فناوری واقعیت مجازی

کاهش استقبال کاربران و آینده‌ی نامعلوم فناوری واقعیت مجازی

فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در آغاز معرفی با استقبال بسیار خوبی از سوی کاربران روبرو شد اما در حال حاضر فروش این فناوری پیشرفته تصویری کاهش یافته و عدم استقبال کاربران نشان‌دهنده‌ی آینده‌ی نامعلوم این سیستم‌ها است.

واقعیت مجازی. تمام روی صحبت ما با این تکنولوژی (حالا دیگر نه چندان نوظهور) دنیای دیجیتال است. فناوری که در ابتدا قدرتمندانه پا به عرصه گذاشت اما اینک تنها نشانه‌هایی از آن در تکاپوی بازارهای برتر تکنولوژی جهان به چشم می‌خورد. تکنولوژی که می‌توانست قشر وسیع‌تری از جامعه را در بر گیرد؛ اما شاید سیاست‌های اشتباه و به نوعی خام کمپانی‌های تولیدکننده فعال در این حوزه باعث شد تا امروزه آن چیزی که شایسته و درخور نام «واقعیت مجازی» است را عملا نبینیم. در این راستا بد نیست به پای صحبت‌های تحلیلگران و مهندسان بنشینیم تا هر چه بیشتر با دلایل همه گیر نشدن آن در بین کاربران آشنا شویم.

متخصصان صنعت الکترونیک بر این باورند که با ظهور زودهنگام دو فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، تولید محتوای دیجیتال مناسب با این سیستم‌ها امکان‌پذیر نبوده و با توجه به قیمت بالای این تجهیزات، استقبال کاربران از این وسایل کاهش قابل توجهی کرده است.

در اوایل سال 2016 میلادی، هدست‌های واقعیت مجازی پیچیده و گران‌قیمت HTC Vive و Oculus Rift وارد بازار شدند و کاربران رسانه‌های دیجیتال را شگفت‌زده کردند. این فناوری در بدو معرفی کمی ناشناخته بود اما با گذشت چندی پس از ظهور، وضعیت فروش آن‌ها در رکود غیرقابل تصوری به سر می‌برد. این اتفاق سرمایه‌گذاری شرکت‌های مطرح جهان و چشم‌انداز چند میلیارد دلاری این صنعت تا سال 2035 را متزلزل کرده است.

فناوری واقعیت مجازی

دیوید لیو (David Liu)، مدیر شرکت ویاکوم (Viacom) در تازه‌ترین صحبت‌های خود عنوان کرده است، فناوری واقعیت مجازی از شگفتی‌ها و زیبایی‌های فوق‌العاده‌ای برخوردار است اما برای استفاده از این فناوری تنها یک راه وجود دارد و آن هم قرار دادن یک تکه پلاستیک زشت بر روی صورت خواهد بود که انسان را از دنیای واقعی خارج می‌کند.

کاربران برای استفاده از فناوری واقعیت مجازی هزینه نمی‌کنند

مدیر چهارمین شرکت برتر صنایع رسانه‌ای در آمریکا ادامه داد که اولین سری هدست واقعیت مجازی توسط HTC، به تولید انبوه رسید و بیش از 140 هزار دستگاه از آن فروخته شد؛ اما در کنفرانسی با همین موضوع مشخص شد اکثر کاربران برای استفاده از هدست واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده، حاضر به هزینه‌ای بیش از 600 دلار نخواهند بود.

کارشناسان علت کاهش استقبال کاربران را معرفی زودهنگام و عدم تولید محتوای کافی و عامه‌پسند برای این دو فناوری دانسته‌اند و این موضوع انتقاداتی را نیز در پی داشته است. بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها در خصوص موفقیت یا شکست فناوری واقعیت مجازی (Virtual Reality) و واقعیت افزوده (Augmented Reality)، این سیستم‌ها دست‌کم به ده سال زمان نیاز دارند تا به خانه‌ی کاربران، فارق از سطح استفاده آن‌ها راه پیدا کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*