موشک های چند بار مصرف

جف بزوس از موشک های چندبار مصرف جدید در ابعاد بزرگتر رونمایی کرد

مدیر عامل شرکت بلو‌ اریجین «جف بزوس» از موشک‌هایی رونمایی کرده است که می‌توانند محموله مورد نیاز را تا مدار زمین و حتی فراتر از آن حمل کنند. نام موشک نیوگلن New Glenn، که از نام اولین فضانورد آمریکایی «جان گلن» برگرفته شده است، قابلیت مصرف چندباره دارد. این راکت بعد از بلند شدن و رسیدن به فضا می‌تواند به زمین بازگردد و به شکل عمودی روی بوسترهایش فرود بیاید. با گجت نیوز همراه شوید.

راکت نیوگلن با این هدف ساخته شده که فضانوردان را به مدار زمین و فراتر از آن ببرد. براساس انیمیشن‌های منتشر شده، این راکت به مراتب از Falcon Heavy اسپیس اکس و موشک Delta IV Heavy سازمان United Launch Alliance و نمونه‌ی سه‌مرحله‌ای Saturn V‌ ناسا، که با هدف پرتاب انسان به ماه به کار گرفته شد هم، بزرگ‌تر خواهد بود.

جف بزوس می‌گوید:

راکت نیوگلن برای پرتاب ماهواره‌های تجاری و بردن انسان‌ها به فضا طراحی شده است. مدل سه مرحله‌ای آن می‌تواند فراتر از مدارهای پایین زمین پرواز کند.

راکت نیوشپرد با موفقیت به فضای زیرمداری پرتاب شده و از سال ۲۰۱۵ تاکنون ۴ بار در غرب تگزاس فرود آمده است. تست بعدی راکت نیوشپرد، تست توقف پرواز خواهد بود که طی آن افراد داخل کپسول راکت از آن خارج خواهند شد. قطر این موشک ۷ متر و طول آن بین ۸۲ تا ۹۵ متر، و از نظر فیزیکی بزرگتر از موشک‌های فعلی بوده و تقریبا هم‌اندازه ساترن ۵ است. این تفاوت ارتفاع، به دلیل آن است که می‌توان یک بخش یا دو بخش اضافه به بالای موشک اضافه نمود.

نیو گلن برای بلند شدن از هفت موتورش ۱۷ میلیون نیوتون نیروی پیشران دریافت می‌کند. این میزان تقریبا نصف نیروی پیشران ساترن ۵ است. نسخه‌ی سه‌مرحله‌ای نیوگلن دارای ارتفاع ۹۵ متری است و از یک پیشرانه‌ی BE-3 که با سوخت هیدروژن و اکسیژن مایع کار می‌کند، بهره می‌برد. مرحله‌ی دوم و تقویت‌‌کننده در هر دو نسخه یکسان است. این رقم، نیو گلن را به یک موشک رقابتی تبدیل می‌کند، اما در میان موشک‌های سنگین، قدرتمندترین نیست. موشک پروژه Space Launch System ناسا ۳۷ میلیون نیوتون نیرو و فالکن هوی «Falcon Heavy» اسپیس ایکس ۲۲ میلیون نیوتون نیروی پیشران دارد.

هنوز هیچکدام از این موشک های سنگین به پرواز درنیامده است. او امیدوار است تا پایان این دهه بتواند این موشک ها را پرتاپ کند. همچنین او افزود که این موشک پایان کار ما نیست، و برای آینده موشک آرمسترانگ را توسعه خواهیم داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*