سونی اکسپریا ایکس زد در برابر HTC 10

مقایسه سونی اکسپریا ایکس زد با اچ تی سی 10؛ رقبای آسیایی دور افتاده از بازار

اینک سونی اکسپریا ایکس زد (Sony Xperia XZ) یکی از جدیدترین گوشی‌های هوشمند در رده بالا است که به خوبی عرضه اندام می‌کند. در این مقاله قصد داریم تا بررسی ابتدایی را بین دو رقیب آسیایی جدید، اکسپریا ایکس زد و اچ تی سی 10 داشته باشیم. در حالی که پرچم‌دار اچ تی سی فروش موفقیت آمیزی را تجربه نکرده، باید دید که آیا پرچم‌دار سونی می‌تواند بار دیگر به رده‌ی محبوب‌ترین‌های بازار بازگردد یا خیر!

کمپانی سونی چند روز قبل از پرچم‌دار سال 2016 خود، گوشی هوشمند اکسپریا ایکس زد (Sony Xperia XZ) رونمایی کرد که با به‌روزرسانی‌های نرم افزاری مهم و البته کمی تغییرات در زبان طراحی همراه بود. ما واقعاً امیدواریم سونی بتواند بار دیگر با این گوشی هوشمند مطابق سالیان قبل به رده‌ی بهترین‌های بازار بپیوندد.

ما شانس این را داشتیم تا در IFA 2016 با اکسپریا ایکس زد کار کنیم و در کنار آن نیز اچ تی سی 10 را قرار دهیم تا مقایسه کوچکی بین آن‌ها انجام داده و گزارشی از آن را به شرح زیر در اختیار شما قرار دهیم. با گجت نیوز همراه باشید.

سونی اکسپریا ایکس زد در برابر اچ تی سی 10

در ابتدا بد نیست نگاهی مختصر به مشخصات این دو محصول در کنار یکدیگر بی‌اندازیم:

گوشیHTC 10Sony Xperia XZ
صفحه نمایش5.2 اینچ5.2 اینچ
رزولوشن1440 در 2560 پیکسل1080 در 1920 پیکسل
نسبت صفحه به بدنه71.13 درصد71.00 درصد
ابعاد145.9 در 71.9 در 9 میلی‌متر146 در 72 در 8.1 میلی‌متر
دوربین اصلی12 مگاپیکسل – دیافراگم f/1.823 مگاپیکسل – دیافراگم f/2.0
دوربین فرعی5 مگاپیکسل13 مگاپیکسل
تراشهاسنپدراگون 820اسنپدراگون 820
پردانده گرافیکیآدرنو 530آدرنو 530
ظرفیت رم4 گیگابایت3 گیگابایت
حافظه داخلی32 / 64 گیگابایت32 / 64 گیگابایت
پشتیبانی از حافظه خارجیبلهبله
باتری3,000 میلی‌آمپر ساعت2,900 میلی‌آمپر ساعت
درگاه ارتباطیUSB Type-CUSB Type-C

طراحی

اچ تی سی یکی از نخستین سازندگان گوشی‌های اندرویدی است که به جای پلاستیک از جنس فلز در پرچم‌داران خود استفاده کرد و این در حالی است که سونی این اقدام را اخیراً با خانواده اکسپریا ایکس خود آغاز کرده است. گوشی هوشمند سونی اکسپریا ایکس زد نیز دنباله رو این خانواده خواهد بود و سونی برای ساخت آن از آلکالیدو، یک آلیاژ آلومینیوم سفارشی که خصوصیات ظاهری زیبایی نظیر شفافیت بیشتر را ارائه می‌دهد.

ما نمی‌خواهیم بین آلیاژها و فلزها مقایسه کنیم اما گفتی است که آلکالیدو از جذابیت بیشتری برخوردار بوده، شفافیت خوبی را منعکس می‌کند و همچنین با گرفتن آن در دست احساس خوبی به شما دست می‌دهد. به نظر می‌رسد که ما بیش از حد به نمای خارجی گوشی توجه کرده‌ایم اما به معنای واقعی باید گفت که سونی بر فلز متعهد شده است.

