پیام رسان سروش

پیام رسان سروش جایگزین تلگرام می‌شود؛ جایگزین ایرانی تلگرام از راه رسید

پیام رسان سروش قصد دارد تا با حمایت صدا و سیما جایگزین تلگرام شود. گفته می‌شود که بخش عمده‌ی سهام این شرکت به صدا و سیما تعلق دارد و در حال حاضر در مرحله‌ی آزمایشی به سر می‌برد. به این ترتیب به نظر می‌رسد که تلگرام به فیلتر شدن نزدیک شده است.

هنوز به صورت رسمی مشخص نشده است که نرم افزار پیام رسان سروش توسط چه شرکتی عرضه خواهد شد، اما این اسم ما را به یاد انتشارات صوتی و تصویری و برنامه‌های قدیمی صدا و سیما می‌اندازد که به مخاطبان فروخته می‌شد. ظاهرا پشتیبانی فنی این اپلیکیشن نیز به عهده‌ی کارشناسان صدا و سیما است و این سازمان به منظور گسترش فعالیت و تاثیرگذاری رسانه ملی در فضای مجازی، اقدام به راه‌اندازی و پشتیبانی پیام رسان سروش کرده است. پیام رسان سروش در حال حاضر در مرحله آزمایشی قرار دارد و پس از این مرحله قرار است به طور ویژه در رسانه ملی تبلیغ شود تا کاربران را به سوی خود بکشاند.

تلگرام بر خلاف «ایمو» و سایر نمونه‌های مشابه قبلی، امکان گفتگوی تصویری نداشت و از این نظر مشکل امنیتی برای سازمان‌ها ایجاد نمی‌کند. این اپلیکیشن امکان گفتگوی صوتی مانند «وایبر» هم ندارد و برای شرکت‌های مخابراتی نیز مشکل‌ساز نیست. مخالفان تلگرام، عدم نظارت برای محتوای تولیدی این اپلیکیشن را اصلی‌ترین دلیل فیلتر شدن آن می‌دانند. روز به‌ روز به انتخابات ریاست جمهوری در اردیبهشت 96 نزدیک‌تر می‌شویم و تلگرام می‌تواند نقش بسیار مهمی را، حتی بیشتر از تلویزیون و روزنامه‌ها، در این انتخابات ایفا کند.

آیا پیام رسان سروش امنیت دارد؟

هنگام نصب کردن اپلیکیشن سروش، برای استفاده از امکاناتی همچون خواندن کارت حافظه، دریافت اطلاعات از اینترنت، موقعیت مکانی شما، تغییر وضعیت همگام‌سازی بین فعال و غیرفعال، پیدا کردن حساب‌های شخصی دیگر در دستگاه مورد استفاده، اصلاح مخاطبان، خواندن مخاطبان شما، دسترسی کامل به اینترنت و تغییر محتویات کارت حافظه، از شما اجازه گرفته می‌شود. این اختیارات در سایر نرم‌افزارهای مشابه هم دیده می‌شود، اما باید دید که آیا پیام رسان سروش امنیت دارد و در برابر هک شدن مقاوم هست یا خیر؟

گردانندگان این اپلیکیشن عنوان کرده‌اند که پیام رسان سروش مجاز است و محتوای به اشتراک گذاشته شده، در کانال‌های رسمی و شخصی، گفتگوهای گروهی و دونفره توسط افراد عضو ارائه می‌شود. مسئولیت ناشی از این محتواها بر عهده‌ی کاربر به اشتراک‌گذارنده‌ی آن است و نرم‌افزار سروش هیچ مسئولیتی را در این خصوص بر عهده نمی‌گیرد. این نرم‌افزار می‌تواند حساب کاربری کاربران ناقض قوانین و یا کاربرانی که بیش از یک سال از آخرین فعالیتشان می‌گذرد را به صورت موقت و یا دائم غیرفعال کند. البته پیام رسان سروش متعهد شده است که به هیچ وجه اطلاعات کاربران را در اختیار شرکت یا شخص ثالث دیگری قرار ندهد.

یکی از انتقاداتی که همیشه از نرم‌افزارهای خارجی و معتبر می‌شد، جمع‌آوری اطلاعات بود و اکنون قرار است همین کار در نمونه‌ی داخلی هم انجام بگیرد. حالا معلوم نیست که چگونه می‌توان از اپلیکیشن سروش انتظار داشت تا از منافع و اطلاعات کاربرانش محافظت کند.

سرورهای محدود از دیگر مشکلات پیام رسان سروش است

نرم‌افزار پیام رسان سروش از قابلیت‌هایی همچون ارسال پیام متنی، پیام صوتی، عکس و فیلم، تشکیل گروه و کانال‌های مختلف برخوردار است و تاکنون نیز نزدیک به صد هزار نفر آن را دانلود کرده‌اند. این اپلیکیشن سبک تنها 6.14 مگابایت حجم دارد و قرار است با سرورهای محدود خود میزبان میلیون‌ها کاربر ایرانی باشد! این موضوع علاوه بر امنیت اطلاعات، یکی دیگر از تردیدهایی است که در خصوص موفقیت سروش به وجود آمده است. این نرم‌افزار مبتنی بر اینترنت همین الان هم با کمترین کاربر با کندی و اختلال‌هایی همراه شده است و معلوم نیست که چطور می‌خواهد با حضور میلیون‌ها ایرانی سرپا بماند.

