اندروید مارشمالو تنها بر روی ۱۳.۳ درصد از دیوایس‌های اندرویدی نصب شده است

اندروید مارشمالو تنها بر روی ۱۳.۳ درصد از دیوایس‌های اندرویدی نصب شده است

نسخه‌های مختلف سیستم عامل اندروید گوگل به سبب اینکه برای گستره‌ی بسیار عظیمی از اسمارت فون‌ها و تبلت‌های اندرویدی عرضه می‌شوند، آمار بسیار متفاوتی را از نظر تعداد نصب بر روی این دیوایس‌ها به ثبت می‌رسانند و اندروید مارشمالو نیز از این قاعده مستثنا نبوده است و همان روند را دنبال خواهد کرد.

گوگل به تازگی آمار ماهانه‌ی خود از درصد نصب نسخه‌های مختلف سیستم عامل اندروید را منتشر کرده است. در گزارش جدید این آمار که در پایان هر ماه به‌صورت مرتب منتشر می‌شود، مشخص شده است که اندروید مارشمالو در حدود ۱۳.۳ درصد از دیوایس های اندرویدی را به خود اختصاص داده است و این نسخه بعد از ورژن‌های کیت کت و اندروید آب نبات چوبی، بیشترین میزان نصب توسط کاربران را تجربه کرده است.

البته با توجه به اینکه گوگل قابلیت‌های بسیاری را از حیث عملکرد فنی و تغییرات ظاهری در این نسخه ایجاد کرده است، به نظر می‌رسد که روند نصب این نسخه و سرعت پیشرفت آن در سراسر جهان بسیار بالاتر از این باشد اما گویا مشکلات قبلی اندروید بر روی آمار این ورژن نیز تاثیر گذاشته‌‌اند. سیستم عامل اندروید گوگل با وجود تمام نقاط قوت خود، در بحث نصب شدن بر روی دیوایس‌های مختلف با ضعف شدیدی مواجه است و این موضوع از همان ابتدای عرضه تا همین حالا هم وجود داشته است.

اندروید مارشمالو هم روند ضعیف آمار به‌روزرسانی‌ نسخه‌های قبلی را تکرار خواهد کرد؟

این مشکل به دو دلیل عمده پیش می‌آید که اولین دلیل آن، تعداد زیاد دیوایس‌های اندرویدی با مشخصات سخت افزاری بسیار متفاوت در سطح جهان است و با توجه به اینکه تعداد زیادی از این دیوایس‌ها نمی‌توانند نسخه‌های جدید اندروید را به‌درستی و با سرعت مناسب اجرا کنند، در آمار نصب آن نسخه تاثیر منفی می‌گذارند. دلیل دوم هم به سهل‌انگاری و گاهی اوقات هم عدم توانایی کمپانی‌های سازنده‌ی اسمارت فون‌های اندرویدی برمی‌گردد. برخلاف اپل که ورژن‌های جدید سیستم عامل‌های خود را به‌صورت کلی و برای دیوایس‌های ساخته شده توسط خود عرضه می‌کند، گوگل نمی‌تواند چنین روندی را در پیش بگیرد و برای عرضه‌ی اندروید مارشمالو و یا هر نسخه‌ی دیگری، به همکاری شرکت‌های سازنده وابسته است و همین موضوع هم در اکثر اوقات باعث تاخیر و لطمه خوردن آمار سیستم عامل اندروید می‌شود.

گوگل در آمار جدید خود که مربوط به ماه جولای می‌شود، آمار نصب سیستم عامل اندروید مارشمالو یا همان اندروید ۶.۰ که شامل نسخه‌ی ۶.۰.۱ هم می‌شود را در یک بازه‌ی هفت روزه‌ی منتهی به روز یازدهم جولای جمع‌آوری کرده است. این آمار نشان می‌دهد که درصد نصب تمام نسخه‌های اندروید به غیر از اندروید مارشمالو و البته نسخه‌ی ۵.۱ اندروید آب‌نبات چوبی با کاهش رو به رو شده است.
تعداد دیوایس‌هایی که اندروید مارشمالو بر روی آنها نصب شده است، در این ماه با یک افزایش ۳.۲ درصدی از ۱۰.۱ درصد تمام دیوایس‌های اندرویدی به ۱۳.۳ درصد رسیده است و این میزان جهش، بزرگ‌ترین پیشرفت ماهانه‌ی این نسخه از زمان عرضه‌اش در ۹ ماه پیش به‌حساب می‌آید؛ رکورد بزرگ‌ترین پیشرفت ماهانه‌ی قبلی این نسخه مربوط به دو ماه پیش بود که تعداد دیوایس‌های دارای این نسخه با جهشی ۲.۹ درصدی مواجه شده بود.

هرچند که این پیشرفت جای رضایتی نسبی برای مدیران گوگل به وجود خواهد آورد، اما مطمئنا رقم ۱۳.۳ درصد از تعداد کل اسمارت فون‌ها و تبلت‌های اندرویدی برای اندروید مارشمالو که جدیدترین نسخه‌ی این سیستم عامل با قابلیت‌های کاربردی جدید نسبتا زیادی محسوب می‌شود، به هیچ وجه رقمی نیست که تحسین کارشناسان و کاربران را در پی داشته باشد.

اندروید مارشمالو تنها بر روی ۱۳.۳ درصد از دیوایس‌های اندرویدی نصب شده است

این رقم در حالی به دست آمده است که همان‌طور که شما عزیزان گجت نیوزی در جدول بالا مشاهده ‌می‌کنید، اندروید کیت کت با سهم ۳۰.۱ درصدی اندروید آب‌ نبات چوبی با ۲۵.۱ درصدی (در مجموع دو نسخه) و اندروید آبنبات ژله ای یا همان جلی بین با سهم ۱۸.۹ درصدی (در مجموع سه نسخه) با اینکه چند سال از زمان عرضه‌ی آنها به بازار گذشته است، در جایگاه‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند و قرار گرفتن اندروید مارشمالو در جایگاه چهارم محبوب‌ترین نسخه‌های این سیستم عامل آن‌هم در حالی که بیش از ۹ از زمان عرضه‌ی آن گذشته است، جای بحث و بررسی فراوانی خواهد داشت.

نکته‌ی عجیب‌تر آنجاست که حدود ۸۶.۷ درصد از تمام اسمارت فون‌ها و تبلت‌های اندرویدی در جهان که تعداد آنها به بیش از چند صد میلیون دیوایس می‌رسد، هنوز هم بر روی اولین نسخه‌ی سیستم عامل پیش‌فرضی که به همراه آنها عرضه شده بوده، قرار دارند و کاربران این دیوایس‌ها که گاهی چندین سال هم از زمان عرضه‌شان می‌گذرد، هنوز نتوانسته‌اند یک به‌روزرسانی جدید از سیستم عامل اندروید را برای دیوایس خود دریافت کنند!

مطمئنا اگر گوگل می‌خواهد این آمار در آینده و در نسخه‌هایی نظیر اندروید ۷.۰ یا همان اندروید نوقا از این هم بدتر نشود، باید تغییرات جدی و جدیدی را در مناسبات و قانون‌گذاری‌های خود برای شرکت‌های سازنده‌ی این دیوایس‌ها به وجود بیاورد تا بتواند به این روند ضعیف پایان بدهد و یا حداقل شرایط آن را بهبود ببخشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*