دورکاری ورود گستره‌ای از امکانات به دنیای کسب و کار

اولین چیزی که مطمئنا با شنیدن مشاغل دورکاری به ذهن می‌رسد مشاغلی چون ترجمه و برنامه نویسی است که نیازی به تعامل رو در روی اشخاص با یکدیگر ندارد و شخص با برون سپاری این مشاغل می ‌تواند از به انجام رسیدن کارش مطمئن باشد ولی آیا فقط می ‌توان دورکاری را در این مشاغل خلاصه دانست؟

دورکاری با گسترش تکنولوژی وارد مرحله‌ی نوینی از پیشرفت در فعالیت‌هایش  می‌شود. این روزها با عناوینی چون کارآفرینی اینترنتی یا کارآفرینی از راه دور مواجه می‌شویم ولی آیا این عناوین میتواند در ایران شکل واقعی به خود بگیرد، اگر این امکان را دارد می‌تواند شامل چه مشاغلی باشد؟

جواب بله است و خود این دورکاری حوزه‌هایی چون جمع سپاری (سپردن کار به گروهی از افراد در اینترنت) و برون‌سپاری (به عهده گرفتن مشاغل به صورت دورکاری به افراد) را در برمی‌گیرد.این حوزه‌ها خود دارای زیرمجموعه‌های زیادی هستند.

این شیوه کاری ابتدا در کشورهای توسعه ‌یافته  و با رواج اینترنت شروع شد و جالب است که بدانید شاید عمر آن به کمتر از 15 سال برسد، معمار اصلی به وجود آمدن این مشاغل اشخاصی باهوش بودند که از پتانسیل‌های اینترنت و استفاده از نیروی کار به صورت دورکاری آگاه بودند و این چنین بود که  مشاغلی چون  تنظیم کننده‌های دوره‌های آموزش، مدرسان مجازی، دستیاران مجازی، انواع پشتیبانی‌های فنی و از راه دور، کارهای گرافیکی، استراتژیست‌های تبلیغاتی ، مدیران شبکه‌های اجتماعی‌، حتی مشاوره‌های پزشکی، روانی ، شغلی و سلامتی هم به جرگه‌ی این مشاغل پیوستند.

حتی به تازگی عناوینی چون مدیران دورکار هم به این حیطه وارد شده‌اند. کسانی که با برنامه‌ریزی پروژه‌ها و سپس نظارت برای انجام کارها توانسته‌اند بانی به ثمر رسیدن ایده‌ها و طرح‌های زیادی شوند.

به یک نمونه کوچک از این مثال‌ها که اکنون در ایران وجود دارد توجه کنید، امیر یک مدیر است که به علت مشغله‌های فراوان وقت رفتن به کلاس‌های زبان انگلیسی را ندارد ولی او با استفاده از اسکایپ و برنامه‌های مجازی با معلم زبان خویش به صورت تصویری در ارتباط است. او هر هفته 6 ساعت کلاس در منزل خود از طریق آموزش از راه دور می‌گذراند، و بعد از دوره آموزشی‌اش به راحتی می‌تواند مدرک زبان انگلیسی خود را دریافت کند.

امیر فوق الذکر رنج و سختی و خستگی در ترافیک ماندن و استرس خود را به کلاس رساندن را ندارد و معلم او هم در عین حال که همین استرس‌ها را تجربه نمی‌کند راحتی و آسودگی در خانه بودن و داشتن محیطی امن و آشنا را دارد.

ولی از کجا می‌توان اینچنین نوآوری و ابتکاری را به جریان کارها وارد کرد؟ چگونه می‌توان یک پروژه دورکاری ایجاد کرد؟ چگونه می‌توان ایده‌هایی از این دست را با این شیوه به ثمر رساند؟ آیا کسانی هستند که از این قبیل پروژها انجام داده باشند و به قوانین و روند کارها آگاهی داشته باشند؟ یا حتی کسی وجود دارد که اینگونه استخدام شده باشد و این سبک مشاغل را انجام داده‌باشد؟

پاسخ شما بله است، کمتر از یک‌سال پیش سایت دورکار توانست گروهی از متخصصین و مهندسین فعال در عرصه‌ی آی تی را که سابقه‌ و تجربه‌ی سالیان زیاد برنامه‌نویسی و تجزیه تحلیل مشاغل را در کوله‌بار خود داشتند به دور خود گردآورد و با طی کردن یک پروسه‌ی مهندسی نرم افزاری دقیق از نیازها و انتظاراتی در مورد این پروژه‌‌ها سایتی جمع و جور در عین حال پرکاربرد و بسیار ساده را برای مردم ایجاد کند.

هدف اولیه‌ای که سازندگان سایت دورکار دنبال می‌کردند ایجاد سایتی بود که آنقدر ساده باشد که هرکسی با کمترین میزان سواد بتواند در آن ایده‌های خود را برای یک پروژه یا داشتن یک کار دورکاری عملی کند و در عین حال رتق و فتق‌های معمول سایتهای دیگر در تعریف پروژه و نحوه‌ی برون سپاری را نداشته‌باشد. همین باعث شد که ایده‌ها و طرح‌های زیادی به ذهن کارآفرینان برای ایجاد مشاغلی که پتانسیل‌های دورکاری را دارند هجوم آورد. جایی که واقعا بتوان معنای دورکاری را در حوزه‌ای گسترده تر از مشاغل معمول دورکاری چون ترجمه یا برنامه‌نویسی کامپیوتری فراهم آورد.

سایت دورکار با نظارت دقیقه به دقیقه بر تمام پروژه‌ها و دادن مشاوره و پشتیبانی به کارفرمایان و فراهم آوردن مقالات راهنما و آموزش به علاقمندان دورکاری توانسته‌است محیطی پراز هیجان و کشش را به وجود آورد که می‌تواند تحولی در ایجاد مشاغل و کارآفرینی باشد. شما می‌توانید با رجوع به آدرس اینترنتی www.doorkar.ir ضمن بازدید از امکانات سایت به لیستی از امکانات و پروژه‌های این سایت برای کارآفرینان هم دسترسی پیدا کنید. و با پشتیبانی به روز این سایت در مورد مشاغلی که می‌توان به صورت دورکاری ایجاد کرد اطلاعات ارزنده‌ای کسب کنید.

منبع رپورتاژ آگهی : ویرلن

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*