پرتوهای ایکس

نورهای مرموز در اطراف پلوتو : منشاء پرتوهای ایکس چیست ؟

سازمان ملی هوانوردی و فضایی (ناسا) نور عجیب و مرموزی را در نزدیکی سیاره پلوتو کشف کرد. انتشار عجیبی از پرتوهای ایکس از سوی سیاره پلوتو در فاصله 7.5 میلیارد کیلومتری از زمین مشاهده شده است. این کشف توسط رصدخانه چاندرا صورت گرفت.

رصدخانه پرتوی ایکس چاندرا پس از چهار رصد مجزا موفق به کشف این پرتوها شد. چاندرا در هر یک از رصدها پرتوهای کم انرژی را از سوی سیاره پلوتو (Pluto) دریافت کرد. سیاره پلوتو به طور جدی با بادهای خورشیدی تعامل دارد و از طرف دیگر این سیاره از میدان مغناطیسی برای حمایت از انتشار پرتوهای ایکس بهره نمی‌برد و به همین دلیل این یافته‌ها می‌تواند عجیب و شگفت آور باشد. این برای اولین بار است که پرتوهای ایکس از طرف جسمی در کمربند کویپر منتشر می‌شود.

طبق تحقیقاتی که در مجله ایکاروس (Icarus) منتشر شد، تعامل بین باد خورشیدی و گازهای اطراف این اجسام سیاره‌ای موجب انتشار پرتوهای ایکس شده است.

عقیده کارشناسان درباره پرتوهای ایکس منتشر شده از سیاره پلوتو

تاکنون فرضیه‌های مختلفی از سوی دانشمندان در مورد پرتوهای ایکس منتشر شده از سیاره پلوتو ارائه شده است. یکی از این فرضیه‌ها به این صورت است که به احتمال زیاد مقدار گاز موجود در اطراف این جسم بسیار بیشتر از میزان کشف شده توسط فضاپیمای نیوهورایزنز است. احتمال دوم این است که ذرات بیشتری از باد خورشیدی در اطراف پلوتو توسط میدان‌های مغناطیسی میان سیاره‌ای متمرکز شده است. و فرضیه آخر هم به احتمال تشکیل حلقه‌ای از گاز خنثی در مدار پلوتو به واسطه تراکم اندک باد خورشیدی در بخش بیرونی منظومه شمسی اشاره می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*