Kantar Worldpanel: جنگ بین اپل و سامسونگ به اتمام رسیده است

Kantar Worldpanel: جنگ بین اپل و سامسونگ به اتمام رسیده است

جنگ بین اپل و سامسونگ : این دقیقا عبارتی است که برای رقابت بین این دو کمپانی سازنده‌ی محبوب‌ترین اسمارت فون‌ها در جهان می‌توانیم به کار ببریم؛ جنگی که از مبارزات تاریخی نظیر جنگ محمد علی کلی و جو فریزر جنگ بین آمریکا و شوروی هم گستره‌ی وسیع‌تری را درگیر خود کرده است!

ورود به بازار تلفن‌های همراه هوشمند و شاید حتی بگوییم راه انداختن این بازار به‌صورت رسمی و به این شکلی که امروزه در حال مشاهده‌ی آن هستیم، با معرفی اولین نسل از آیفون و توسط کمپانی اپل صورت گرفت. بعد از این کمپانی، یک برند بزرگ دیگر در جهان که شاید اپل حتی تصورش را هم نمی‌کرد، وارد این بازار شد و با عرضه‌ی سری اسمارت فون‌‌های گلکسی، به بزرگ‌ترین رقیب اپل از چند سال پیش تا به همین حالا تبدیل شد.

سامسونگ که نامی شناخته شده در عرصه‌ی تولید لوازم الکتریکی خانگی بود، در عرصه‌ی تولید تلفن‌های همراه هوشمند نیز توانست به خوبی عمل کند و نام خود را بر قله‌ی جبهه‌ی اندرویدی این محصولات ثبت کند. گلکسی‌های این کمپانی هر نسل از نسل قبلی بهتر شدند و حالا کار به جایی رسیده است که این محصولات که در ابتدا به کپی بودن از آیفون‌های اپل متهم می‌شدند، به جدی‌ترین رقیب این گجت در بین تمام برندهای جهان تبدیل شده‌اند.

Kantar Worldpanel: جنگ بین اپل و سامسونگ به اتمام رسیده است

اما گویا رفته رفته قرار است این میدان رقابت، نیرو‌های جدیدی را به خود ببیند و این دو مبارز قدیمی در حال محو شدن هستند. به‌تازگی گزارشی از سوی موسسه‌ی تحقیقاتی Kantar Worldpanel منتشر شده است که نشان می‌دهد اپل و سامسونگ اگر با همین رویه به فعالیت خود ادامه دهند، توسط برندهای دیگر بازار تهدید خواهند شد و شاید در یک بازه‌ی زمانی پنج ساله، جای خود را به کمپانی‌های دیگری بدهند که به‌سرعت در بازارهای جهانی در حال پیشروی هستند.

در سه ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۶ میلادی که به ماه می ختم می‌شده است، اپل و سامسونگ مجموعا توانسته‌اند ۶۵ درصد از فروش اسمارت فون‌های بازار ایالات متحده‌ی آمریکا را به خود اختصاص دهند که از این بین، ۳۶ درصد سهم گلکسی‌های برند کره‌ای و ۲۹ درصد باقی مانده سهم آیفون‌های برند کوپرتینویی بوده است. اگر بخواهیم این آمار را درباره‌ی پرچمداران فعلی این دو کمپانی یعنی آیفون ۶ اس و آیفون ۶ اس پلاس برای اپل و گلکسی اس ۷ و گلکسی اس ۷ اج برای سامسونگ را بررسی کنیم، این اعداد به ترتیب به ۱۶ درصد برای سامسونگ و ۱۴.۴ درصد برای اپل محدود می‌شوند که نشان می‌دهد بخش عظیمی از خریدهای این دو کمپانی را محصولات قبلی آنها تشکیل می‌دهند و کار این دو برند برای فروش مدل‌های جدید خود با دشواری رو به رو شده است.

این در حالی است که اکثر کاربران قبلی این دیوایس‌ها نیز در اکوسیستمی که به آن عادت داشته‌اند، باقی مانده و تنها ۵ درصد از خریداران گلکسی اس ۷ و مدل اج آن از خریداران قبلی آیفون‌های اپل بوده‌اند. ۱۴ درصد از خریداران پرچمداران فعلی اپل نیز قبلا از کاربران سامسونگ بوده‌اند و به اکوسیستم اپل مهاجرت کرده‌اند. بر اساس یک نظرسنجی حدود ۸۸ درصد از کاربران قبلی آیفون و ۸۶ درصد از کاربران قبلی سامسونگ اعلام کرده‌اند که به خریداری محصولات از همان برند قبلی ادامه خواهند داد.

