اخبار فضایی

مهمترین اخبار فضایی سال 2017 که انتظارشان را می کشیم

فرستادن یک فضاپیما یا ماهواره، کار بسیار طاقت‌فرسا و زمان‌بری است. برخی از ماموریت‌های فضایی، به اندازه زمانی که مشغول فعالیت هستند، برای برنامه‌ریزی آنها زمان لازم بوده است. تمامی این اقدامات اولیه و محاسبات همه‌جانبه، برای کارکنان سازمانی مانند ناسا، مثل یک سردرد تمام‌نشدنی است. اما برای مردم عادی که پیگیر اخبار فضایی اند، بسیار هیجان‌انگیز است. چرا که هر روز قرار است با ماموریت‌های جدید فضایی شگفت‌زده بشوند.

در ادامه برخی از مهمترین رخدادها و اخبار فضایی که در سال آینده باید شاهد آنها باشیم را مرور می‌کنیم.

 خورشیدگرفتگی کامل

برای ساکنان آمریکا، امسال سال خوبی خواهد بود. چرا که از سال 1918، این اولین باری است که یک خورشیدگرفتگی کامل در تمامی این قاره قابل مشاهده است. خورشیدگرفتگی کامل جزو دسته وقایع نادر نجومی است و مطمئنا کسانی که شانس دیدن آن را داشته باشند، هرگز این فرصت بی‌نظیر را از دست نخواهند داد. نگاه کردن با چشم برهنه، به خورشیدگرفتگی جزئی بسیار خطرناک است. اما در مورد خورشیدگرفتگی کلی این امکان وجود دارد که در زمان اوج گرفت، عینک‌های مخصوص رصد خورشیدگرفتگی را از چشم برداشته و شاهد یکی از زیباترین پدیده‌های طبیعی بود.

اخبار فضایی

اخبار فضایی : خورشیدگرفتگی کامل که تاج های خورشیدی در آن مشخص است.

زمان: 26 مرداد 1396 (17 آگوست 2017)، درجه هیجان: 4 از 10

سفینه‌های فضایی

سیستم پرتاب فضایی ناسا (SLS)، دارای قوی‌ترین موشک در جهان است. موشکی که قادر است انسان‌ها را به مریخ برساند. این سیستم همچنان در حال سپری کردن آزمایشات اولیه خود است. اما تا سال 2018 کاملا آماده به کار خواهد بود. در آن سال قرار است تا فضاپیمای Orion توسط این سیستم به فضا پرتاب شود.

در سال جاری، قرار است تا این موشک وارد فاز “عملکردی سبز” خود شود. مجموعه‌ای شامل آزمایشات تقویت‌کننده‌های استاتیکی و چک کردن‌های رزونانسی که پیش از این هم انجام شده بود. اما این بار با چرخش 90 درجه‌ای، موشک در حالت عمودی قرار می‌گیرد. هر چند تا آغاز پرتاب این موشک همچنان یک سال دیگر طول خواهد کشید، اما حداقل می‌دانیم که آزمایش‌های انجام‌شده در “جهت درست” موشک انجام خواهند شد.

زمان: 26 آذر 1396 (17 دسامبر 2017)، درجه هیجان: 5 از 10

 گام‌های بعدی OSIRIS REx

میلیاردها سال است که سیارک‌ها به زمین برخورد کرده یا به هر شکلی روی آن اثر می‌گذارند. حال ناسا تصمیم گرفته تا بخشی از یک سیارک را به روی زمین بیاورد. با همین هدف، سال گذشته فضاپیمای OSIRIS REx به فضا پرتاب شد که نه تنها برای گردش به دور سیارک Bennu، که برای آوردن نمونه‌ای از آن نیز طراحی شده بود. این فضاپیما قرار نیست در این چند ساله به زمین بازگردد و تا سال 2023 در فضا باقی خواهد ماند. اما  قرار است تا گام مهمی را در این سال بردارد.

