ایلان ماسک : راکت مریخی اسپیس ایکس تا 1000 بار قابلیت استفاده مجدد را خواهد داشت

ایلان ماسک : راکت مریخی اسپیس ایکس تا 1000 بار قابلیت استفاده مجدد را خواهد داشت

این روزها سخنان ایلان ماسک درخصوص برنامه شرکت اسپیس ایکس جهت سفر به مریخ و سکونت در آن به سوژه اصلی علاقمندان به نجوم تبدیل شده است. این سخنان آنقدر جذاب است که ویدیوهای آن بارها و بارها در بین دوستداران این علم دست به دست می‌شوند. یکی از مهمترین بخش‌های سخنرانی آقای ماسک در این رویداد، شرح جزئیاتی در خصوص راکت مریخی اسپیس ایکس و نحوه‌ی عملکرد آن بود.

راکت مریخی اسپیس ایکس تا 1000 بار قابلیت استفاده مجدد را خواهد داشت.

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس، از برنامه این شرکت برای طراحی راکت مریخی جهت تقویت سفینه فضایی، سفر به مریخ و سکونت بر روی آن پرده برداشت. این راکت بخشی از سیستم حمل و نقل بین سیاره ای اسپیس ایکس است (راکت تقویت‌کننده و سفینه فضایی) که ایلان ماسک در شصت و هفتمین رویداد بین‌المللی هوافضا در مکزیک به شرح جزئیات آن پرداخت.

مدیرعامل اسپیس ایکس قبل از شروع سخنرانی خود، ویدیویی از این راکت مریخی برای حضار پخش کرد. وظیفه اصلی این راکت عظیم تک هسته‌ای، پرتاب سفینه فضایی بزرگی با حدود 100 سرنشین از زمین به سمت مقصد فضایی خود است. برای انجام این کار راکت مریخی اسپیس ایکس قابلیت تولید 28,730,000 پوند نیروی پرتابی را برای رسیدن به سرعت سفینه تا 5375 مایل بر ساعت (8650 کیلومتر بر ساعت) خواهد داشت. این راکت از 42 موتور رپتور اسپیس ایکس برای انجام این کار استفاده می‌کند.

ایلان ماسک : راکت مریخی اسپیس ایکس تا 1000 بار قابلیت استفاده مجدد را خواهد داشت

ایلان ماسک سخنان خود را بر روی استیج با توضیح مشخصات فیزیکی راکت مریخی اسپیس ایکس ادامه داد. طبق گفته‌های ماسک، طول این راکت 77.5 متر خواهد بود و بدنه‌ای از جنس فیبر کربن خواهد داشت. سوخت موتورهای این راکت گاز متان خواهد بود. این در حالی است که اسپیس ایکس در حال حاضر از سوخت نفت سفید در فالکون 9 خود استفاده می‌کند. این راکت مریخی همچنین از قابلیت خودفشاری برخوردار خواهد بود و بدین ترتیب از استفاده از سیستم تحت فشار هلیومی که در فالکون 9 استفاده شده و چندی پیش باعث انفجار آن شده بود، بی‌نیاز خواهد شد.

ایلان ماسک همچنین گفت که اسپیس ایکس قصد دارد این راکت مریخی را با قابلیت استفاده مجدد بسازد. مثل همان برنامه‌ای که سعی دارد به طور کامل بر روی فالکون 9 اجرا کند. ماسک ادامه داد که شرکت او قصد ساخت راکتی با قابلیت برگشت به زمین، 20 دقیقه پس از پرتاب، را داشته و این برنامه را در سر می‌پروراند که این پروسه را تا 1000 بار برای هر راکت بالابرنده ادامه دهد. پس از اینکه راکت پرتاب شد و سفینه فضایی را در مدار زمین قرار داد، به پایگاه زمینی برمی‌گردد و منبع سوخت بر روی آن نصب می‌گردد. این راکت سپس مجددا به سمت سفینه فضایی پرتاب می‌شود و با رساندن مخزن سوخت به سفینه، آن را برای ادامه سفر به مریخ آماده می‌کند. بعد از آن دوباره به زمین بازمی‌گردد.

ایلان ماسک : راکت مریخی اسپیس ایکس تا 1000 بار قابلیت استفاده مجدد را خواهد داشت

با استفاده دوباره از راکت مریخی به جای نابود شدن آن پس از هر بار استفاده، ایلان ماسک گفت که هزینه سفر به مریخ برای هر شخص در آینده به اندازه هزینه خرید یک خانه خواهد بود. ماسک امیدوار است که با ادامه این روند، در انتها این هزینه برای هر شخص تا 140000 دلار کاهش یابد.

راکت مورد نظر مدیرعامل اسپیس ایکس، یک راکت مربوط به آینده بوده و در حال حاضر جزئیات بیشتری از آن در هاله‌ای از ابهام است. ماسک گفت که راکت مریخی اسپیس ایکس نشان داده شده در ویدیو بسیار شبیه به طرح واقعی آن خواهد بود و صرفا یک اثر هنری نیست و با استفاده از مدل‌های اتوکد اسپیس ایکس ساخته شده است.

قبل از برگزاری رویداد، این راکت مریخی توسط اسپیس ایکس با نام BFR یا Big Falcon Rocket نام‌گذاری شده بود که از یکی از اسلحه‌های غول‌پیکر بازی محبوب و قدیمی DOOM که BFR نام داشت، برگرفته شده است. البته با نگاهی به اندازه این راکت مریخی ، دلیل این نام‌گذاری را به وضوح خواهید فهمید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*