دعوای حقوقی اپل و سامسونگ

نتیجه دعوای حقوقی اپل و سامسونگ : چشم‌بادامی‌ها پیروز دادگاه عالی آمریکا بودند!

بعد از کشمکش‌های بسیار میان شرکت‌های بزرگ اپل (Apple) و سامسونگ (Samsung) و پیروزی‌های مکرر اهالی کوپرتینو، مدیران سامسونگ به‌عنوان آخرین راه فرار از پرداخت جریمه 119 میلیون دلاری سراغ دادگاه عالی آمریکا رفتند. اگرچه قرار بود نتیجه نهایی این دادگاه تابستان سال آینده اعلام شود، ولی حالا دادگاه عالی رای خود را اعلام کرده و به دعوای حقوقی اپل و سامسونگ پایان داده است.

شاید برایتان جالب باشد اگر بگوییم دادگاه عالی آمریکا بیش از یک قرن است که به پرونده‌های پتنت‌ها و حقوق طراحی رسیدگی نکرده و تلاش مدیران سامسونگ برای پرداخت نکردن این جریمه سنگین، باعث ورود آنها به این حوزه شده است.

دعوای حقوقی اپل و سامسونگ سرانجام با رای دادگاه عالی آمریکا به پایان رسید

اما در مورد نتیجه دعوای حقوقی اپل و سامسونگ ، از آنجایی که نقض قوانین مربوط به پتنت‌ها تنها به استفاده از یک بخش و نه محصول کامل، مربوط می‌شود، دادگاه عالی با نسبت 8 به 0 رای خود را به نفع سامسونگ صادر کرد. درواقع اپل دیگر حقی برای شکایت علیه سامسونگ در این مورد را ندارد. پیش از این دادگاه تجدید نظر، سامسونگ را بابت کپی کردن بخش‌های کلیدی آیفون و استفاده از آن در محصولات خود، 399 میلیون دلار جریمه کرده بود که دادگاه عالی وظیفه رسیدگی به آن را به دادگاه بدوی محول کرد.

15 آوریل سال 2011، شرکت اپل در یک شکایت‌نامه 14 صفحه‌ای از سامسونگ شکایت کرد و دادگاه نیز چشم‌بادامی‌ها را به پرداخت خسارت 1 میلیارد دلاری محکوم کرد. پس از آن مدیران سامسونگ با دفاع از خود موفق به کاهش مبلغ این خسارت شدند. سرانجام دسامبر سال گذشته بود که شرکت سامسونگ جریمه 548 میلیون دلاری را به کمپانی اپل پرداخت کرد اما اعلام شد در صورت تغییر رای دادگاه، امکان بازپرداخت تمام یا بخشی از آن وجود دارد. حالا رای دادگاه عالی این شانس را به سامسونگ داده تا نیم میلیارد دلار از سرمایه قبلی خود را از کمپانی اپل دریافت کند.

به‌علاوه، دادگاه عالی در مورد شرکت‌های ناقض قوانین مربوط به پتنت‌ها قانون جدیدی وضع کرده است: در صورت عدم کپی طراحی کلی دستگاه و تنها کپی‌برداری برخی از قسمت‌های آن، نیازی به پرداخت خسارت از محل فروش دستگاه مورد نظر نخواهد بود. این قانون جدید می‌تواند صنعت تکنولوژی و تاریخ نبرد میان شرکت‌های مختلف را به شکل قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد، تاریخی که شاید بزرگترین پیروز آن سامسونگ باشد.