عکس برداری از زمین

Axelspace رویای داشتن ماهواره شخصی بر فراز مدار زمین را حقیقت بخشید

در دنیای صفر و یک‌ها و برنامه نویسی، (API (Application programming interface به عنوان ستون فقرات نرم افزارهای مورد استفاده روزانه توسط ما بشمار می‌رود. API یک مرز مشترک میان دو سیستم و سرویس جدا از هم بوده که ارتباط بین آن‌‌ها را مقدر می سازد. به عبارت دیگر، یک API رابط پیاده سازی توسط نرم افزار است که اجازه می‌دهد تا دیگر برنامه‌ها با آن ارتباط داشته باشند. وجود این رابط کاربردی برنامه نویسی از آن‌جایی ضروری است که بیشتر اپلیکیشن‌ها به خودی خود کارایی لازم را نداشته و همواره نیازمند برقراری ارتباط با دیگر اپلیکیشن‌ها هستند. اما متاسفانه هنوز هیچ API ای برای دریافت اطلاعات زنده از ماهواره‌ها، مثلا پس از عکس برداری از زمین ، وجود ندارد.

تلاش Axelspace برای عکس برداری از زمین بطور مداوم

مشکلی که در بالا بدان اشاره کردیم دغدغه‌ای است که Axelspace مصمم است تا چاره‌ای برای آن بیندیشد. این کمپاتی ژاپنی رویاهای بزرگی در سر دارد، بطوریکه تصمیم گرفته تا دریافت اطلاعات زنده و بروز از ماهواره‌های موجود در اطراف زمین را به سادگی برای همگان مهیا سازد. یویا ناکومارا (Yuya Nakamura)، موسس و مدیر عامل این کمپانی اعلام کرده که هدف بزرگ آن‌ها ساخت یک API اطلاعات فضایی قابل استفاده برای همه است.

Axelspace در سال 2008 پیرامون پیاده سازی یک ایده متفاوت تاسیس گردید. اگر که در مورد دلیل خاص بودن تفکر این شرکت علامت سوالی برایتان ایجاد شده باید بدانید که ایده دادن یک فرصت بزرگ به شرکت‌های مختلف برای داشتن ماهواره شخصی خود بر فراز کره زمین به اندازه‌ای بزرگ است تا بتوان آن را خاص و متفاوت عنوان کرد. این شرکت برای حقیقت بخشیدن به رویای خود شروع به ساخت و توسعه میکروماهواره‌هایی به کمک همکاران خود از جمله آژانس فضایی روسیه نمود و سعی کرد تا به هر نحوی آن‌ها را در فضای اطراف کره زمین برای انجام کارهایی همچون عکس برداری از زمین سرپا نگه دارد. اگر که به داشتن یک میکروماهواره‌ در اندازه یک کامپیوتر رومیزی و وزن 5 کیلوگرم برای تشکیلات خود مشتاق شده‌اید بد نیست بدانید که مجبور به پرداخت هزینه‌ای بالغ بر 35 میلیون دلار برای ساخت آن خواهید بود و از آنجائیکه یک ماهواره بر روی کره زمین کاربردی ندارد، علاوه بر هزینه ساخت، پرتاب آن به فضا نیز 2 میلیون دلار برایتان آب خواهد خورد.

با دو ماهواره پرتاب شده به فضا، یکی برای یک شرکت هواشناسی ژاپنی و دیگری دانشگاه توکیو، Axelspace نمونه کارهای مستحکم و موفقی به رزومه کاری خود افزوده و برای سپردن پروژه ساخت ماهواره شخصی کاملا قابل اعتماد محسوب می‌شود. این ماهواره‌ها بسته به نیاز هر شرکت ساخته شده و می‌توانند اطلاعات بسیار دقیق و با ارزشی را برای آنان ارسال کنند. شاید در نظر اول تنها کاربرد یک میکروماهواره برای موسسات هواشناسی، جغرافیایی برای عکس برداری از زمین و یا دیگر نقاط تولید علم دنیا همچون دانشگاه‌ها باشد، اما حقیقت این است که هر شرکت، با داشتن پشتوانه مالی مطمئن برای پرداخت چنین مبلغی، می‌تواند تمامی نیازها اطلاعاتی خود را از طریق آن برطرف نماید.

بعد از مطرح شدن این ایده و عملی شدن آن با داشتن دو پروژه موفق، بسیاری از شرکت‌های بزرگ روی خوشی بدین سو نشان داده‌اند. به عنوان نمونه در پروژه Sky Canvas شرکت Axelspace قصد دارد تا نخستین ماهواه فضایی با اهداف تفریحی و سرگرمی را بسازد. این ماهواره گوی‌های فلزی کوچکی را هنگام بازگشت به اتمسفر از خود آزاد و در نتیجه نورهای رنگی غلیظ بسیار زیبایی در اتمسفر ایجاد می‌کند.

شاید در نظر اول این اقدامات به مضحکه گرفتن این شاخه پیچیده از علم و بی ارزش کردن به نظر برسند، اما واقعیت این است که AxelSpace هدفی جز خدمت به جامعه اطلاعاتی بشر ندارد. بزرگترین پروژه این شرکت که تا 6 سال آینده به مرحله اجرا درخواهد آمد، ساخت 50 ماهواره، مجهز به قویترین سنسورهای عکس برداری از زمین است. این ماهواره‌‎ها تمامی نقاط روی کره زمین را پوشش داده و همگان قادر به استفاده از آن‌ها خواهند بود.

البته کاربرد این ماهواره‌ها تنها منحصر به عکس برداری از زمین نمی‌شود، بلکه AxelSpace در تلاش است تا با فراهم کردن امکان دسترسی پولی به برخی سرویس‌ها، کاربران را قادر به انجام پروژه‌های بسیار بزرگتری همچون شمارش اشیاء بر روی کره زمین، تشخیص برخی تغییرات بر روی نقطه‌ ای خاص و… بکند. واقعیت این است که دست در دست دادن 50 ماهواره قدرتمند، ابزاری خواهد ساخت که در شاخه‌های مختلف علم برای پیشرفت و ترقی استفاده شده و عکس برداری از زمین برای مقاصد تفریحی به حاشیه رانده می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*