه دارد و این موضوع باید شارژدهی محصول را افزایش دهد.

اما متاسفانه چنین چیزی را در بررسی وان پلاس 3 مشاهده نکردیم.

پرچم‌دار جدید وان پلاس در بررسی عمر باتری نتوانست رکورد خوبی را از خود به‌جای بگذارد: تنها 5 ساعت و 53 دقیقه. این میزان شارژدهی در کنار ال جی جی 5 جزء بدترین‌های سال جاری به شمار می‌رود. با مصرف معمولی در بررسی وان پلاس 3 ، این تلفن هوشمند تا یک روز دوام آورد، اما به هر حال افت عملکرد این محصول به نسبت نسل قبلی خود – وان پلاس 2 – بسیار عجیب است.

بررسی وان پلاس 3

علی رغم این که ثبت این رکورد ضعیف در بررسی وان پلاس 3 و ناامیدی ما از آن، بهره‌گیری از تکنولوژی جدید شارژ پر سرعت (Dash Charge Technology) تا حدی ما را امیدوار کرد. طبق ادعای شرکت سازنده، این تکنولوژی تنها با کابل و شارژر دیواری وان پلاس قابل استفاده است (که تا حدی آزاردهنده است، البته نه برای همه کاربران) و شارژ شدن وان پلاس 3 از 0 تا 63 درصد در حدود نیم ساعت را تضمین می‌کند؛ این ادعای سازنده در بررسی وان پلاس 3 کاملا عملی بود. در حقیقت این تلفن هوشمند در کمتر از یک ساعت و 13 دقیقه کاملا شارژ می‌شود! واقعا بی‌نظیر است! کاربران می‌توانند در وقت شام این محصول را کاملا فول شارژ کنند و نگران زمان‌های طولانی مدت شارژ شبانه نباشند.

بررسی وان پلاس 3

جمع بندی

حدود دو سال پس از رونمایی اولین محصول پر سروصدا، برند وان پلاس هنوز هم این رویه را دنبال می‌کند. قیمت نسخه آنلاک شده محصول با تراشه قدرتمند اسنپدراگون 820، 400 دلار است؛ امکانات و مشخصاتی در سطح یک پرچم‌دار، اما به قیمت یک میان‌رده!

با این حال باید بدانید که با توجه به بررسی وان پلاس 3 ، نمی‌توان این محصول را یک پرچم‌داران تمام عیار در نظر گرفت. از جمله نقاط قوت این محصول می‌توان به عملکرد آنکه بسیار سریع و روان است، حافظه داخلی 64 گیگابایتی و همچنین دوربین سریع و قدرتمند اشاره کرد.

اما دو مشکل اصلی که در بررسی وان پلاس 3 با آن روبرو شدیم عبارت‌اند از کیفیت صفحه نمایش و عمر باتری محصول. متاسفانه صفحه نمایش و کیفیت رنگ‌های تولیدی این محصول در سطح یک پرچم‌دار تراز اول اندرویدی نیست و امیدواریم این موضوع طبق ادعای کمپانی سازنده در آپدیت نرم‌افزاری وان پلاس حل شود.

اما جایگزین‌های مناسب جهت خرید یک تلفن هوشمند اندرویدی تمام عیار کدام هستند؟ اگر مسئله قیمت برایتان مطرح نیست، گلکسی اس 7 اج سامسونگ قطعا بهترین گزینه روی میز است. در ازای 800 دلار، قیمت این محصول دو برابر وان پلاس 3 است، اما در عوض صفحه نمایش بهتری داشته و بهترین تجربه عکاسی را به ارمغان می‌آورد. همچنین طراحی منحصر به فرد پرچم‌دار سری اس سامسونگ نیز یکی دیگر از نقاط قوت آن به شمار می‌رود.

اما اگر خواهان خرید محصولی باهمین محدوده قیمت هستید، این روز‌ها می‌توان با پرداخت حدود 400 دلار، نکسوس 6P هواوی و گوگل را خرید. پردازنده این محصول به نسبت وان پلاس 3 ضعیف‌تر بوده و ابعاد آن نیز برای بیشتر کاربران بزرگ است؛ اما با این حال آپدیت‌های اندرویدی را زودتر از هر محصول دیگری دریافت خواهید کرد. طراحی فلزی این محصول نیز در نوع خود بسیار زیباست.

