اخبار جعلی تکنولوژی در گوگل

نمایش اخبار جعلی تکنولوژی در گوگل : به جداول زیبا در صفحه اول اعتماد نکنید!

گوگل (Google) پروژه‌ای جاه‌طلبانه است که کار خود را با یک موتور جستجوی ساده آغاز کرد. اصلی‌ترین هدف موتور جستجو گوگل، پاسخ به سوالات کاربران و نمایش لینک‌های مفید بود و به‌کمک هوش مصنوعی و سیستم شبکه پیچیده به جایی که امروز می‌بینیم رسیده است. اما به‌نظر می‌رسد پس از فیسبوک، حالا شاهد اخبار جعلی تکنولوژی در گوگل هستیم.

یک ماه پیش بود که اطلاعات بسیاری در مورد انتشار اخبار نادرست و جعلی از طریق شبکه اجتماعی فیسبوک به نفع دونالد ترامپ (Donald Trump) منتشر شد که مدیرعامل این شرکت، مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) تمامی آنها را رد کرد. اگر اثر چنین شبکه های اجتماعی بزرگی را در مقیاس وسیع بررسی کنیم، حتی می‌توان آنها را روی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز تاثیرگذار دانست.

متاسفانه حالا چنین چیزی در بزرگترین موتور جستجوی دنیا هم وجود دارد و به‌نظر نتایج مربوط به اخبار جعلی تکنولوژی در گوگل بالاتر از اخبار حقیقی قرار می‌گیرد. برای درک این موضوع بهتر است تصویری که در ادامه قرار گرفته را مشاهده کنید:

اخبار جعلی تکنولوژی در گوگل

اولین و بزرگترین مشکل، نحوه نمایش این اخبار در موتور جستجوی گوگل است: نتیجه جستجوی شما در قالب یک جدول بسیار زیبا و منظم در بالاترین بخش از صفحه قرار گرفته و ناخودآگاه نتایج دیگر دیده نمی‌شوند. از آنجایی که گوگل یک منبع قابل اعتماد است، کاربر نیز با دیدن آن، این اطلاعات نادرست و جعلی را قبول می‌کند.

آیا سیاست خاصی پشت نمایش اخبار جعلی تکنولوژی در گوگل وجود دارد؟

اما نباید به این بخش از موتور جستجوی گوگل تا این اندازه اعتماد کنید چراکه این جدولی برنامه‌نویسی شده است و هیچ ارزشی ندارد. درواقع نتیجه عبارت “قیمت گلکسی اس 8” براساس حدس و گمان‌هایی‌ست که یا به صورت اخبار یا شایعات منتشر شده‌اند و شاید نبود هیچ اطلاعات رسمی در این زمینه از سوی سامسونگ، نتیجه نمایش آنها باشد.

البته همه شایعات یا حدس و گمان‌ها صرفا نادرست نیستند و بسیاری از نتایج گوگل نیز براساس قیمت پرچمدارن شرکت‌های مختلف در سال‌های قبل نمایش داده می‌شوند اما باز هم چنین چیزی تنها یک “گمان” است و نباید آن را “قبول” کرد. هرچند، در تصویر ضمیمه‌شده قیمت گلکسی اس 8 سامسونگ 850 دلار اعلام شده، در حالی‌که بسیاری از اپراتورهای مطرح، گلکسی اس 7 را با قیمت 672 دلار روانه بازار کردند. درنتیجه حتی قیمت 850 دلاری گلکسی اس 8 نیز با واقعیت فاصله زیادی دارد.

حال این پرسش مطرح می‌شود: اخبار جعلی به صورت تصادفی نمایش داده می‌شوند؟ پاسخ منفی‌ست. بهتر است یک‌بار هم قیمت آیفون 8 را به زبان انگلیسی در گوگل جستجو کنیم:

اخبار جعلی تکنولوژی در گوگل

باز هم بدون هیچ سند و مدرکی مشخصات فنی آیفون 8 همراه با قیمت 1200 دلاری به چشم می‌خورد. البته ما نمی‌گوییم که هیچ مجله اینترنتی یا سایتی حق حدس و گمان در رابطه با محصولات آینده را ندارد، اما نحوه نمایش اطلاعات در گوگل می‌تواند بسیاری از افراد را به اشتباه بیندازد. شاید بهتر باشد در دنیایی که عملکرد یک موتور جستجو اینترنتی می‌تواند “هر چیزی” را تحت تاثیر قرار دهد، دیگر شاهد چنین مشکلاتی از سوی گوگل نباشیم و سازندگان، الگوریتم‌های خود را تغییر دهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*