شهاب باران

آسمان ایران در روز سه‌شنبه 23 آذر، میزبان یک شهاب باران است

روز سه‌شنبه 23 آذر، آسمان ایران شاهد بارش شهابی دوپیکری (جوزایی) خواهد بود. به گفته‌ی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، این شهاب باران از تعداد بالای ZHR (تعداد بارش شهاب در ساعت) برخوردار است که آن را به شدیدترین بارش شهابی سال 95 تبدیل خواهد کرد.

هر ساله، ذرات به جا مانده از دنباله دارها با جو زمین برخورد می‌کنند که بر اثر آن، بارش‌ های شهابی ایجاد می‌شود. در برخی از این بارش‌ها، تعداد شهاب‌های قابل مشاهده بسیار زیاد خواهد بود و به همین دلیل از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در این باره اظهار کرد که بارش‌هایی مانند پرساووشی در تابستان، اسدی در آبان‌ماه و بارش دو پیکری یا جوزایی در اواخر آذرماه از جمله بارش های شهابی مهم سالانه هستند.

بارش 120 شهاب در ساعت در شهاب باران روز سه‌شنبه

بارش شهابی دو پیکری در روز سه‌شنبه 23 آذر 95 به اوج خود خواهد رسید. عدد ZHR برای این بارش، 120 شهاب در ساعت است که آن را به بهترین بارش شهابی در سال جاری تبدیل می‌کند. مهندس عتیقی بیان کرد که این بارش کمی با سایر بارش های شهابی تفاوت دارد. منشا بارش شهابی دو پیکری، یک دنباله دار نیست بلکه سیارک سیتون 3200 که در سال 1982 میلادی کشف شد، علت اصلی این بارش‌هاست.

نام هر بارش شهابی از صورت فلکی که کانون بارش در آن قرار دارد، گرفته می‌شود. کانون این بارش نیز صورت فلکی دو پیکر یا جوزا در منطقه البروج است. عتیقی در خصوص مشاهده‌ی این بارش‌ها اظهار کرد که برای این‌گونه رصدها باید از آلودگی و نور شهرهای بزرگ به دور باشیم. همچنین هر چه که از نیمه‌شب سه‌شنبه به سمت بامداد چهارشنبه برویم، تعداد شهاب های قابل مشاهده بیشتر خواهد شد. البته روشنایی زیاد ماه کامل ربیع‌الاول 1438 برای رصد شهاب‌ باران مزاحمت ایجاد می‌کند و تنها شهاب های پرنور قابل مشاهده خواهند بود.

شهاب باران

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در ادامه گفت:

شهاب، ذره‌ای میلی‌متری و میکرومتری است که در فاصله‌ی 80 تا 150 کیلومتری از سطح زمین با اتم‌های جو برخورد کرده و برانگیخته‌ می‌شوند. رصد شهاب باران برای چشم انسان هیچ خطری ندارد و برای مشاهده‌ی آن نیازی به تلسکوپ یا دوربین‌های دو چشمی نیست.

وی همچنین متذکر شد که برای پیدا کردن کانون بارش کافی است، یک خط فرضی را در خلاف جهت حرکت شهاب‌ها رسم کنید و محل برخورد این خطوط، نقطه‌ای است که کانون بارش نام دارد. کانون بارش در این شهاب باران به کنار پای یکی از پیکرها ختم می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*