امکان خرید یک آیفون 4 اینچی با محدوده قیمت 400 دلار نیز وجود دارد. آیفون SE کمپانی اپل با چیپست جدید و قدرتمند A9 همراه شده است که سرعتی مشابه با اسنپدراگون 820 را به همراه دارد. تجربه عکاسی در این آیفون کوچک نیز بسیار فوق‌العاده است. پلتفرم روان و بی‌نظیر iOS و همچنین عمر شارژدهی عالی را نیز به این نقاط قوت اضافه کنید؛ اما از جمله نقاط ضعف این محصول می‌توان به ابعاد کوچک صفحه نمایش و حافظه داخلی 16 گیگابایتی (البته برای نسخه 400 دلاری) اشاره کرد.

در نهایت باید بگوییم که به نظر می‌رسد وان پلاس هنوز هم نتوانسته است عملکرد کاملا بی‌نقصی در زمینه تولید یک پرچم‌دار تمام عیار اندرویدی داشته باشد. وان پلاس 10 از جنبه‌های مختلفی نظیر تلفن‌های هوشمند کمپانی اچ تی سی است – طراحی زیبا اما بدون قابلیت‌های خاص و جدید. با این حال با قیمت 400 دلار، وان پلاس 3 واقعا یک پرچم‌دار خاص به شمار می‌رود. امیدواریم از این مقاله نهایت بهره را برده باشید. سوالات و نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

نقاط قوت:

  • قیمت بسیار مناسب
  • طراحی زیبا: خوش دست، باریک و سبک
  • عملکرد بسیار سریع و مناسب
  • کیفیت تصاویر بسیار عالی
  • یکی از بهترین دوربین‌های سلفی موبایل در جهان
  • سرعت شارژ به کمک تکنولوژی Dash Charge واقعا فوق‌العاده است
  • حافظه داخلی 64 گیگابایت ایده‌آل به نظر می‌رسد
  • افزوده شدن دکمه بی‌صدای فیزیکی نظیر آیفون
  • NFC برگشته است و پرداخت اندرویدی پشتیبانی می‌شود

نقاط ضعف:

  • تصاویر تولید شده در صفحه نمایش آنچنان طبیعی و زیبا نیستند
  • شارژدهی باتری در حد انتظارات نبود
  • تغییر خودکار روشنایی صفحه به‌کندی صورت می‌گیرد
  • اسپیکر محصول آنچنان صدای بلندی تولید نمی‌کند و واضح نیست

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. ممنون بابت بررسی ولی خوب واسه گلکسی اس7 و سامسونگ نوشابه باز کردین ! خوب تبلیغ کردین واسه اس7 !!! بنظرمن با این قیمت رقیبی نداره ، نقاظ ضعفشم اونقدرها مهم نیست و نقاط قوتش بیشتر و بهتره درضمن بهترین دوربین رو فعلا الحی جی5 داره ک از ایفون هم قوی تر ظاهر شده ، طبیعتا باید با دوربین جی5 مقایسه میشد نه با اس7 ک در درجه ی سومه بعد جی5 و ایفون !

  2. سلام خیلی ممنون
    ان شاءالله سربلند باشید
    بسیار کار خوبی میکنید که بررسی های خارجی معروف ترجمه میکنید

  3. مقایسه بین این گوشی رو با آیفون 6s توی یوتیوب هست برید ببینید . دقیقا در پایان کار تست ، آیفون 6 اس با اختلاف بسیار زیاد ” 1 دقیقه ” پیروز میدان شد . البته این رو هم بگم که این گوشی وقتی از توی یک اپلیکیشن مثل یه بازی خارج میشید ، دوباره بخواید برید داخلش ، باید صبر کنید دوباره از اول لود و بارگذاری کنه بازی رو و از ادامه نمیاد …

    • بله دوست عزیز
      تسک کیلر این تلفن هوشمند بسیار پر کار و افراطی است و گفته میشه همراه با صفحه نمایش در آپدیت نرم‌افزاری این مورد حل میشه

  4. تنها چیزی که تو ذوق میزنه طراحی زیرش (دکمه هاش)
    عین umi toach هستش