گوشی های ماژولار

تصمیم ال‌جی برای متحول ساختن بخش موبایل خود پس از فروش ضعیف گوشی های ماژولار ال‌جی جی 5

ال‌جی پس از فروش نه‌چندان رضایت بخش گوشی های ماژولار ال‌جی جی 5 تصمیم گرفته تا در بخش موبایل خود تغییراتی را صورت دهد. درباره‌ی پروژه آرا گوگل از مدت‌ها قبل صحبت می‌شد؛ اما پروژه آرا چیست؟

Project Ara درواقع اسم رمزی برای گوشی ماژولار و قابل ارتقایی از گوگل بوده که از چند سال پیش، کار بر روی آن توسط این غول فناوری جهان آغاز شد. پروژه آرا پلتفرمی شامل ساختاری از یک قاب است که ماژول‌های مختلفی چون نمایشگر، دوربین و یا باتری اضافی توسط کاربر می‌تواند برای آن انتخاب شود. ایده‌ی این پروژه در اصل توسط تیم پروژه و تکنولوژی‌های پیشرفته‌ی موتورولا مطرح شد.

هنگامی‌که ال‌جی از گوشی LG G5 خود رونمایی کرد، فرض بر این بود که این دستگاه بتواند بازار گوشی‌های ماژولار را مورد توجه کاربران قرار دهد. ایده‌ی ماژول‌های ال‌جی درواقع ایده‌ی بسیار جذاب و خوبی است. ماژول‌های ساده‌ای که به‌راحتی می‌تواند توسط کاربران مورد استفاده قرار گیرد؛ اما متاسفانه این گوشی آن‌طور که باید و شاید نتوانست راهی که را که این کمپانی کره‌ای متصور بود را طی کرده و به موفقیت چشمگیری دست یابد.

پروژه آرا در واقع ساخت گوشی های ماژولار اختصاصی برای کمپانی گوگل است

بر اساس گزارش‌هایی که اخیرا منتشر شده است، کمپانی LG چند تن از کارکنان خود را اخراج کرده و از همان زمان اعلام کرده که قصد دارد تا بخش موبایل خود را بازسازی کرده و روح تازه‌ای به آن بدمد. آنها همچنین یک «دفتر مدیریت برنامه‌ریزی» ایجاد کرده‌اند که تا نظارت ویژه‌ای بر روی توسعه محصولات و پیش‌بینی‌های آینده داشته باشد.

در بخش گوشی های هوشمند، ال‌جی با گوشی‌های قبلی خود چون ال‌جی جی 3 و ال جی جی 4، به‌خوبی خود را در بازار مطرح کرد؛ اما گویا کاربران نتوانستند با گوشی های ماژولار ارتباط خوبی برقرار کنند. شاید این قضیه بیشتر به ماهیت گران‌قیمت ماژول‌ها مربوط باشد که کاربران را از خرید چنین گوشی‌هایی منصرف می‌کند و یا شاید هم به فقدان تنوع در گوشی های ماژولار باز می‌گردد. رفتار گوگل درباره‌ی پروژه آرا بعدازآنکه کاربران برای خرید گوشی ماژولار ال‌جی جی 5 اشتیاق چندانی نشان نداده‌اند، دیدنی خواهد بود.

از قبل صحبت‌هایی راجع به راه‌اندازی نسخه تجاری پروژه آرا در ژانویه 2017 انجام شده بود. عرضه گوشی های ماژولار و اختصاصی گوگل در نوع خود می‌تواند بسیار جالب توجه باشد؛ اما شاید با وضعیت نه‌چندان خوشایند فروش گوشی LG G5 که گریبان شرکت ال‌جی را گرفته، گوگل شاید بخواهد برای مدتی آن را به تعویق بیندازد. باید دید نهایتا بر سر این پروژه چه خواهد آمد؟ و آیا گوشی ماژولار گوگل می‌تواند بالاخره روزی متولد شود؟ باید دید!