حیوانات بزرگ

ارزش بالای اعضای بدن حیوانات بزرگ آنها را در خطر انقراض قرار داده است

به نظر می‌رسد در دنیای امروزی به لطف شکارچیان غیرقانونی در طبیعت، جثه غول پیکر حیوانات بزرگ فاکتور مهمی در بازار لوکس جهانی به شمار می‌رود. حیوانات بزرگ نظیر کوسه‌ یا فیل‌ به دلیل جثه غول پیکر و ارزش بالای اعضای بدنی، بیش از هر حیوان دیگری در معرض انقراض قرار گرفته‌اند. این خطر بیشتر حیات درون آب را هدف قرار داده است.

احتمال انقراض حیوانات بزرگ بیشتر از قبل است.

طبق یافته‌های جدید رشته بیولوژی که اخیرا در مجلات علمی منتشر شده‌اند، حیوانات بزرگ در اعماق، ارزشی برابر با حیوانات بر روی خشکی دارند. گونه‌های کوچک (تا 10 کیلوگرم) نظیر طوطی‌، اسب دریایی و لاک پشت‌ها به جهت تجارت محور بودن حالا در معرض انقراض قرار گرفته‌اند. با این حال از آنجایی که آمار رشد جمعیت حیوانات بزرگ کمتر از سایر گونه‌ها است، جایگزینی هر یک حیوانی که کشته می‌شود به‌مراتب بسیار سخت‌تر است.

لورن مک کلنچان، استاد دانشکده کالبی در این زمینه می‌گوید:

شکارچیان به دنبال شکار کیلوگرمی نیستند، بلکه حیوانات بزرگ را به‌صورت تکی شکار می‌کنند و به همین دلیل ما باید توجه بیشتری به این حیوانات داشته باشیم.

پنج محصول در تجارت امروزی حتی از طلا با ارزش‌تر هستند: آلت تناسلی ببر، کیسه صفرای خرس، شاخ کرگدن، مشک آهو و پوست بز کوهی تبت.

تیم آقای مک کلنچان در تحقیقات خود بیش از 100 گونه از حیوانات بزرگ جثه را که مورد توجه بازار لوکس جهانی قرار دارند را شناسایی نمایند. هزینه این حیوانات نیز در تحقیقات این تیم به سه دسته بر اساس میزان وزن آنها دسته بندی شده‌اند: فروش ابتدایی، خرده فروشی متوسط و خرده فروشی ماکسیموم. همچنین ارتباط بین ریسک انقراض این حیوانات بزرگ با ارزش و ابعاد بدن آنها توسط تیم مک کلنچان شرح داده شده است.

این محققان علاوه بر شرح تمامی موارد مذکور، آثار این شکار غیرقانونی را جهت تعیین جریمه مناسب برای متخلفان مورد بررسی قرار داده‌اند، چراکه هدف اصلی شکارچیان در این زمینه تجارت بین المللی و دریافت مبالغ بالا به شمار می‌رود.

طبق تحقیقات به عمل آمده، در انقراض گونه‌های کم ارزش، ابعاد بدن محرک اصلی متخلفان محسوب می‌شود. اما با این حال با ارزش‌ترین گونه‌ها بدون داشتن جثه بزرگ در معرض انقراض قرار دارند و در این زمینه بین حیوانات دریایی و خشکی تفاوت‌هایی وجود دارد. محصولات دریایی (نظیر باله کوسه و آبشش مانتا) عموما به نسبت محصولات زمینی نظیر عاج فیل ارزش کیلوگرمی کمتری دارند، اما با این حال هر یک حیوان دریایی ارزشی برابر با باارزش‌ترین گونه‌های زمینه دارد. ارزش یک نهنگ در تجارت اعضای بدن حدود 341 هزار دلار است. این رقم تا حدودی برابر با حیواناتی همچون کرگدن سفید و ببر است که به ترتیب 368 و 350 هزار دلار ارزش دارند. تقریبا نیمی از حیوانات با ارزش بالای 10 هزار دلار را ماهی‌های غضروفی دریا تشکیل می‌دهند.

با اینکه محدوده وسیع تا حدی از خطر انقراض حیوانات خشکی می‌کاهد، اما چنین چیزی برای حیوانات دریایی وجود ندارد. علاوه بر این، شکار غیرقانونی تاثیر کمی در این ریسک انقراض دارد. تاثیر این شکار‌ها درصورتی‌که 10 برابر میزان شکار کنونی باشد، تاثیر خود را نشان خواهد داد. مک کلنچن در این باره می‌گوید:

اگر از تعداد یک گونه خاص در طبیعت کاسته شود، پیدا کردن آنها بسیار سخت خواهد شد و بدین ترتیب شکارچی دست از جست و جو بر می‌دارد و این حیوانات شانس دیگری جهت رشد جمعیت را خواهند داشت.

اما با این حال ارزش بسیار بالای این گونه‌ها به این معناست که احتمال شکار شدن به‌طور کامل و انقراض آنها وجود دارد و در این باره باید به فکر راه حل بود. نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*