اتصال انسان به فضای مجازی در دهه‌ی آینده چگونه خواهد بود؟

رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد در حاشیه‌ی اجلاس توسعه‌دهندگان وب فارسی به شرح آینده‌ی وب در افق 1404 کشور و چگونگی اتصال انسان به فضای مجازی در دهه‌ی آینده پرداخت. به گفته‌ی مرتضی موسویان، تا سال 2027 تقریبا 23 گجت به هر فرد متصل خواهد شد.

رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال در خصوص اتصال انسان به فضای مجازی در آینده عنوان کرد که تا سال 2027، حریم خصوصی دیگر به معنای امروزی نخواهد بود و حدود 23 ابزار همراه به انسان متصل می‌شود. مرتضی موسویان در ادامه افزود که وب 1 از سال 1991 میلادی تا سال 2000 توسعه پیدا کرد که در آن سرویس‌های یک‌طرفه‌ای مانند ایمیل رایج شد. کاربران در این پلتفرم با ارسال متن در چت روم‌ها به تبادل اطلاعات می‌پرداختند.

پس از روی کار آمدن وب 2، کاربران می‌توانستند حجم قابل توجهی از اطلاعات را به صورت تعاملی ارسال کنند. با این پلتفرم در سال 2006 میلادی، بیش از یک میلیارد کاربر جذب دنیای وب شدند. بر اساس آمار موجود، کاربران تا سال 2000 تنها درگیر 15 درصد فضای وب بودند اما این رقم در سال 2010 به 50 درصد رسید. در این مدت تعداد کاربران در فضای اینترنت افزایش یافت و بسیاری از سایت‌های بزرگ و معروف در همین مقطع زمانی به وجود آمدند.

اتصال انسان به فضای مجازی همراه با وب 3 و 4

در دنیای وب 2، نرم‌افزارهای مبتنی بر وب به کاربران ارائه شد که دسترسی آسان به حجم انبوهی از اطلاعات را برای کاربران فراهم کرد. در دهه‌ی آینده، بزرگترین کسب و کار وب یا همان بیگ دیتا رخ خواهد داد. وب 3 از سال 2010 در برخی از کشورها آغاز شده و در آن، کاربران به صورت صد در صد درگیر فضای وب می‌شوند. وب 3 مزایایی همچون قدرت یادگیری اشیا و هوش مصنوعی دارد و کاربران را در خود غرق می‌کند. حریم خصوصی در وب 3 و 4، دیگر معنای امروزی را نخواهد داشت و در آن شاهد اتصال چندین ابزار همراه متصل به اینترنت برای هر فرد خواهیم بود.

اتصال انسان به فضای مجازی

مرتضی موسویان در خصوص اتصال انسان به فضای مجازی در آینده اظهار کرد:

فناوری‌ها در وب 3 به تکامل و بلوغ می‌رسند و تا سال 2027 تقریبا 23 گجت به هر فرد متصل می‌شود. پس از این مرحله و با روی کار آمدن وب 4، فضای مجازی به فضای واقعی نزدیک‌تر شده و با ایجاد بانک اطلاعاتی، تمام زندگی افراد به اینترنت متصل می‌شود. در نهایت در وب 5، تمامی عرصه‌های زندگی انسان به وسیله‌ی اینترنت مدیریت خواهد شد.

بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2023 و با توجه به امکاناتی مانند شبیه‌سازی محیط به صورت مجازی، کاربران در محیط وب غرق شوند. وب 3، فضای اینترنت را به یک بانک اطلاعاتی بزرگ تبدیل می‌کند که آینده‌ی هر جسمی در این فضا به سمت یادگیری پیش می‌رود.

رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد تاکید کرد که یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های وب 3 و وب 2 در ساخت اپلیکیشن است. در وب 2 که هم‌اکنون در حال استفاده است، برای ساخت اپلیکیشن به دانستن زبان برنامه‌نویسی و نرم‌افزار نیاز داشتیم اما در وب 3 این‌طور نخواهد بود و دیگر لازم نیست تا یک متخصص کامپیوتر باشیم. وب 3 قابلیتی را به وجود می‌آورد که تصورات انسان را به واقعیت تبدیل می‌کند و شبه انسان‌ها با زیرساخت‌های هوش مصنوعی ساخته خواهند شد.

وی همچنین گفت:

از سال 2025 می‌توان از قابلیت شبیه‌سازی مغز استفاده کرد و با توجه به بلوغ هوشمندی، وب 4 از راه یادگیری به صورت مستقل با مغز انسان ارتباط خواهد داشت و به عنوان یک دستیار نرم‌افزار برای انسان عمل می‌کند.

به این ترتیب از سال 2030 شاهد وب حاکم یا همان وب 5 خواهیم بود که اتصال تمامی اندام‌ها و حواس انسان به فضای مجازی را در پی دارد. اجلاس توسعه‌دهندگان وب فارسی با حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان پدافند غیرعامل و پلیس فتا در مرکز همایش‌های وزارت ارتباطات برگزار شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*