مک بوک پرو 2016

مقایسه تصویری مک بوک پرو 2016 اپل در مقابل سرفیس بوک مایکروسافت

اگر شما نیز یکی از علاقه‌مندان به برند اپل بوده باشید، بدون شک در جریان هستید که این شرکت به تازگی از مک بوک پرو 2016  رونمایی کرده است. این محصول علاوه بر اینکه نسبت به نسل قبلی خود همچنان باریک‌تر و سبک‌تر شده، به تاچ بار لمسی در بالای کیبورد تجهیز گردیده که می‌تواند میان‌برهایی را بسته به هر اپلیکیشنِ باز شده در اختیارتان قرار دهد.

البته بدون شک در دورانی که بازار لپ تاپ و پی‌سی با رکود رو به رو است، مک بوک پرو 2016 برای فروش بالا در بازار بایستی با رقبای سرسختی همچون سری یوگا و یا سری سرفیس مایکروسافت دست و پنجه نرم کند. در همین حال اگر برای خرید نسخه به روز شده‌ی مک بوک پرو (MacBook Pro 2016) و یا سرفیس بوک مایکروسافت (Microsoft Surface Book) که در حقیقت می‌تواند نقش یک لپ تاپ ویندوزی را هم برای شما بازی کند تردید دارید، با ما در ادامه همراه باشید تا به طور اجمالی به بررسی و مقایسه این دو بالا رده اپل و مایکروسافت بپردازیم.

مقایسه مک بوک پرو 2016 اپل در مقابل سرفیس بوک مایکروسافت

ابعاد

مک بوک پرو 2016

همان‌طور که در جریان هستید، یکی از دلایل محبوبیت لپ تاپ های سری مک بوک پرو شرکت اپل، برخورداری از لوگوی روشن در پشت قاب پشتی نمایشگر و ضخامت بدنه‌ای به مراتب کمتر نسبت به سایر دستگاه‌های مشابه ویندوزی است. در همین حال هرچند بررسی‌های اولیه و کلیپ تبلیغاتی اپل نشان می‌دهد که سرانجام لوگوی نورانی این شرکت از مک بوک پرو 2016 نیز حذف گردیده، با این حال این محصول کماکان خصلت ضخامت بدنه‌ی بسیار کم را یدک می‌کشد.

در همین حال هرچند سرفیس بوک را می‌توان یک تبلت هیبریدی دانست که به وسیله یک لولا قادر است در یک چشم به هم زدن به یک تبلت تبدیل شود، با این وجود، همین قطعه باعث افزایش ضخامت بدنه دستگاه شده است به طوری که در مجموع مک بوک پرو 2016 چیزی حدود 8 میلی‌متر از محصول مایکروسافت باریک‌تر است.

وزن

مک بوک پرو 2016

بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد که مدل پایه مک بوک پرو 2016 شرکت اپل، 10 الی 19 درصد از سرفیس بوک مایکروسافت سبک‌تر است. لازم به ذکر است مک جدید 1.37 کیلوگرم وزن داشته که این رقم برای سرفیس بوک به 1.51 کیلوگرم رسیده است که البته در مدل‌های قدرتمندتر کمی بیشتر است.

کیفیت ساخت

مک بوک پرو 2016

هردو شرکت اپل و مایکروسافت سابقه دیرینه‌ای در ساخت و عرضه لپ تاپ‌های باکیفیت در بازار دارند، از این رو کیفیت ساخت بدنه هر دو دستگاه را می‌توان مثال زدنی دانست. اپل در مک بوک پرو 2016 از آلومینیوم استفاده کرده و در سوی دیگر مایکروسافت نیز در توسعه بدنه سرفیس بوک از فلز منیزیوم استفاده کرده است. علاوه بر این ناگفته نماند که سرفیس بوک تنها در مدل نقره‌ای رنگ قابل سفارش بوده، با این لپ تاپ اپل علاوه بر نقره‌ای در رنگ خاکستری تیره نیز به بازار عرضه می‌شود.

نمایشگر

مک بوک پرو 2016

همان‌طور که در تصویر فوق مشاهده می‌شود، سرفیس بوک دارای نمایشگر 13.5 اینچی بوده که این اندازه در مک بوک پرو به 13.3 می‌رسد. هرچند 0.2 اینچ رقم قابل توجهی محسوب نمی‌شود، با این حال پنل به کار رفته در محصول مایکروسافت سطح بیشتری را نسبت به مساحت قاب جلویی پوشش داده است.

