دوازده نقطه سیاه

آیا می‌توانید این دوازده نقطه سیاه را به صورت همزمان ببینید؟

یک بار دیگر به تصویری که در ادامه قرار گرفته دقت کنید؛ آیا می‌توانید تمامی این دوازده نقطه سیاه را به صورت همزمان ببینید؟ البته این بار با تصویری همچون خبر مربوط به لباس سفید یا سیاه که چالشی بزرگ را به راه انداخته بود، رو به رو نیستید. اما این عکس و تهوم نوری آن می‌تواند فکر شما را واقعا به کار بیندازد.

دوازده نقطه سیاه

چیزی که در حال حاضر مشاهده می‌کنید، “الگوی توهم انقراض نینیو (Ninio)” نام دارد که توسط یکی از پروفسورهای علم روان‌شناسی، خانم Anat Ninio ارائه شده است. در این تصویر، دوازده نقطه سیاه در بخش‌های مختلف یک الگوی خاکستری رنگ قرار گرفته است، اما ذهن (گنگ) شما اجازه نخواهد داد که تمامی آنها را به صورت همزمان مشاهده کنید. احتمالا با متوجه شدن این موضوع ، با خود بگویید: چه چیزی می‌تواند پشت این خطای دید باشد؟

از الگوی توهم انقراض نینیو چه می‌دانید؟ آیا می‌توانید تمامی دوازده نقطه سیاه را به صورت همزمان ببینید؟

شاید بتوان این الگو را نسخه‌ای از “توهم شبکه سنتیلاتور” (Scintillating Grid Illusion) که خود از گونه‌های توهم شبکه هرمان (Hermann Grid Illusion) است، در نظر گرفت. هر کدام از این الگوها، از ناتوانی مغز انسان در بازداری‌های جانبی بخش شبکه چشم استفاده می‌کنند؛ به عبارت دیگر، می‌توان گفت که عملکرد گیرنده‌های چشم شما که توسط نور دریافتی تحریک می‌شوند، برخی مواقع با دیگر گیرنده‌های مجاور خود دچار تداخل شده و باعث می‌شود تا چشم شما بعضی چیزهایی که وجود ندارند را دیده، و بعضی از چیزهایی که وجود دارند را نتواند ببیند. شاید بهتر باشد که توضیحات مربوط به این الگو را از زبان خانم Anat Ninio بشنویم:

زمانی که اندازه بخش‌های سفید در شبکه سنتیلاتور کاهش پیدا کرده و با رنگ مشکی نشان داده شود، این بخش‌ها تمایل به ناپدید شدن پیدا می‌کنند. شاید کاربران بتوانند با مشاهده این عکس در یک نگاه، چندین نقطه را به صورت همزمان ببینند، اما به هنگام مشاهده آنها به صورت خوشه‌ای در یک صفحه، بسیاری از نقاط ناپدید خواهند شد. زمانی که این نقطه‌ها ناپدید می‌شوند، خطوط خاکستری رنگ به وضوح در جلوی چشمان شما قرار می‌گیرند. به دنبال این موضوع و در قسمت‌هایی که خطوط با یکدیگر برخورد کرده‌اند، نقطه‌های مشکی رنگ جرفه‌زننده‌ای دیده می‌شود که می‌تواند باعث سردرگمی مغز انسان شوند.

به شخصه، می‌توانم تنها 4 نقطه مختلف را به صورت همزمان ببینم، شما چه طور؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. من ک همه رو باهم دیدم:|اما خب یه لحضه 9 تاشد و سه تا سه تا محو میشدن اما دیدم خخ

  2. وقتی اول به صفحه نگاه می کنید فقط دو تا می بینید هی ناپدید میشن یه خورده چشاتونو تار کنید به مانستور نگاه کنید طوری که عکس روی صفحه است اما انگار اصلا نگاه نمیکنی الان همه چی تار شده دوباره نگاه کنید میبینید 12 تا مشخص میشه

  3. من که همین طوری عادی 6 تا میتونم ببینم حد اکثر

  4. سلام
    کافیه که چشمتون رو به صفحه نمایش نزدیک تر کنین .با این کار هر چی به صفحه نمایش نزدیک تر بشین نقاط بیشتری رو همزمان میتونین ببینین

  5. مطلب بسیار جالبی بود… ممنون

  6. sar dard gereftam nemishe asan 😀 😀 😀