تیم پشتیبانی سروش گفته است که سرورهای این اپلیکیشن در داخل کشور قرار دارند و تیم فنی به صورت مداوم در تلاش است تا سرعت و امنیت حداکثری را برای کاربران به ارمغان بیاورد. باید منتظر ثابت شدن این ادعا در عمل ماند و احتمالا سروشی‌ها هم منتظرند تا تلگرام فیلتر شود و کاربران ایرانی آن به سمت پیام رسان سروش کوچ کنند.

نرم‌افزار سروش با هماهنگی صدا و سیما در هنگام پخش برنامه‌ها از تمامی شبکه‌ها، کانال ارتباطی آن را نیز در اپ سروش راه‌اندازی کرده، عضوگیری می‌کند و سپس در اختیار تهیه‌کننده‌ی برنامه می‌گذارد. نکته جالب سروش این است که برای تامین محتوای کانال برنامه خودش از برنامه تلویزیونی، متن و ویدیو تهیه می‌کند و بر روی کانال قرار می‌دهد. مجریان برنامه‌ها نیز توجیه شده‌اند که دیگر نامی از تلگرام نبرند و از این پس کانال ارتباطی خود را در سروش تبلیغ کنند.

این حرکت آهسته، چراغ خاموش اما حساب‌شده، نشان می‌دهد که رقابت این اپلیکیشن داخلی با رقیب محبوب خارجی یعنی تلگرام، تازه شروع شده و باید دید که در آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

27 دیدگاه

  1. تنها هدف اینا اینه که مردم آگاهی پیدا نکنن. بهانه امنیت نداشتن تلگرام همش چرت و چرته

    اگه این برنامه برای کشور امنیت نداره پس یه باره ویندوز و بقیه نرم افزارها رو حذف کنید دیگه. اونا که خیلی راحتر میتونن اطلاعات رو بدزن

    من اینجا موندم چطور کشورایی دیگه از هم نمیپاشن که اینا از خودشون میترسن

  2. من که عمرا از پیامرسان داخلی استفاده کنم یه پیام میای بدی سه تا تیک میخوره یکی خودت یکی طرف یکی ام برادران خخ

  3. ***پیام رسان سروش پیام های کاربران رو بدون هیچ رمز نگاری و بصورت متن خوانا در شبکه ارسال میکنه. به هیچ وجه استفاده از سروش رو پیشنهاد نمیکنم****
    به بقیه اطلاع بدید

  4. من نمی دونم صدا و سیما با چه حقی این قدر تو فضای کسب و کار کشوردخالت می کنه!
     
    هر کس توی صدا و سیما هست یا سید هستش یا با سهمیه رفته اونجا
     
     
    با فیلتر شدن تلگرام، مردم رجوع می کنن به یک پیام رسان دیگه، البته با توجه به اینکه یک فیـــــــــلتر شکـــــــن ساده که فقط یا یک کلیک شما رو از شر فیلتر خلاص می کنه، فکر می کنم نصف مردم همچنان توی تلگرام بمونن.

  5. نسخه های جدید سروش را از سایت سروش به آدرس https://soroush-app.ir/ دانلود کنید نصب کنید و بعد قضاوت کنید
    اون وقت خودتون میفهید که سروش یه پیام رسان ملی خوب و در حال رشد هست .
    دقت داشته باشید که اول هر ماه نسخه جدید سروش در پلتفرم های مختلف اندروید ios ویندوز لینوکس و مک منتشر میشه که از سایت می تونید دانلو کنید

  6. حاضرم اطلاعات خصوصیم دست یه کشور دیگه بیوفته تا دست ایران.

  7. با سلام. قطعا اگر ایران بتواند جایگزینی برای تلگرام و … تولید کند بهتر است. داداش گلم، اون ور آبی ها که به تمام عکس ها و فیلم ها و مخاطبین و اثر انگشت شما دسترسی پیدا میکنن که نمیاین به تو بگند. اگر سرت به تنت بیرزه با همون موقعیت مکانی سرتو زیر آب میکنن. یا اگر وارد یک کشوری بشی با یک اثر انگلشت که بعضا تو فرودگاه میگیرن میفهمن کی تشریف آورده، داداشش کیه، آجیش کیه، بواش کیه، عکس های رفیقاش کدومه، از پیامهاش می فهمن شغلش چیه، درآمدش چقدره، از آدرس ایمیلش میفهمن پرداخت های اینترنتیش چقدر بوده، اگر مثل من سرت به تنت نیرزه حداقلش اینه که به عکس ها و فیلم های شخصی دسترسی پیدا می کنن. به قول اصفهونی ها میل خودتس، ولی ای کاش زودتر راه اندازی میشد.