سونی اکسپریا ایکس زد در برابر HTC 10

تقریباً تمامی دیوایس‌هایی که از صفحه نمایش 5.2 اینچی بهره می‌برند، دارای ابعاد مشابه و یا نزدیکی هستند. اچ تی سی 10 با ابعاد 145.9 در 71.9 در 9 میلی‌متر به جز ضخامت دارای ابعاد کمتری نسبت به سونی اکسپریا ایکس زد با ابعاد 146 در 72 در 8.1 میلی‌متر خواهد بود. این یک تفاوت قابل توجه بین این دو گوشی هوشمند نخواهد بود و شما با در دست گرفتن این دو هندست بزرگ‌تر بودن سونی را متوجه نخواهید شد. همچنین وزن این دو محصول نیز 161 گرم خواهد بود.

لازم به ذکر است که گوشی هوشمند اچ تی سی 10 در زیر کلید هوم خود میزبان یک اسکنر اثر انگشت است اما در مقابل آن نسخه آمریکایی پرچم‌‌دار جدید سونی، گوشی هوشمند سونی اکسپریا ایکس زد (Sony Xperia XZ) فاقد این سنسور بوده و تنها نسخه بین‌المللی آن خواهد بود که از این قابلیت امنیتی بهره می‌برد. همچنین این مهم است بدانید که گوشی سونی به لطف دریافت استاندارد IP68 ضد آب بوده و در برابر گرد و غبار نیز مقاومت خواهد کرد. در آن سو اچ تی سی 10 (HTC 10) حاوی استاندارد IP53 خواهد بود که تنها در برابر اسپری شدن آب با مقدار و فشاری کم مقاومت می‌کند.

صفحه نمایش

در پرچم‌دار سونی خبری از صفحه Quad HD نیست. سونی در این محصول از یک صفحه 5.2 اینچی با پنل IPS LCD همراه با رزولوشن 1080 در 1920 پیکسل بهره برده که با ارائه تراکم پیکسلی 424ppi نتیجه بدی نمی‌تواند باشد. این در حالی است که پرچم‌دار کمپانی اچ تی سی حاوی یک صفحه هم اندازه ولی با رزولوشن Quad HD بوده و شکی در بهتر بودن آن نداریم.

به هر حال این تنها یک روی سکه است. هر کدام از این‌ها می‌توانند به صورت متفاوتی کالیبره شوند و در واقع باید بدانید که کالیبره کردن یک صفحه نمایش یکی از مهم‌ترین عوامل بالا و یا پایین بودن کیفیت یک صفحه نمایش خواهد بود. در حالی که سونی ما در کالیبره کردن صفحه پرچم‌داران اخیر خود نا امید کرده، اما امیدواریم که سونی اکسپریا XZ این مشکلات را از پیش روی خود بردارد.

سونی اکسپریا ایکس زد در برابر HTC 10

صفحه نمایش پرچم‌دار جدید سونی در حالی که ارائه دهنده رزولوشن Full HD است، جذاب و لذت بخش به نظر می‌رسد. همچنین درجه حرارت رنگ‌ها نیز در این صفحه به خوبی قابل لمس هستند. در این میان اچ تی سی 10 نسبت به نماینده سونی از حرارت رنگ کمتری برخوردار است. این ویژگی اکثر گوشی‌های شرکت اچ تی سی خواهد بود. با این اوصاف همچنان باید گفت که کیفیت کلی صفحه نمایش پرچم‌دار اچ تی سی یک سر و گردن از اکسپریا ایکس زد بالاتر است.

رابط کاربری و قابلیت‌ها

چندان دور از ذهن نیست بگوییم که رابط کاربری و قابلیت‌هایی که این دو محصول ارائه می‌دهند بسیار مشابه یکدیگر است. هر دو دستگاه نسبت به نسل‌های گذشته خود تغییرات زیادی را دیده‌اند. رابط کاربری این محصولات نیز نسبت به نسخه خام اندروید مارشمالو تغییرات کمی را به خود دیده تا بتوانید از این سیستم عامل نهایت لذت را ببرید.

به طور کلی می‌توان گفت که هر دو گوشی دارای رابط کاربری دوست داشتنی هستند و می‌توانیم تضمین بدهیم که رابط کاربری این محصولات نسبت به نسل گذشته خود جذاب‌تر و کاربر پسندتر شده و همچنین ابزارهای مفیدتری به آن‌ها اضافه شده است.

