فراگيرترين سوالات بي‌پاسخ بشر براساس نظرسنجي شبكه ادن

اين سوال از مدتها پيش ذهن انسان را به خود مشغول كرده كه آيا ما در جهان تنها هستيم؟ طبق يك همه‌پرسي اين سوال همچنان در صدر فهرست اسراري قرار دارد كه همه جوياي حل آنها هستند.
كنجكاوي براي زمان شناسايي درماني كاملا موثر براي سرطان قرار گرفته است.در ادامه اين فهرست بلند، صرف نظر از سوالات بزرگي كه در حوزه الهيات مطرح است، سوالات زميني حتي تمايل به دانستن اينكه آيا واقعا چراغ يخچال پس از بسته شدن در آن خاموش مي‌شود، وجود دارد.

 

از فراگيرترين سوالات ديگر كه در صدر فهرست حاصل از نظرسنجي از دو هزار شركت‌كننده توسط شبكه تلويزيوني «ادن» انگلستان به دست آمده اندازه فضا و امكان به واقعيت پيوستن سفر در زمان است.
همچنين اين سوال كه ابتدا مرغ بوده يا تخم‌مرغ هم در اين فهرست قرار دارد.
اين نظرسنجي نشان داد كه سه چهارم بزرگسالان در انگليس به علم علاقمند بوده و همين ميزان آرزو داشتند كه از اطلاعات بيشتري برخوردار باشند.

آدريان ويلز، مدير عامل شركت فكچوال تلويزيون انگليس اظهار كرد:

بيش از 500 سال از زماني كه اكثريت مردم بر مسطح بودن زمين باور داشتند مي‌گذرد، ازاين رو يادآوري اين امر مهم است كه درك ما از علم با سرعت خارق‌العاده‌اي در حال جلو رفتن است.

ويلز خاظرنشان كرد:

اين نظرسنجي نشان داده كه بيشتر ما هنوز جايگاه خود را در جهان و بسياري از سوالات بزرگتر حل نشده را نشناخته‌ايم.

برنامه ماه علوم شبكه «ادن» در تلاش براي پاسخ به برخي از اين سوالات بوده اگرچه هنوز چيزهايي زيادي براي يادگيري وجود دارد.

برخي از فراگيرترين سوالات بي‌پاسخ بشر براساس نظرسنجي شبكه ادن:

1- آيا ما در جهان تنها هستيم؟

به گفته دانشمندان، جهان احتمالا شامل سيستم‌هاي سياره‌يي بسيار ديگري است كه شرايط براي ايجاد حيات هوشمند در آنها وجود دارد. با اين حال ما شايد هرگز نتوانيم امكانات فناوري لازم براي دستيابي به فاصله ميليون‌ها سال نوري براي برقراري ارتباط به دست بياوريم.

2- آيا هرگز درماني براي سرطان پيدا خواهد شد؟

نرخ نجات از انواع مختلف سرطان همواره با درمانهاي جديد و هيجان‌انگيز در خطوط تحقيقاتي در حال پيشرفت است و در حالي كه انتظار معجزه درمان يك شبه در آينده نزديك محتمل نيست، بيماران روز به روز براي دوره‌هاي طولاني‌تري زندگي خواهند كرد.

3- فضا چقدر بزرگ است؟

برخي ستاره‌شناسان بر اين باورند كه محدوديتي در اندازه جهان وجود ندارد. ديگران نيز بر اين تصور هستند كه از زمان انفجار بزرگ،‌ فضا تا حدود 150 ميليارد سال نوري گسترده شده و انبساط يافته است.

4- كجا و كي حيات در زمين آغاز شد؟

نظريات بسيار زيادي در اين زمينه از ورود باكتري هاي مختلف به روابط همزيستي تا عبور جريانات انتقال دما از پوسته زمين وجود دارد.

5- آيا سفر در زمان امكان دارد؟

بافت فضا زمان شامل ميانبرهايي موسوم به كرم‌چاله‌ها هستند كه سفر زمان به لحاظ تئوري ممكن مي‌كنند؛ با اين حال كرم‌چاله‌ها ثبات نداشته و باز كردن يكي از آنها نيازمند گرانش دافع است كه وجود آن هنوز اثبات نشده است.

6- آيا مي‌توانيم فضا را به استعمار درآوريم؟

شايد، برخي بر اين باورند كه ما بايد به ايجاد مستعمره‌هايي در ديگر نقاط منظومه شمسي در شرايطي كه زمين ديگر قابل سكونت نباشد، جديتر نگاه كنيم. ناسا در حال حاضر نشست‌هايي را براي زميني‌سازي سيارات ديگر كه يك اصلاح عمدي شرايط در سيارات يا قمرهاي ديگر براي شبيه‌تر ساختن آنها به زمين بوده، برپا كرده است.

7- چه چيز و كي جايگزين نفت خواهد شد؟

منابع انرژي جايگزين در دسترس هستند اما نيازمند به صرفه‌تر شدن و رسيدن به تقاضاها براي جايگزين شدن با نفت هستند. اگرچه پيشرفت‌هايي در نانوفناوري حاصل شده كه ممكن است پاسخگوي اين سوال باشند.

8- جهان چگونه به پايان مي‌رسد؟

نظريه‌هايي در اين مورد وجود داشته مبني بر اينكه جهان به توقف گسترش پرداخته و سپس در خود فرو مي‌ريزد، اينكه با انبساط بيشتر، سردتر شده تا به صفر مطلق برسد و اينكه انرژي تاريك در نهايت بر گرانش فائق خواهد آمد.

9- طول عمر انسان چه قدر قابل افزايش است؟

آزمايشات افزايش طول عمر در موش برخي دانشمندان را متقاعد كرده كه انسانها شايد به زودي بتوانند بيشتر از صد سالگي خود زندگي كنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*