GooGle I/O: نکسوس 7 رقيب ساير تبلتها ي موجود در دنيا

گوگل مدت ها است احساس کرده سيستم عامل اندرويد در بازار تبلت ها نياز به يک تکان و ضربه حسابي براي روشن شدن موتورش و شروع رقابت دارد. و به نظر مي رسد پس از نااميدي از همکاران سخت افزاري خود در اين زمينه، همانند مايکروسافت تصميم گرفت که خود وارد گود شده و به عرضه تبلت ويژه خود بپردازد. اما شايد نکسوس 7 تبلتي باشد که گوگل بايد يک سال پيش آن را عرضه مي کرد. تبلتي با کارايي بالا، قابليت هاي منحصر به فرد و قيمت بسيار جذاب و اغواگر 199 دلار براي مدل 8 گيگابايتي و 249 دلار براي مدل 16 گيگابايتي.

اين برگ برنده (فعلا روي کاغذ) گوگل، به زودي تبديل به يکي از بازيگران اصلي نمايش تبلت ها خواهد شد. و همچنين بازيگران حال حاضر تبلت هاي اندرويدي را مجبور به باز-ارزيابي پيشنهادات شان براي بازار مي نمايد. اما شايد فروش مستقيم يک تبلت به مشتري به صورت آنلاين، بدون هيچ تغيير روشن و شخصي در اکوسيستم اپليکيشن هاي حامي آن، موفقيت چنداني را در کسب سهم بازار به همراه نداشته باشد.
البته ساخت تبلت نکسوس 7 با همکاري ايسوس، در واقع اولين ظهور و حضور تجاري پروژه Kai انويديا در بازار تبلت ها است. انويديا پلتفرم مرجع kai را به اين منظور طراحي کرده که به کارخانه ها توانايي ساخت تبلت هاي کاربر پسند و با قيمت هاي رقابتي را بدهد. در CES 2012 انويديا و ايسوس از برنامه خود براي ساخت يک تبلت 250 دلاري تگرا 3 مي گفتند و مشخصا کيندل فاير آمازون را در چشم اندازشان مي ديدند.
کيندل فاير که فروش آن از پاييز گذشته آغاز شده است، به لطف قيمت عالي 199 دلاري و پشتيباني محتواي آمازون، تا کنون پرفروش ترين تبلت اندرويدي بوده است. اما در نگاهي نزديک تر، اين تبلت هم در ميان خود ايراداتي را پنهان ساخته است. صفحه نمايش 1024 در 600 پيکسلي، سيستم عامل اندرويد شديدا دست کاري شده و قديمي، و محدوديت هايي چون فضاي ذخيره سازي کم و عدم استفاده از دوربين و در نهايت کارايي و سرعت عملکرد نسبتا کند آن باعث شده که کاربران در سال جاري با ديده ترديد به خريد آن بنگرند. البته هنوز هم هيچ تبلت اندرويدي نتوانسته است به گرد پاي فروش کيندل فاير برسد.
ورود جدي گوگل به داستان، با عرضه تبلت خود
ورود گوگل به صحنه مبارزه تبلت ها با ابزاري به نام خودش همچون نکسوس 7، مي تواند دلايل مهم و معني دار متعددي داشته باشد. اول اينکه، اين حرکت نشان مي دهد شرکت گوگل به اين نتيجه رسيده است که براي يک سازنده سيستم عامل چقدر مهم و حياتي است تا به طور کامل درگير توليد سخت افزاري شود که توان همراهي مناسب با نرم افزارش را داشته باشد.
شاهد اين ماجرا هم تبلت هاي اندرويدي متوسط و غير رقابتي است که طي سال گذشته توسط شرکت هاي سخت افزاري به بازار عرضه گرديد. انبوهي از برندهاي مختلف که در طراحي، صفحه نمايش، وزن و پردازنده ها هيچ حرفي براي گفتن نداشتند. امروزه و در دوران Post-PC که اپل بر آن چيره گشته، يک تبلت که سخت افزار آن مستقل از سيستم عامل طراحي مي شود، شانس و جذابيت لازم براي مطرح شدن به عنوان يک محصول پيشتاز و تاثيرگذار را نخواهد داشت. و مطمئنا چنين رويکردي، راهي نيست که تبلت سازان براي رسيدن به سهم مناسب بازار بتوانند آن را در پي گيرند.
و همين موضوع دليلي است که مايکروسافت پس از 37 سال دوري از دنياي سخت افزار پي سي، احساس خطر کرد. و با عرضه Microsoft Surface در هفته گذشته به درون گود سخت افزار سازان پريد.
و اين دليلي است که گوگل در حال گسترش حيطه کاري است که با عرضه موبايل هاي نکسوس وارد آن شده و قصد تکميل اين مجموعه را با تبلت خود دارد. البته شايد بهتر بود اين شرکت سال گذشته و هنگام معرفي اندرويد 3.0 هاني کام (اولين سيستم عامل اختصاصي تبلت) انجام مي داد و به محصولات موجود در بازار اميد نمي بست.
جالب اينجا است که مشخصات اعلام شده براي نکسوس 7، همان چيزي است که انويديا و ايسوس در CES اعلام کرده بودند. و حتي پس از آن، ايسوس از برنامه خود براي توليد Asus Eee Pad MeMo 370T سخن گفته بود. محصولي با مشخصات، قيمت و برنامه زماني کاملا منطبق بر تبلت گوگل! اما بعد از CES ايسوس ديگر سخني از MeMo و سرنوشت آن به ميان نياورده بود?.? و البته اکنون دليل اين کار را مي دانيم.
آنطور که پيدا است، بازار تبلت هاي اندرويدي در حال تغيير است و کاملا به سوي رقابت بيشتر پيش مي رود. براي مثال تبلت Excite 7.7 توشيبا با قيمت 500 دلاري و صفحه نمايش 1280 در 800  پيکسلي خود، اکنون ديگر توان رقابت با نکسوس 7 گوگل را نخواهد داشت که همان رزولوشن صفحه نمايش را با قيمتي 300 دلار ارزان تر ارائه مي کند. در حالي که توشيبا با نمايشگري که 0.7 اينچ بزرگتر است، همان حافظه 16 گيگابايتي و پردازنده تگرا 3 انويديا را عرضه مي نمايد.


حتي شنيده ها حاکي از آن است که آمازون هم به تکاپو افتاده و خبر از عرضه جايگزيني براي کيندل فاير در اواسط تابستان مي دهد. نکسوس 7 اکنون با طول 19.8 سانتيمتري، عرض 12 سانتيمتري و ضخامت 10.4 ميلي متري، 430 گرم وزن دارد. يعني اينکه در حالي که طول آن کمي بلندتر از کيندل فاير است، سبک تر و نازک تر از آن ظاهر شده. نکسوس 7 رزولوشن 1280 در 800 پيکسل را براي تان به ارمغان مي آورد، در حالي که کيندل فاير با همان اندازه صفحه نمايش، رزولوشن 1024 در 600 پيکسلي دارد. و داستان رقابت درون-گروهي تبلت هاي اندرويدي به همين منوال ادامه دارد.


منبع : pcworld

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*