تاثیر گوشی موبایل بر روابط خانوادگی

تاثیر گوشی موبایل بر روابط خانوادگی : تلفن همراه چه جایگاهی در زندگی شما دارد؟

افزایش نرخ طلاق در کشورهای مختلف باعث شده تا جامعه‌شناسان بیش از پیش به مشکلات زوج‌ها و علل جدایی آنها توجه کنند. براساس یکی از نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات افکار عمومی ملت، 60 درصد مردم به‌خاطر مشکلاتی همچون درآمد پایین، نارضایتی در رابطه جنسی و فرزندان، از زندگی خود رضایت کامل ندارند. اما حالا باید تلفن همراه را نیز به این لیست اضافه کنیم. تصور می‌کنید تاثیر گوشی موبایل بر روابط خانوادگی تا چه‌اندازه می‌تواند بالا باشد؟ با گجت نیوز همراه باشید.

بهتر است صحبت‌های خود را با طرح این سوال شروع کنیم: گوشی موبایل شریک زندگی‌تان در زمان حضور شما تا چه‌اندازه می‌تواند باعث پریشانی او شود؟

استفاده‌های نادرست از تلفن همراه سبب از بین رفتن اعتماد میان بسیاری از زوج‌ها شده است. براساس مطالعات انجام‌شده، مردم آمریکا به صورت معمول هر 6 تا 7 دقیقه یک‌بار تلفن همراه خود را چک می‌کنند. به بیان دیگر، هر آمریکایی روزانه بیش از 150 بار موبایل خود را چک می‌کند. درواقع بی‌اعتنایی نسبت به همدیگر و استفاده بیش از حد از تلفن همراه به یکی از اصلی‌ترین مشکلات زوج‌های امروزی تبدیل شده است. در یکی از تحقیقات، 70 درصد شرکت‌کنندگان نسبت به این موضوع و تاثیر آن بر روابط رمانتیک خود احساس نارضایتی کرده‌اند.

تاثیر گوشی موبایل بر روابط خانوادگی

تاثیر گوشی موبایل بر روابط خانوادگی بسیار ویران‌کننده‌تر از چیزی‌ست که تصور می‌کنید

احتمالا بسیاری از شما نیز با این صحنه روبه‌رو شده باشید؛ زمانی که با شور و انرژی فراوانی پیش روی همسر خود نشسته‌ای و متوجه می‌شوید که او نسبت به شما بی‌توجه است. در یکی از تحقیقاتی که اخیرا انجام شده، روابط رمانتیک 175 نفر از مردم آمریکا با کامل کردن پرسشنامه‌های مربوطه مورد بررسی قرار گرفت. هدف اصلی از انجام این تحقیق، روشن شدن میزان بی‌توجهی شریک زندگی هنگام استفاده از تلفن همراه بود. سوال‌های مطرح‌شده در آن نیز شامل مواردی همچون “آیا وقتی با هم هستید، همسر شما تلفن همراهش را جایی قرار می‌دهید که بتوانید ببینید؟” یا “زمانی که با هم هستید، همسر شما از تلفن همراه خود استفاده می‌کند؟” می‌شوند.

همچنین در این تحقیق ابعاد مختلف تاثیر گوشی موبایل بر روابط خانوادگی همچون میزان رضایت آنها از رابطه فعلی، افسردگی و اینکه تلفن همراه تا چه‌اندازه می‌تواند آغازگر جنگ‌های آنها باشد، مورد بررسی قرار گرفت که نتیجه آن نیز بسیار جالب بود: تاثیرات منفی گوشی موبایل حتی از پول، رابطه جنسی و فرزندان هم بیشتر است!

اگر بخواهیم نگاهی متفاوت به این موضوع داشته باشیم می‌توان گفت زمانی که تلفن همراه تاثیر بدی روی روابط رمانتیک ما می‌گذارد، کیفیت ارتباط ما با شریک زندگی خود نیز کاهش می‌یابد که نتیجه آن چیزی جز کاهش رضایت از زندگی نخواهد بود. اگرچه ممکن است با خود بگویید که استفاده از تلفن همراه نمی‌تواند تا این اندازه ویران‌کننده باشد. اما تاثیر گوشی موبایل بر روابط خانوادگی فراتر از حد تصور است.

تعضیف روابط میان زوجین را نیز حداقل به صورت می‌توان بیان کرد: براساس نظریه جابجایی فرضیه (Displacement Hypothesis) استفاده طولانی مدت از تلفن همراه باعث سرد شدن رابطه و درنهایت تضعیف آن می‌شود. تئوری تعارض گوشی های هوشمند (Smartphone Conflict Theory) نیز تلاش دارد تا گوشی موبایل را به‌عنوان عامل اصلی جنگ میان زوجین معرفی کند. هر دو این تئوری‌ها نیز نتیجه‌ای جز کاهش رضایت از زندگی نخواهند داشت.

تاثیر گوشی موبایل بر روابط خانوادگی

اما چاره چیست و برای رهایی از مشکلات مربوط به گوشی های موبایل چه کاری باید انجام داد؟ پاسخ این سوال سخت نیست: باید گوشی خود را کنار بگذارید. شاید بسیاری از مردم نسبت به استفاده از گوشی موبایل اعتیاد داشته باشند، اما این رفتار از نگاه شریک زندگی شما معنایی متفاوت دارد. عده زیادی از زوج‌ها تصور می‌کنند همسرشان تلفن همراه را به آنها ترجیح می‌دهند!

اگر شما هم با چنین مشکلی دست و پنجه نرم می‌کنید،شاید مقاله قبلی ما بتواند کانون خانواده شما را گرم‌تر کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*