Kantar Worldpanel: جنگ بین اپل و سامسونگ به اتمام رسیده است

در دو کشور آمریکا و کشورهای حوزه‌ی بریتانیا، بازهم این اپل و سامسونگ هستند که بازار اسمارت فون‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و تقریبا با اختلاف زیادی نسبت به ده برند بعدی، در جایگاه های اول و دوم قرار دارند. اما اوضاع در بازار کشورهای دیگر جهان کاملا متفاوت است و نکته‌ی مهم اینجاست که دقیقا همین بازارها هستند که معادلات اصلی در جهان را تعیین می‌کنند.

در بزرگ‌ترین بازار تلفن‌های همراه هوشمند در جهان، یعنی کشور چین، کمپانی سامسونگ که زمانی حدود ۳۴ درصد از تمام فروش‌های این بازار سهم داشت، امروزه به‌شدت افت کرده است و سهم این برند کره‌ای از بازار چین با یک کاهش بسیار وسیع در طی دو سال، به ۹ درصد رسیده است.

اپل و سامسونگ کنار بروند؛ هواوی وارد میدان می‌شود

شیائومی که برای مدت کوتاهی عنوان صدرنشین این بازار مهم را در اختیار داشت، با گسترش فعالیت‌های اپل و هواوی به رتبه‌ی سوم تنزل پیدا کرد و اینجاست که دقیقا نکته‌ی اصلی آشکار می‌شود. بله منظورمان برند محبوب هواوی است که روز به روز در حال گسترش فعالیت‌های خود و محکم‌تر کردن ریشه‌های اصلی‌اش در بازار چین است تا بتواند جهشی جهانی را در مدتی کوتاه و با خیالی راحت انجام دهد.

چندی پیش نیز برایتان در گزارشی نوشتیم که مدیران هواوی اهداف بسیار بلندپروازانه و البته قابل دسترسی برای سال‌های آینده‌ی خود تعیین کرده‌اند و قصد دارند که تا چند سال دیگر، اپل و سامسونگ را در بازار کلی جهان از رقابت خارج کنند و خود به‌تنهایی، به بزرگ‌ترین فروشنده‌ی اسمارت فون در جهان تبدیل شوند.

Kantar Worldpanel: جنگ بین اپل و سامسونگ به اتمام رسیده است

نشانه‌های اقدامات آنها از همین حالا هم در کشور چین قابل مشاهده است و از آنجا که با توجه به جمعیت میلیاردی این کشور، فروش در چین نقش مهمی را در موفقیت جهانی ایفا می‌کند، به نظر می‌رسد که مدیران هواوی موفق شده‌اند که از همان حالا اولین قدم را برای موفقیت جهانی خود بسیار محکم بردارند.

در نتایج تحقیقات Kantar Worldpanel در ادامه آمده است که جنگ بین اپل و سامسونگ به این دلیل رو به پایان است زیرا دیگر برندها در جهان وارد باقی قدرت شده‌اند و دیگر تنها این دو کمپانی در میدان رقابت قرار ندارند. کمپانی‌هایی نظیر هواوی که قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۱، این دو برند دیرینه را از میدان رقابت حذف کند، مطمئنا با گسترش فعالیت‌های خود در بازار ایالات متحده‌ی آمریکا و هند می‌تواند به تهدیدی بسیار بزرگ برای آنها تبدیل شود و اگر اپل و سامسونگ بخواهند با همین رویه‌ی تکراری به کار خود ادامه دهند، نه‌تنها از میدان رقابت بلکه از دید کاربران وفادارشان نیز خارج خواهند شد.

در ضمن باید برندهای قدرتمند دیگر نظیر گوگل را هم به این پازل پیچیده اضافه کنید، زیرا شایعاتی وجود دارد که گفته می‌شود گوگل در حال طراحی یک اسمارت فون اندرویدی به‌صورت مستقل است و قصد دارد که با کنار گذاشتن تولید اشتراکی نکسوس‌های خود با دیگر کمپانی‌ها، یک اسمارت فون جدید اختصاصی بسازد و به‌طور رسمی وارد میدان رقابت با اپل، سامسونگ، ال‌جی، سونی، هواوی، شیائومی و دیگر غول‌های جهانی بشود؛ رقابتی که مطمئنا بسیار دیدنی خواهد بود و درنهایت تمام این رقابت‌ها، به نفع کاربران مصرف‌کننده تمام خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*