پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۲۱ ؛ سریع‌ترین و قدرتمندترین محصول کمپانی کوالکام تا امروز

پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۲۱ ؛ سریع‌ترین و قدرتمندترین محصول کمپانی کوالکام تا امروز

در صنعت تولید پردازنده‌‌های مرکزی برای گجت‌های قابل حمل نظیر اسمارت فون‌ها، تبلت‌ها و گجت‌های پوشیدنی، شاید تنها سه نام مطرح وجود داشته باشند که بدون شک کمپانی آمریکایی کوالکام نیز یکی از آنهاست. پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۲۱ محصول جدید این کمپانی است که قرار است پرچمدار کوالکام در بازار چیپست‌های موبایل باشد.

پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۲۱ (Snapdragon 821) در واقع ادامه‌ دهنده‌ی راه مدل قبلی این نسل یعنی اسنپدراگون ۸۲۰ است و کوالکام با تولید این محصول قصد دارد که قدرت فراتری از مدل قبلی را در اختیار تولیدکنندگان تلفن‌های همراه هوشمند و تبلت‌ها قرار دهد. پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۲۰ که مدت‌ها از حضور آن در بازار می‌گذرد، بر روی دیوایس‌های قدرتمندی نظیر گلکسی اس ۷ اج سامسونگ، اچ تی سی ۱۰ و اکسپریا ایکس پرفورمنس قرار گرفته است و تقریبا اکثر کاربرانی که قصد خرید یک پرچمدار اندرویدی قدرتمند را دارند، از این قطعه‌ی پیشرفته برخوردار می‌شوند.

پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۲۱ ؛ سریع‌ترین و قدرتمندترین محصول کمپانی کوالکام تا امروز

جالب اینجاست که خود مدیران کوالکام از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۲۱ به‌عنوان یک نسل جدید نام نمی‌برند و آنها این مدل را به‌عنوان یک واسطه‌ی موقت بین سری ۸۲۰ و مدل بعدی یعنی سری ۸۲۳ به‌حساب می‌آورند. در واقع اسنپدراگون ۸۲۱ با ایجاد تغییراتی در ساختار سری ۸۲۰ ایجاد شده است و بیش از اینکه به‌عنوان یک مدل مستقل وارد بازار شود، قرار است به‌عنوان یک پل ارتباطی، جای خالی حضور کوالکام در بازار پردازنده‌های موبایل بالارده را پر کند و تا زمانی که مدل‌های جدید این کمپانی یعنی اسنپدراگون ۸۲۳، ۸۲۸ و ۸۳۰ عرضه شود، نقش این مدل به‌عنوان یک واسطه ادامه پیدا خواهد کرد.

کوالکام (Qualcomm) برای دسترسی به قدرت و سرعت بیشتر در اسنپدراگون ۸۲۱ ، فرکانسی که این پردازنده‌ی ۱۴ نانومتری در آن کلاک شده است را از ۲.۱ گیگاهرتز به ۲.۴ گیگاهرتز افزایش داده است و این تغییر در مقیاس پردازنده‌‌های موبایل، یک افزایش شگفت‌انگیز بوده است. به غیر از این تغییر مهم، تقریبا دیگر تکنولوژی‌های به کار رفته در این مدل از سری ۸۲۰ وام گرفته شده است و این تکنولوژی‌ها شامل مودم ال تی ای X12 با سرعت ۶۰۰ مگابیت بر ثانیه، تکنولوژی پردازش صدای اولترا اچ دی برای بهبود کیفیت صدای دریافتی هنگام برقرار تماس و فناوری آپلود+ برای افزایش سرعت دانلود از اینترنت می‌شوند که در مجموع باعث دستیابی کاربران به سرعت‌های بالاتر، بهبود و بهینه‌سازی مصرف انرژی باتری و در نهایت، عملکرد فوق‌العاده‌ی اپلیکیشن‌ها می‌شوند.

چه دیوایس‌هایی از اسنپدراگون ۸۲۱ میزبانی خواهند کرد؟

پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۲۱ ؛ سریع‌ترین و قدرتمندترین محصول کمپانی کوالکام تا امروز

همانطور که گفتیم، این پردازنده به‌عنوان یک محصول قدرتمند اما غیر اصلی، در سری پردازنده‌های اسنپدراگون وجود خواهد داشت و همین هم باعث می‌شود که در اسمارت فون‌های پرچمدار بازار یعنی نسل بعدی گلکسی‌های سری اس و نوت، محصولات جدید ال‌جی، سونی و دیگر کمپانی‌های برتر از آن خبری نباشد.

در واقع با اینکه هنوز خود کمپانی کوالکام از محصولات هوشمندی که میزبان این قطعه خواهند بود، صحبتی به میان نیاورده است و کمپانی‌های سازنده نیز توضیحاتی ارائه نکرده‌اند، پیش‌بینی می‌شود که در اسمارت فون نکسوس جدید که قرار است توسط کمپانی اچ تی سی و با همکاری گوگل ساخته شود و البته در تلفن همراه هوشمند ایسوز زنفون ۳ (Asus ZenFone 3) شاهد به کار رفتن پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۲۱ باشیم.

همچنین از محصولات بازار واقعیت مجازی که دارای نمایشگر مجاز هستند نیز به‌عنوان یکی دیگر از میزبانان مدل جدید پردازنده‌های کوالکام در کنار تبلت‌های و اسمارت فون‌ها یاد می‌شود. این می‌تواند به معنای عرضه‌ی هدست‌های واقعیت مجازی جدیدی باشد که دیگر مانند هدست واقعیت مجازی سامسونگ گیر، نیازی به یک اسمارت فون نداشته باشند و بتوانند به‌صورت مستقل، محتوا را پردازش و برای کاربران به نمایش دربیاورند؛ جالب است بدانید که گوگل در ماه می گذشته و در جریان کنفرانس خود در رویداد I/O ۲۰۱۶ نیز از این موضوع خبر داده بود و احتمالا پلتفرم DayDream این کمپانی نیز این زمینه نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

ازآنجاکه مدیران کوالکام اعلام کرده‌اند که محصولات مجهز به پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۲۱ قرار است که در نیمه‌ی دوم سال جاری میلادی وارد بازار شوند و ما حدود دو هفته است که وارد این نیمه شده‌ایم، این محصولات جدید هر چه که باشند، برای اطلاع از آنها نیازی نیست که خیلی منتظر بمانیم و احتمالا طی یکی دو هفته‌ی آینده اولین دیوایس‌های مجهز به این مدل چیپست به‌صورت عمومی عرضه خواهند شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*