حواس هشت گانه انسان

حواس هشت گانه انسان را بشناسید

همه ما تا به الان از حواس پنج گانه انسانها شنیده بودیم اما اکنون محققان اعلام کرده‌اند که انسانها در واقع هشت حس مختلف دارند. این حواس گاهی اوقات با اختلال روبرو می‌شوند. در این مطلب شما را با حواس هشت گانه انسان آشنا می‌کنیم.

محققان اعلام کرده‌اند که ما علاوه بر پنج حس بویایی، شنوایی، لامسه، بینایی و چشایی که همگی از وجودشان باخبریم، سه حس دیگر نیز داریم که معمولاً به صورت ناخواسته نادیده گرفته می‌شوند.

اساساً سیستم حسی ما از مغز، نخاع و رشته‌های عصبی تشکیل شده و این رشته‌های عصب هستند که باعث می‌شوند ما حس‌های گوناگون را پردازش و درک کنیم. زمانی که تمام این سیستم‌ها همراه با یکدیگر عمل می‌کنند شما «سطح بهینه انگیختگی» را تجربه می‌کنید به این معنی که قادر خواهید بود حواس مختلف را درک و پردازش کنید و به موقع به آنها واکنش نشان دهید.

حواس هشت گانه انسان به جای حواس پنج گانه

همان‌طور که پیش از این می‌دانستیم ما از پنج حس اصلی بهره می‌بریم که عبارتند از: لامسه، شنوایی، بینایی، بویایی و چشایی. علاوه بر آن سه حس دیگر نیز وجود دارد که کمتر به آنها توجه می‌کنیم. یکی از این حواس، حس موقعیت اندام‌هاست (Proprioception) که به ما کمک می‌کند تا موقعیت رباط‌ها، ماهیچه‌ها و مفاصل را حس کنیم. حس موقعیت اندام‌ها موجب می‌شود که بتوانیم بدون نگاه کردن به اعضای بدن موقعیت آنها را درک کنیم. به عنوان مثال فرد می‌تواند بدون نگاه کردن پاها راه برود یا بدون دیدن صفحه کلید تایپ کند. می‌توان گفت که ما پیش پا افتاده‌ترین کارهای زندگی‌مان را مدیون این حس هستیم.

حس هفتم ما حس تعادل است که مربوط به حفظ تعادل ماست و از افتادن ما بر روی زمین جلوگیری می‌کند و آخرین حس از حواس هشت گانه انسان حس حرارت است که مسئولیت اندازه گیری درجه حرارت بدن را بر عهده دارد و به کمک آن سرما یا گرما را حس می‌کنیم.

هریک از حواس نامبرده از اهمیت خاصی در زندگی ما برخوردار است و در صورتی که یکی از آنها به وظیفه خود عمل نکند زندگی ما مختل خواهد شد. برخی‌ها احساس گرسنگی، درد، فشار و خارش را نیز جزو حواس انسان به حساب می‌آورند. البته به گفته محققان تحقیقات بیشتری برای تکمیل و اثبات این پژوهش‌ها لازم است و احتمالاً در آینده شاهد انتشار اطلاعات بیشتری در این مورد خواهیم بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. بسیاریک نکات مهم رااشاره کردید
    ممنونم ازشما

  2. 5 حس از درون ماسور او 5 حس از برون مامور او
    10 حس است و 7 اندام دگر، آنچه اندر ناید می گفت شمار
    مولانا