  8. با فیلتر شدن تلگرام موافقم چون خیلی از نوجوونا به فساد کشیده شدن از طریق تلگرام

    • خیلی از جوان ها هم … شدن 🙂

    • سلام
      چه ربطی داره جوون خودش تصمیم میگیره!!!چرا نمیگید چرا به فساد کشیده میشه؟؟میدونید چرا؟چون اوضاع مملکت طوری هست که جوون نمیتونه ازدواج کنه!!! فساد منظوزتون فساد ج ن س ی ه!؟این نیاز مثل یه رودخونه س که جاریه جلوشو بگیری جمع میشه تا یه حدی بعد طغیان میکنه!!!نمیگم رابطه نامشروع خوبه و نباید باشه!!!بجای این کارا اوضاع اقتصادی رو خوب کنن
      من دانشگاه کارشناسی خوندم انگلیسی بلدم چون پارتی ندارم حتی برای نظافت رفتم قبولم نکردن
      خدا صاحبمونو برسونه ان شاالله

  9. تیم مدیریت سروش +

    با سلام؛
    از فعالیت کم نظیر سایت شما سپاسگزار هستیم. برای حمایت از نرم افزار پیام‌رسان سروش و اطلاع از اخبار مهم و بهترین‌های دنیای مجازی در کانال « سروش + » عضو شوید.
    sapp.ir/soroushplus

  10. بیخیال همش شایعه پراکنی میکنن

  11. سلام ، ای کاش اولش خودتون تحقیق می کردین و بعد با تحقیقات خودتون راجع به پیام رسان سروش مقاله درست می کردین ، این مقاله توسط ایسنا منتشر شده و خیلی جاهاش اصلا صحت نداره
    طبق گفته سازندگان سروش ، سرور آن فعلا (تا آبان ۹۵) برای ۲ میلیون کاربر جوابگو هست و در حال ارتقا
    تازه این که میگین این پیام رسان اجازه دسترسی به کارت حافظه و مخاطبان و حساب و … رو می خواد ، این که چیز عجیبی نیست چون همه پیام رسان ها مثل تلگرام و واتس اپ و لاین و وایبر و… ، هم اگر به بخش مجوز شون نگاه کنید همه این دسترسی ها رو لازم دارن
    اصلا اگه پیام رسان به کارت حافظه دسترسی نداشته باشه پس چطور می خواید از گوشی تون فایل به اشتراک بزارید و یا عکس و فیلم رو در گوشی ذخیره کنید و یا اگر به مخاطبان شما دسترسی نداشته باشه پس چطور می خواد مخاطبان دفتر چه تلفن شما رو شناسایی کنه و به شما بگه که کدامشان عضو پیام رسان هستند (علم غیب که نداره!!!) و…
    لطفا اول خودتون سروش رو نصب کنید و بعدش قضاوت کنید؟!!!
    و اینکه سروش فعلا نسخه آزمایشی هست و هنوز به صورت رسمی منتشر نشده و اگر می خواید با تلگرام مقایسه کنید ، با تلگرام الان مقایسه نکنید و برید با تلگرام ۲ سال پیش که نسخه آزمایشی بود مقایسه کنید!!!

    • الان تلگرام به هیچ جای گوشی دسترسی نداره که شما انقدر براش خودتون رو جر میدین ضمن اینکه سرور تلگرام خارجیه ازش برا ایجاد هرج و مرج و تبلیغ علیه امنیت کشور استفاده میشه

      • مردم باید خودشون انتخاب و حمایت کنن نه به زور!! خودرو زوری پیام رسان زوری همه چی…..!!!!چقد زور!!!!

      • فک کنم اینا چشم بسته تلگرام رو نصب کردن که فک میکنن تلگرام هیچ دسترسی به عکس ها و فایل ها و مخاطبین نمیخواد
        من روزی واتس اپ نصب کردم حتی دسترسی به sms های گوشیم و ویرایش اونها رو هم میخواست با اینکه اصلا ربطی هم نداره
        ولی حالا عده ای فک میکنن سروش که دسترسی به عکس ها و مخاطبین رو بخواد میشه ناامنی
        واقعا که
        ادمی که خودش رو به خواب زده باشه نمیشه بیدار کرد

  12. به نظر من بهتره حداقل برای دو نفر ایجاد کار میشه.

  13. سروش ، سروش !!!!!
    سروش کیلیویی چنده ؟ یعنی مردم تلگرام ول کنن برن سروش نصب کنن!!!!!
    گجت نیوز واسه این مطلب که نوشتی چقدر پول گرفتی!

    • همه میگن تلگرام امن نیست، ولی هیچکس نمیاد شفاف سازی کنه و ثابت کنه! از اونطرف زمانی که همه نگاه ها به تلگرام بود، امن ترین مسنجر دنیا، سیگنال فیلتر شده کسی صداشم در نمیاد :)) الانم که سروش اومده روی کار دیگه هیچی به هیچی

  14. اینطوری همه گفتگو ها شنود میشه البته قصد اصلی اینا همینه فقط کاش تلگرام فیلتر نشه 🙁