سونی اکسپریا ایکس زد در برابر HTC 10

به طور معمول، سونی از ترکیب خوبی از اندروید خام و اپلیکیشن‌های پلی استیشن در محصولات اندرویدی خود بهره می‌برد. علاوه بر آن ویژگی پاک کننده هوشمند (Smart Cleaner) نیز در این محصولات قرار دارد تا گوشی هوشمند شما را همراه با پاک کنندگی خودکار برنامه‌هایی که در کش وجود داشته و شما از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، همواره پر سرعت نگه دارد.

عملکرد

از نظر سخت افزار هر دو محصول از مشخصات نسبتا یکسانی برخوردارند. یک پردازنده اسنپدراگون 820 قلب تپنده این دو پرچم‌دار خواهد بود. البته مهم است بدانید اچ تی سی 10 از 1 گیگابایت ظرفیت رم بیشتر نسبت به سونی اکسپریا ایکس زد برخوردار شده است. بنابراین اکسپریا ایکس زد حاوی 3 گیگابایت رم و اچ تی سی 10 از یک رم 4 گیگابایتی بهره می‌برد. اگر چه رم چهار گیگابایتی رفته رفته به یک استاندارد در بین پرچم‌داران تبدیل شده اما سونی همچنان با این میزان رم موفق شده به خوبی دستگاه را مدیریت کند.

سونی اکسپریا ایکس زد در برابر HTC 10

شما می‌توانید همراه با نسخه ابتدایی سونی اکسپریا ایکس زد از حافظه 32 گیگابایتی برخوردار شوید؛ هرچند که می‌توانید با یک درگاه میکرو SD این میزان را افزایش دهید. این دقیقاً مشابه حافظه‌ای است که پرچم‌دار اچ تی سی نیز ارائه می‌دهد. البته در نظر داشته باشید هر کدام از این محصولات در مدل 64 گیگابایتی نیز قابل ارائه هستند.

دوربین

سونی اینک یکی از قدرتمندترین دوربین‌های تلفن همراه را با پرچم‌دار جدید خود به ارمغان آورده است. دوربین اصلی سونی اکسپریا ایکس زد (Sony Xperia XZ) دارای یک لنز 23 مگاپیکسلی IMX300 بوده که دیافراگم f/2.0 را نیز ارائه می‌دهد. از مهم‌ترین قابلیت‌های این دوربین باید به تثبیت کننده نرم افزاری 5 محوره تصاویر اشاره کرد که می‌تواند به خوبی تصاویری واضح را برای شما به ارمغان آورد. علاوه بر این، یک فوکوس خودکار ترکیبی لیزری نیز به خوبی کار خواهد کرد.

سونی اکسپریا ایکس زد در برابر HTC 10

در سمت دیگر HTC 10 از یک دوربین 12 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 بهره می‌برد. این محصول نیز یکی از بهترین دوربین‌های نیمه نخست سال 2016 را در اختیار دارد و ما بی صبرانه در انتظار آن هستیم تا بتوانیم دوربین این دو گوشی هوشمند را با یکدیگر مقایسه کنیم.

نتیجه گیری

به نظر می‌رسد که اگر قصد انتخاب یکی از این دو محصول را داشته باشید، نتیجه گیری کاملاً سخت است. هنوز زود است تا ما حکم نهایی این مقایسه را صادر کنیم چرا که هر دو دستگاه تقریباً در تمامی جوانب با یکدیگر رقابت تنگاتنگی دارند.

شاید درست باشد که بر روی کاغذ باید HTC 10 را برنده‌ی این رقابت بدانیم؛ اما نمی‌توان به این سرعت در مورد سونی اکسپریا ایکس زد قضاوت کرد. سونی یکی از تولیدکنندگانی است که همیشه می‌تواند ما را شگفت زده کند. به همین دلیل ما از اعلام برنده این مقایسه تا بررسی‌های بیشتر اجتناب می‌کنیم.

