نبود امکانات جذاب در آیفون 7 ؛ دلیل اصلی وفاداری کاربران گلکسی نوت 7 به سامسونگ!

نبود امکانات جذاب در آیفون 7 ؛ دلیل اصلی وفاداری کاربران گلکسی نوت 7 به سامسونگ!

چندی پیش برایتان از فروش دو برابری آیفون های اپل نسبت به اسمارت فون های سامسونگ در فصل تعطیلا زمستانی نوشتیم. اما آیا این آمار می‌توانست بسیار بهتر از این باشد؟ و یا در کل حدودا سه ماهی که از زمان رونمایی اپل از آیفون 7 می‌گذرد، آیا فروش این دیوایس می‌توانست به میزان بسیار بالاتری انجام شود؟ کارشناسان به این پرسش‌ها پاسخ مثبت داده‌اند.

استفن بیکر (Stephen Baker)، آنالیزور بخش سخت افزاری نشریه‌ی وال استریت ژورنال در مقاله‌ای که به تازگی منتشر شده، درباره‌ی میزان فروش در خریدهای زمستانی کاربران اظهار نظر کرده است. در حالی که بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که با توجه به فاجعه‌ی نوت ۷، اپل کار بسیار راحتی را برای حذف سامسونگ از گردونه‌ی رقابت‌های زمستانی داشته باشد، اما آقای بیکر عقیده دارد که نبود امکانات متقاعد کننده و اساسی در آیفون ۷، دلیل اصلی این بوده است که خریداران گلکسی نوت ۷ باز هم به سامسونگ وفادار مانده‌اند.

در واقع اکثر خریدارانی که گوشی خود را به سامسونگ تحویل داده‌اند، باز هم تصمیم گرفته‌اند که یکی دیگر از اسمارت فون‌های پرچمدار این برند کره‌ای را دریافت کنند و نبود آن فاکتور «شگفت انگیز» در آیفون ۷ که معمولا در محصولات اپل دیده می‌شد، دلیل اصلی عدم توانایی اپل برای جذب این دسته از کاربران بوده است. به گفته‌ی استفن بیکر، سامسونگ بعد از بحران گلکسی نوت ۷ موفق شده است که اکثر برندهای اندرویدی را از اطراف خریداران شکست‌خورده‌ی این محصول کنار براند و با حذف اپل در انتها، باز هم آنها را به خرید یکی دیگر از محصولات خود قانع کند.

اپل آمار فروش هفته‌ی اول آیفون ۷ و ۷ پلاس در ماه سپتامبر را منتشر کرد، زیرا آنها معتقد بودند که با توجه به تقاضای فراوان و عرضه‌ی محدود در برابر این حجم از خریداران، این آمار نمی‌تواند متر و معیار مناسبی برای اطلاع از سطح فروش اسمارت فون‌های جدیدشان باشد. کمی بعد و در ماه اکتبر، سامسونگ به طور رسمی فروش گلکسی نوت ۷ را به دلیل گزارش‌های فراوان از انفجار این محصول متوقف کرد و این فرصتی عالی برای اپل بود که خریداران این دیوایس‌های منفجره را به سمت خود جذب کند.

نبود امکانات جذاب در آیفون 7 ؛ دلیل اصلی وفاداری کاربران گلکسی نوت 7 به سامسونگ!

اما یکی دیگر از آنالیزورهای این حوزه، چتان شارما (Chetan Sharma)، نظر استفن بیکر را تایید و در ادامه عنوان می‌کند که نبود «قابلیت‌های ویژه و متقاعد‌کننده به میزان کافی» در آیفون ۷، دلیل اصلی وفادار ماندن کاربران به سامسونگ بوده و آنها حتی در زمانی که اسمارت فون‌‌هایشان هر لحظه امکان منفجر شدن داشته است، راضی نشده‌اند که با تغییر اکوسیستم، به سراغ پرچمداران اپل بروند.

اپل با دارا بودن پلتفرم‌های نرم افزاری، محصولات سخت افزاری، اپلیکیشن‌های متنوع و محتوای گسترده در فروشگاه‌های نرم افزاری، قوی‌ترین اکوسیستم را دارد. آن دسته از کاربران آیفون که به دنبال یک ارتقا میگردند، باز هم همراه اپل خواهند ماند. اما در سالی که سامسونگ قاعده‌ی بازی را واگذار کرد و انفجار گلکسی نوت ۷ ضربه‌ای اساسی در این حوزه بود، باز هم اپل دارای اسمارت فونی با قابلیت‌های متقاعدکننده‌ی کافی نبود تا بتواند این دسته از کاربران سامسونگ را به سمت خود جذب کند.

اینها توضیحاتی هستند که آقای شارما ارائه داده است. طبق گزارشی که اوایل هفته‌ی جاری از سوی موسسه‌ی تحقیقاتی Flurry (که در مالکیت یاهو به شمار می‌رود) منتشر شد، اپل توانسته است دو برابر بیشتر از سامسونگ در ایام تعطیلات زمستانی، تلفن همراه هوشمند بفروشد. اما با این حال، اپل از آمار فروش ۴۹ درصدی خود در سال گذشته کمی پایین‌تر رفت و سامسونگ نیز از آمار ۱۹ درصدی پیشین خود، کمی ارتقا یافت.

سامسونگ و اپل هر دو در سال ۲۰۱۶ بازنده بوده‌اند

نبود امکانات جذاب در آیفون 7 ؛ دلیل اصلی وفاداری کاربران گلکسی نوت 7 به سامسونگ!

در مجموع دو آنالیزور وال استریت ژورنال معتقدند که هیچ‌کدام از این دو برند نتوانسته‌اند سال ۲۰۱۶ را به تصرف خود دربیاورند. در واقع زمان‌بندی انفجار گلکسی نوت ۷ برای سامسونگ نمی‌توانست از این بدتر باشد و اپل نیز نمی‌توانست فرصتی از این بهتر را به دست بیاورد. هر دو کمپانی اشتباهاتی داشته‌اند که برای یکی از آنها، مشکلات فنی و شکست کامل یک محصول بوده است و برای دیگری نیز، عدم استفاده‌ی مناسب از این فرصت و عرضه‌ی یک اسمارت فون جذاب‌تر از آیفون 7، اشتباه بزرگ سال ۲۰۱۶ محسوب می‌شود.

اکثریت کارشناسان در جهان معتقدند که جوی منفی در اطراف اپل و دوستداران همیشگی این برند کوپرتینویی پدید آمده است و اگر آنها سال آینده نتوانند انتظارات را با عرضه‌ی یک محصول نوآورانه و دارای قابلیت‌های جذاب برآورده کنند، احتمالا ماه‌های سخت‌تری نیز در انتظار مدیران و سرمایه‌گذاران اپل خواهد بود. سامسونگ نیز در وضعیت تقریبا مشابهی قرار گرفته است و حالا میلیون‌ها نفر از علاقه‌مندان به این برند کره‌ای منتظر رونمایی از نسل بعدی پرچمداران سری گلکسی اس این کمپانی هستند تا بین ماندن در اکوسیستم اندرویدی سامسونگ و یا مهاجرت به دیگر برند (و احتمالا اپل) تصمیم بگیرند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*