پیدا شدن صاحب اصلی طرح آیفون

آیا اپل طرح آیفون را دزدیده است؟ یک مخترع از اپل شکایت کرد

پس از گذشت 9 سال از عرضه نخستین آیفون توسط اپل، فردی به نام توماس راس ادعا می‌کند که صاحب اصلی طرح آیفون است. وی می‌گوید که در سال 1992 چنین طرحی را به نام خود ثبت کرده است. ولی از آنجایی که موفق به پرداخت هزینه‌های به جهت اجرایی شدن آن نشده، این طرح بدون هیچ واکنشی باقی مانده است. راس ادعا می‌کند که اپل می‌بایست 10 میلیارد دلار به او غرامت بدهد.

یک فرد به نام «توماس راس» دعوای حقوقی جدیدی را بر ضد اپل به راه انداخته است که به گفته وی، صاحب اصلی طرح آیفون در سال 1992 است و اینک اپل باید به او غرامتی 10 میلیارد دلاری بپردازد. این بدان معناست که 15 سال قبل از رونمایی استیو جابز، مدیرعامل افسانه‌ای اپل از نخستین آیفون این کمپانی در سال 2007، فردی صاحب ایده آن بوده است. راس می‌گوید علاوه بر آیفون، وی صاحب حق اختراع محصولاتی مشابه آی‌پد اپل و آی‌پاد اپل نیز است.

راس ادعا می‌کند که سه محصول پرطرفدار اپل برگرفته از طرح‌های اولیه او هستند که آن‌ها را در سال 1992 میلادی در اداره ثبت اختراع و نشان تجاری ایالات متحده (UPSTO) با نام دستگاه خواننده الکترونیکی به ثبت رسانده است. این طرح آیفون راس شبیه به تلفن‌های هوشمند مدرن است که به یک صفحه نمایش لمسی جهت خواندن اخبار مختلف، تماشای تصاویر و ویدیو‌ها مجهز است. اینک وی از هیئت‌منصفه دادگاه مربوطه درخواست غرامت 10 میلیارد دلاری و همچنین حق امتیاز 1.5 درصد فروش دستگاه‌های مجهز به سیستم عامل آی او اس در آینده را کرده است.

اداره ثبت اختراع و نشان تجاری ایالات متحده از آنجایی که راس موفق به پرداخت هزینه‌های مورد نیاز به جهت ادامه روند ساخت ثبت اختراع خود نمی‌شود؛ این ثبت را در سال 1995 میلادی باطل می‌کند؛ به عبارت دیگر این به شکلی است که دیگر راس چنین پتنتی را به ثبت نرسانده است. وی نقشه‌های فنی این محصول را در سال 2014 همراه با حق کپی رایت ایالات متحده به روی کاغذ می‌آورد که در کنار یک مدل تک صفحه نمایشی، مدل دیگری نیز وجود دارد که حاوی دو صفحه نمایش است.

راس می‌گوید که وقتی وی در حال کار بر روی طرح آیفون بوده، اپل هیچ برنامه‌ای برای این تکنولوژی نداشته است. راس از زبان استیو جابز نقل قول می‌کند: “ما همواره در ارتباط با دزدی ایده‌های بزرگ شرمساریم” و می‌گوید که چنین دزدی باعث شده تا او آسیب بسیار بزرگ و جبان ناپذیری را ببیند که با هیچ چیز و هر اندازه پولی قابل جبران نخواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. احتمالا درست میگه
    استیو جابز هیچ وقت مغز نوآوری را نداشت و فقط در کلک و دزدین ایده های دیگران مهارت فراوان داشت.