ساعت ماهواره های گالیله به دلیلی ناشناخته از کار افتاده‌اند

ساعت ماهواره های گالیله به دلیلی ناشناخته از کار افتاده‌ است

ماهواره های گالیله دچار اتفاق عجیبی شده‌اند و آژانس فضایی اروپا نیز به دنبال کشف دلیل آن است. آ‌ن‌طور که پیداست، از 18 کاوشگری که در حال حاضر در مدار قرار دارند، 10 مورد از آن‌ها دچار اختلال در ساعت‌های اتمی خود شده‌اند. این اتفاق، آژانس فضایی را وادار می‌کند که پرتاب 4 ماهواره‌ی دیگر که قرار بود در آگوست پرتاب شوند را به تأخیر بیاندازد.

سیستم‌های ناوبری ماهواره‌ای مانند آنچه که در ماهواره های گالیله قرار دارند، به ساعت‌های اتمی فوق‌العاده دقیق نیاز دارند چراکه می‌بایست پیام‌ها را به طور همزمان با یکدیگر ارسال کنند. از کار افتادن ساعت‌ها باعث تداخل در توانایی «اعلام موقعیت لحظه‌ای با دقت چند متر» در ماهواره‌ های گالیله می‌شود.

سه مورد از ساعت‌هایی که توسط این مشکل مرموز آسیب دیده‌اند، از نوع ساعت‌های فرکانس هسته‌ای روبیدیم بودند و باقی آن‌ها از نوع دقیق‌تر هیدروژن میزر هستند. در حال حاضر یکی از این ساعت‌های هیدروژنی مجددا راه‌اندازی شده و مشکل آن برطرف گردیده است؛ بدین ترتیب هنوز 9 ساعت خراب دیگر وجود دارد.

آیا امکان برخورد ماهواره های گالیله با یکدیگر وجود دارد؟

خوش‌بختانه از آنجایی که هر ماهواره دارای 4 ساعت مختلف است و هر کدام از آن ماهواره‌ها حداکثر 2 ساعت خراب دارند، گالیله می‌تواند به کار خود ادامه دهد. به گزارش وب‌سایت Space، آژانس فضایی اروپا فکر می‌کند که به دلیل خاموش بودن این ساعت‌ها برای مدت‌های طولانی، دچار اتصالی شده و متوقف شده‌اند. با این حال باید تحقیقات بیشتری را انجام دهد تا مطمئن شود که سایر ساعت‌ها نیز به این مشکل دچار نمی‌شوند.

مجموعه گالیله قرار بود که در سال 2008 به طور کامل راه‌اندازی شود اما از آن زمان تاکنون به دلایل مختلف، اجرای آن به تأخیر افتاده است. با آنکه در حال حاضر این مجموعه دارای 18 ماهواره است، اما شکل نهایی آن شامل 24 ماهواره می‌شود که 6 ماهواره به عنوان ذخیره و برای مواقع ضروری مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*