البته این تنها برتری نمایشگر سرفیس بوک نیست نیز، زیرا رزولوشن آن نیز دست کم 16 درصد نسبت به رزولوشن نمایشگر مک بوک پرو 2016 بیشتر است. تراکم پیکسل و رزولوشن بیشتر نمایشگر محصول مایکروسافت، می‌تواند استفاده از آن را در حالت تبلت بسیار لذت‌بخش‌تر کند.مک بوک پرو 2016

تفاوت دیگری که در نمایشگر این دو محصول مشاهده می‌شود، آن است که پنل سرفیس بوک از قابلیت لمس حداکثر با 10 نقطه به صورت هم‌زمان پشتیبانی می‌کند، با این حال نمایشگر مک بوک پرو 2016 فاقد این قابلیت است. علاوه بر این خریداران سرفیس بوک قادر خواهند بود کیبورد دستگاه را جدا کرده و از آن به صورت یک تبلت استفاده کنند که این قابلیت نیز در مک بوک پرو جدید مشاهده نمی‌شود.

ترک پد تایپ (Trackpad)

مک بوک پرو 2016

شرکت اپل در مک بوک پرو 2016 سرانجام از یک ترک پد تایپ شیشه‌ای استفاده کرده است که قابلیت فورس تاچ را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برای آن دسته از افرادی که با این قابلیت آشنایی ندارند بایستی عرض کنیم که در واقع فورس تاچ این امکان را فراهم می‌کند تا با میزان فشار اعمال شده به نمایشگر یا ترک پد، واکنش قابل شخصی‌سازی‌شده‌ای را مشاهده نمایید. به هر حال سرفیس بوک مایکروسافت نیز از ترک پد تایپ بزرگی از جنس شیشه بهره می‌برد که در کنار آن سنسور اثر انگشت تعبیه شده است.

قلم استایلوس

مک بوک پرو 2016

همان‌طور که گفته شد نمایشگر سرفیس بوک مایکروسافت قابلیت تاچ داشته از این رو شرکت سازنده نیز برای بهره‌مندی هرچه بیشتر از این قابلیت، یک قلم استایلوس نیز برای آن در نظر گرفته است که باز هم در حالت تبلت بیشترین کارایی را خواهد داشت. متاسفانه همچنان لپ تاپ اپل نیز از چنین قابلیت محروم است.

تاچ بار لمسی

مک بوک پرو 2016

بدون شک نوآوری جدید اپل و تعبیه نواری لمسی در کیبورد، ایده‌ای خواهد بود که در آینده، سازندگان دیگر هم به آن روی خواهند آورد. با این حال اپل اعلام کرده که دو نسخه 13 و 15 اینچی از مک بوک پرو جدید خود را همراه با نوار لمسی تاچ بار و یک نسخه 13 اینچی از آن را بدون این نوار، عرضه خواهد کرد.

در واقع تاچ بار یک صفحه نمایش رتینا با پشتیبانی از لمس 10 انگشت به صورت هم‌زمان و فرمان‌های حرکتی (Gestures) است که می‌تواند دستورات کاربران را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. کلیدهای مجازی قرار گرفته بر روی این تاچ بار می‌توانند با تقریبا هر اپلیکیشنی که در حال استفاده از آن هستید، سازگار شوند.

وب کم

مک بوک پرو 2016

در این بخش به نظر می‌رسد مایکروسافت از قسمت توسعه گوشی‌های هوشمند خود کمک گرفته باشد، زیرا سرفیس بوک نیز همچون دیگر گوشی‌های هوشمند رایج میان‌رده در بازار دارای دوربین سلفی 5 مگا پیکسلی و دوربین پشتی 8 مگا پیکسلی است. در سوی دیگر شرکت اپل اطلاعات دقیقی در رابطه با وب‌کم استفاده شده در مک بوک پرو ارائه نکرده است و صرفا میدانیم که این دوربین قادر است با وضوح 720p مکالمه تصویری شما را برقرار کند.

فناوری تشخیص چهره

مک بوک پرو 2016

مایکروسافت که مدت‌هاست بر روی قابلیت امنیتی ویندوز 10 کار می‌کند، سرفیس بوک را به دوربین سنجش عمق شرکت اینتل مجهز کرده است که به واسطه قابلیت ویندوز هلو می‌تواند در کسری از ثانیه چهره کاربر را بررسی کرده و با الگوریتمی خاص از آن به عنوان کلید ورود به سیستم عامل استفاده نماید؛ مک بوک پرو 2016 از چنین قابلیت‌هایی محروم است.

پردازنده

مک بوک پرو 2016

هر دو نسخه 13 اینچی مک بوک پرو با تفاوتی جزئی در سرعت پردازش، از یک پردازنده Core i5 اسکای لیک اینتل بهره می‌برند. سرعت کلاک نسخه حاوی تاچ بار 3.3 گیگاهرتز و نسخه فاقد تاچ بار آن نیز 3.1 گیگاهرتز خواهد بود.

