گوگل پروژه‌ی تولید یک هدست واقعیت مجازی به صورت مجزا را متوقف کرده‌ است

گوگل پروژه‌ی تولید یک هدست واقعیت مجازی به صورت مجزا را متوقف کرده‌ است

شاید اولین تجربه‌ی خیلی از کاربران از دنیای واقعیت مجازی و گجت‌های جذاب این حوزه، با هدست واقعیت مجازی گوگل کاردبرد (cardboard) رقم خورده باشد؛ البته اگر بتوانیم لقب هدست واقعیت مجازی را به این وسیله‌ی مقوایی ساده‌ی تقریبا غیر جذاب اهدا کنیم و آن را در این دسته‌بندی جای دهیم.

اما بعد از عرضه‌ی گوگل کاردبرد، فعالیت این کمپانی آمریکایی در این زمینه تقریبا متوقف شد و یا حداقل می‌توانیم بگوییم که سرعت پیشرفت گوگل در این زمینه با کاهش شدیدی مواجه شد. همین کاهش و خالی شدن عرصه‌ی رقابت، به کمپانی‌های دیگر اجازه داد که به سرعت خود را بالا بکشند و عرضه‌ی هدست‌های واقعیت مجازی نظیر اچ تی سی وایو و آکیولس ریفت، نتیجه همین فرصت استثنایی بوده است و همین حالا هم می‌بینیم که این دو محصول به همراه چند گجت دیگر، اصلی‌ترین گزینه‌های خرید در این بازار را تشکیل داده‌اند.

به‌تازگی گزارش جدیدی منتشر شده است که نشان می‌دهد گوگل در این مدت چندان هم بدون تحرک نبوده است و پروژه‌ای برای ساخت یک هدست واقعیت مجازی به صورت مجزا توسط این کمپانی دنبال می‌شده است. این پروژه که توسط آزمایشگاه‌های ایکس و در کمپانی مادر گوگل، یعنی آلفابت در حال انجام بوده است، سرانجام بعد از چند سال پیشرفت متوقف می‌شود و در این گزارش آورده شده که این پروژه در حال حاضر به صورت کامل متوقف و از برنامه‌های این کمپانی خارج شده است.

گوگل پروژه‌ی تولید یک هدست واقعیت مجازی به صورت مجزا را متوقف کرده‌ است

اما دلیل اصلی متوقف کردن این پروژه چه بوده است؟ درواقع توسعه‌ی پروژه‌ی Daydream و گسترش آن به‌عنوان دلیل اصلی لغو این پروژه مطرح شده است. همان‌طور که می‌دانید گوگل در کنفرانس خود در رویداد I/O ۲۰۱۶ که چند ماه پیش برگزار شد، به صورت رسمی از این پلتفرم رونمایی کرد و اگر پیش‌بینی‌های این کمپانی درست از آب دربیایند، پلتفرم Daydream که بر مبنای سیستم عامل اندروید فعالیت می‌کند، قادر خواهد بود موج جدید دیوایس‌های این حوزه نظیر هدست واقعیت مجازی، عینک‌های هوشمند و دیگر دیوایس‌های مرتبط را پوشش دهد و به‌عنوان سیستم عامل اصلی این دیوایس‌ها عمل کند.

گوگل به دلیل اینکه بتواند سیاست‌های خود در حوزه‌ی واقعیت مجازی و ساخت محصولات مناسب این حوزه را سامان بدهد و در یک شاخه به صورت متمرکز کار کند، تصمیم گرفته است که دیگر پروژه‌ی ساخت هدست واقعیت مجازی را دنبال نکند و به‌جای آن با عرضه‌ی پلتفرم Daydream، کاری کند که گستره‌ی بسیار وسیع‌تری از کمپانی‌های سازنده‌ی هدست‌های واقعیت مجازی تحت نظر گوگل کار کنند و گوگل به‌عنوان یک ناظر و یک مدیر، تعیین کننده‌ی سیاست‌ها، قوانین و استانداردهای آینده‌ی این دنیای وسیع باشد.

آیا در آینده شاهد هدست واقعیت مجازی گوگل خواهیم بود؟

جالب است بدانید که به گفته‌ی خبرگزاری Recode، این هدست قرار بوده است که به صورت مجزا تولید شود. همانطور که شما عزیزان گجت نیوزی نیز این کلمه را در عنوان این مطلب می‌بینید، مجزا به معنای این است که هدست واقعیت مجازی گوگل هیچ نیازی به‌وسیله‌ی دیگر نداشته است. درواقع بر خلاف تقریبا تمام هدست‌های وی آر موجود در بازار که برای انجام وظایف خود و نمایش محتوا به یک اسمارت فون و یا سیستم کامپیوتری دیگر وابسته هستند، هدست تولید شده توسط گوگل قرار بوده که بدون نیاز به هیچ گجت دیگری و به صورت مستقل عمل کند؛ مسئله‌ای که در صورت عملی شده و عرضه به صورت عمومی در بازار، می‌توانست به سرعت باعث از بین رفتن محبوبیت رقبای قدرتمند نظیر آکیولس ریفت شود و خریداران مشتاق یک هدست مستقل و مجزا را به سمت خود بکشاند.

خبرگزاری معتبر وال استریت ژورنال نیز چند ماه پیش از این موضوع گزارشی تهیه کرده و اعلام کرده بود که هدست واقعیت مجازی گوگل قرار است که به صورت مستقل از دیوایس‌های دیگر ساخته شود. به هر حال با وجود تمام ظرفیت‌هایی که چنین دیوایسی می‌توانست داشته باشد، در حال حاضر آخرین وضعیت این پروژه این است که توسط گوگل متوقف شده و جای خود را به پلتفرم Daydream داده است تا نشان دهد که گوگل در حال حاضر، به کار کردن بر روی اکوسیستم موبایل و همراه با سیستم عامل اندروید بیشتر از سیستم‌های مستقل علاقه دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*