در انتها باید به قیمت این دو گوشی هوشمند اشاره کرد. هنوز هیچ چیزی در این مورد نوشته نشده اما گل سرسبد سونی قطعاً با قیمتی حدود 600 دلار روانه بازار خواهد شد. شما می‌توانید اچ تی سی 10 را نیز با قیمتی در همین حدود خریداری کنید. بدون شک ورود سونی اکسپریا ایکس زد می‌تواند بازار گوشی‌های هوشمند را بیش از پیش داغ کند.نظر شما چست ؟

فروشگاه اینترنتی جانبی فروش اینترنتی انواع عینک واقعیت مجازی و دسته بازی موبایل حامی گجت نیوز در پوشش ویژه نمایشگاه IFA 2016

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

10 دیدگاه

  1. گوشی اچ تی سی بهتره چون کدهای امنیتی بالایی داره و هم امکاناتش زیاده وهم قطعاتشو امریکا میسازه ولی سونی خاموشی زیاد داره و خدای هنگه

  2. گوشی اچ تی سی بهتره چون کدهای امنیتی بالایی داره ولی سونی خاموشی زیاد داره و خدای هنگه

  3. همین مونده بود بگن کیفیت اچ تی سی از ایکس زی بیشتره من امروز رفتم با ایکس زی کار کردم واقعا تصاویر به حدی زیبا بود که انگار خودت در توی نمایشگر بودی خیلی عالی بود از لناظه رنگم پلاتینی خیلی قشنگ تر بود دوستان گول تبلیغات رو نخورین سونی بهترین گوشی رو داره من خودم اس ۵ دارم و کاملا ناراضیم که چرا زد ۲ نخریدم رنگ سفید در سامسوگن به زردی میکشه کسایی که الان میان جبهه میگیرن میگن بدونن باید از نزدیک این دو صفحه رو مقایسه کنید ن صرف اینکه خودتون دارین و فک میکنین خوبه و ماه دیگم یک ایکس زی میگیرم اصلا از نزدیک ببینین عاشقش میشین

  4. رم زیاد و صفحه QHDنمی تونه معیار باشه اینو تجربه بارها نشان داده و البته این سیات گذاری سونیه وگرنه تو پرمیموم سون از 4K استفاده کرده بود مهم نواوری، بهبود نرم افزارهایی مانند STEADY SHOTکه مخصوص سونی است و کاراییه دو گوشیه. البته یادمون باشه سونی وزن کمتر و البته ضخامت کمتری داره. تکنولوژی شارژ جدیدش هم که همون 90 درصد و پس از چند ساعت 10 در صده یا QNOVO و البته تثبیت 5 محوره، سنسور حساس بهر نگ و لیزری تغییر در نرم افزار تنظیم عکس مثل تنظیم سرعت شاتر و… مواردی است که شاهکار سونی و مخصوص خودشه که در XZ کار شده من فکر می کنم. برای سخت افزار خنوز زود سونی را باسایر پرچمدارا مقایسه کنیم تا تست های بنچمارک های مختلف بیاد. به نظر من یکی از بهترین گوش هایی است که تا حالا دیدم. حداقل فعلا که تجربه نکرده ایم. واقعا همه ایده هاش مال خودشه و اولین ها رو همیشه ارائه می ده

  5. کوبیدن سونی
    افسوس و سکوت
    فقط سکوت

  6. با اینکه برا اچ تی سی خیلی احترام قائل هستم ولی صفحه نمایش های سونی خیلی بهتر از qhd هستند…. حتی خیلی از کارشناس های دنیا از کیفیت صفحه گوشی های سونی حیرت زده هستند……مهم اینه ک باید خود ادم گوشی رو تست کنه….. مردم ایران هم ک فقط ظاهر بین هستند…..

    • با نظر شما کاملا موافق هستم

      من نمیدونم چه جوری روی کاغذ هم اچ تی سی برنده هست!!!

      در کل اگه قرار باشه بین این دوتا یکی رو انتخاب کنم قطعا و قطعا سونی رو انتخاب میکنم
      چون کیفیتش یدونست

      • بله کیفیتش یه دونس کجاش یه دونس شما داری سونی رو با اچ تی سی مقایسه میکنید این حرف و باید اچ تی سی بگه که کیفیتش یه دونس والاااااا

        • عزیز من

          بنده از 2007 دیوایس های سونی و ایفون رو استفاده میکنم تا الانم از این دو شرکت استفاده میکم…

          ولی با دیوایس های دیگر شرکت ها هم کار کردم

          بی انصافی نباشه کیفیت سونی . اپل توی هیچ کدوم از گوشی ها پیدا نمیشه