پس از گذشت سه ماه از پرتاب این سفینه، کم کم زمان آن فرا رسیده است تا با استفاده از نیروی گرانشی زمین، OSIRIS REx در مسیر مستقیم به سمت سیارک هدف قرار بگیرد. در این روش که به نام اثر قلاب سنگ یا flyby شناخته می‌شود، سفینه مقداری از مسیر حرکت خود را به دور سیاره زمین که جرم زیادی دارد، طی خواهد کرد. به این صورت تا مقادیر زیادی شتاب خواهد گرفت بدون آنکه سوخت چندانی نیاز داشته باشد.

زمان: 31 شهریور 1396 (22 سپتامبر 2017)، درجه هیجان: 7 از 10

شمارش معکوس نهایی

در ماموریت‌های فضایی ماورای زمین، جهت‌یابی با ستارگان به اندازه کافی خوب نیست. به علاوه استفاده از GPS نیز به محض اینکه فراتر از ماهواره‌های آن بروید دیگر کاربردی ندارد. پس جهت‌یابی چنین ماموریت‌هایی چگونه انجام می‌گیرد؟ در گذشته، آنها مجبور بودند تا به شبکه‌ای فضایی وابسته باشند؛ آرایه‌ای از آنتن‌های زمین‌محور که به ساعت‌های اتمی فوق‌العاده دقیق مجهز شده‌اند.

امروزه فضا بسیار شلوغ‌تر از گذشته شده است و ماموریت‌های پرشمار نیاز به امکانات جدیدتری را طلب می‌کند. در همین راستا، قرار است تا اواخر سال جاری، یک ساعت اتمی فضایی برای پرتاب آماده شود. ارسال این ماموریت، مسیریابی فضایی را متحول خواهد کرد و از بسیاری تاخیرهای ارتباطی جلوگیری می‌کند.

زمان: شهریورماه 1396 (سپتامبر 2017)، درجه هیجان: 8 از 10

فراتر از حلقه‌های زحل

یکی از هیجان‌انگیزترین ماموریت‌ها برای افراد پیگیر اخبار فضایی ، آنهایی‌اند که دنیاهای جدیدی را کشف می‌کنند، یا با برخورد به سطح یک جرم فضایی قصد جمع‌اوری اطلاعات را دارند. ناسا ماموریتی را تدارک دیده است که هردوی این موارد را شامل می‌شود.

اخبار فضایی

اخبار فضایی : هدف پایانی ماموریت کاسینی، کاوش در منطقه بین حلقه‌ها و سطح سیاره خواهد بود.

فضاپیمای کاسینی برای 13 سال است که در مورد سیاره زحل و قمرهای آن همچون انسلادوس کاوش می کند و از دو ماه پیش، این فضاپیما برای آخرین بخش از ماموریت خود روی حلقه‌های زحل تمرکز کرده است. تا چند ماه دیگر کاسینی به منطقه‌ای نزدیک خواهد شد که تا کنون هیچ فضاپیمای دیگری به آنجا قدم نگذاشته است؛ هدف، منطقه میانی بین سطح سیاره و حلقه‌های آن است. پس از کاوش این بخش، کاسینی آماده پذیرفتن سرنوشت خود می‌شود و آن چیزی نیست جز کاهش ارتفاع و سرانجام برخورد با سطح سیاره زحل که به ماموریت طولانی آن پایان می‌دهد. مسلما تصاویر بسیار زیبا و شگفت‌انگیزی در طول مدت این بخش پایانی ماموریت کاسینی به زمین ازسال خواهد شد. تصاویری که به عنوان آخرین نگاه‌های کاسینی پیش از مرگش ثبت خواهند شد.

زمان: 2 اردیبهشت تا 24 شهریور 1396 (22 آوریل تا 15 سپتامبر 2017)، درجه هیجان: 10 از 10

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*