در آن سمت، مدل ارزان‌قیمت‌تر سرفیس بوک مایکروسافت به یک پردازنده i5 اینتل مجهز است. البته شما می‌توانید مدل‌ دیگری را نیز همراه با پردازنده‌های Core i7 خریداری کنید. متاسفانه مایکروسافت سرعت کلاک این پردازنده‌ها را منتشر نکرده است.

حافظه رم و حافظه داخلی

مک بوک پرو 2016

مدل‌های معمولی مک بوک پرو اپل همگی یا از حافظه 256 گیگابایتی بهره می‌برند و یا حافظه داخلی آن‌ها 512 گیگابایت خواهد بود. البته در اینجا شما می‌توانید مدل 1 ترابایتی مک بوک پرو 2016 را تنها به صورت مستقیم از طریق وب‌سایت اپل خریداری کنید.

گزینه‌های حافظه برای سرفیس پرو بستگی به پردازنده‌ی انتخابی شما خواهد داشت؛ اما در اینجا چندین گزینه خاص نیز وجود دارد، با این حال این محصول در مدل‌های 128، 256 512 گیگابایتی قابل سفارش است، با این حال مدل مجهز به تراشه i7 در ظرفیت 1 ترابایتی نیز عرضه گردیده است. مک بوک پرو 2016 دارای 8 گیگابایت حافظه رم بوده و در سوی دیگر سرفیس بوک مایکروسافت نیز در دو با حافظه رم 8 و 16 گیگابایتی قابل خرید است.

پورت‌های خروجی

مک بوک پرو 2016

مک بوک پرو از درگاه‌های خاص تاندربولت 3/ USB-C استفاده می‌کند. بر روی مدل پایه این لپ تاپ 2 پورت و بر روی نسخه حاوی تاچ بار آن نیز 4 پورت وجود دارد. در آن سمت سرفیس بوک میز از دو پورت USB 3.0 بهره می‌برد؛ بنابراین به احتمال خیلی زیاد شما یک آداپتور برای استفاده از پورت‌های بیشتر آن نیاز خواهید داشت.

شکاف حافظه SD

مک بوک پرو 2016

مک بوک پرو اپل نیز همانند دیگر محصولات این شرکت، از سیاست عدم پشتیبانی کارت‌های میکرو اس دی پیروی می‌کند. این در حالی است که سرفیس بوک مایکروسافت به یک رم ریدر کارت‌های microSD مجهز شده است.

پورت شارژر

مک بوک پرو 2016

برای شارژ یک مک بوک پرو، شما باید یکی از پورت‌های تاندربولت موجود بر روی لپ تاپ را اشغال کنید. در آن سمت، سرفیس بوک از یک پورت جداگانه اختصاص یافته برای کابل شارژ بهره می‌برد.

جک هدفون

مک بوک پرو 2016

هر دو محصول مورد بحث از خروجی جک هدفون پشتیبانی می‌کنند، با این حال این احتمال وجود دارد که با سیاست جدید اپل، این قابلیت در مدل بعدی مک بوک پرو حذف شود.

باتری

مک بوک پرو 2016

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت سازنده، مدل بدون بهره‌مندی از نوار لمسی تاچ بار مک بوک پرو به باتری 45.4 وات ساعتی تجهیز گردید که ظرفیت آن در مدل پایه به 49.2 وات ساعت کاهش یافته است. اپل وعده داده است که باتری این محصول در حالت وبگردی 10 ساعت شمارا را همراهی کند؛ اما در سوی دیگر به نظر می‌رسد که سرفیس بوک از باتری به مراتب قدرتمندتری بهره می‌برد، زیرا ادعا می‌شود که باتری مدل پایه آن دست کم 12 ساعت آن هم در حالت مشاهده پیوسته ویدئو قادر خواهد بود انرژی دستگاه را تامین کند که این زمان در مدل پیشرفته با 16 ساعت هم خواهد رسید.

سیستم عامل

مک بوک پرو 2016

هر دو لپ تاپ اپل و مایکروسافت به عنوان یک کامپیوتر دسکتاپی کامل می‌توانند عمل کنند. مک بوک پرو اپل با سیستم عامل macOS Sierra و سرفیس بوک مایکروسافت نیز با ویندوز 10 پرو به فروش می‌رسد.

قیمت

مک بوک پرو 2016

شاید جالب باشد که بدانید مدل پایه هر دو محصول مورد بحث با قیمت 1499 دلاری قابل سفارش هستند. البته مدل مجهز به نوار لمسی تاچ بار مک بوک پرو 2016 با قیمت 1799 دلار به بازار عرضه گردید و این در حالی است که قیمت پیشرفته‌ترین مدل سرفیس بوک مایکروسافت که به تراشه i7 و 16 گیگابایت حافظه رم تجهیز گردیده به 2399 دلار می‌رسد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*