تجهیز نیروی آتش نشانی دبی به هاور برد دارای موتور واتر جت

تجهیز نیروی آتش نشانی دبی به هاور برد دارای موتور واتر جت

شهر دبی در کشور امارات متحده‌ی عربی را می‌توانیم یکی از نقاطی در جهان بنامیم که مدیران شهری آن به شدت از به‌کارگیری تکنولوژی و فناوری‌های نوین در خدمات شهری آن استقبال می‌کنند. دلیل آن جذب توریست و یا هر هدف دیگری که باشد، مطمئنا این اقدامات باعث شده‌اند که این شهر کوچک به یکی از مدرن‌ترین و امن‌ترین شهرهای منطقه‌ی خاور میانه از حیث توان خدماتی و اورژانس هنگام وقوع حوادث مختلف تبدیل شود و حالا نیز بار دیگر شاهد عملی شدن این موضوع در سازمان آتش نشانی دبی هستیم.

به نظر می‌رسد که عطش مسئولان دبی برای استفاده از تجهیزات مدرن تمامی ندارد و بعد از تجیهز نیروهای پلیس به قدرتمندترین خودروهای سوپر اسپرت جهان، ایجاد الگوریتم‌های هوشمند پیش‌بینی جرم و تشخیص مجرم، ساخت تشکیلات مخصوص برگزاری مسابقات پهپادها و طراحی خانه‌های هوشمند لوکس که بر روی آب شناور هستند، بار دیگر نوبت به استفاده از یک تکنولوژی مدرن دیگر در سطح این شهر رسیده است تا باعث تعجب تمام مردم کشورهای همسایه از جمله ما و شما شود.

در سال ۲۰۱۵ اداره‌ی دفاع مدنی کشور امارات متحده‌ی عربی قراردادی را با کمپانی هواپیماسازی Martin امضا کرد و این کمپانی نیوزلندی ۲۰ واحد از جت پک‌های نسل جدید خود را در اختیار نیروی آتش نشانی دبی قرار داد تا از آن برای دسترسی به ساختمان‌های بلند و برج‌های پرتعداد این کشور در مواقع بروز حادثه استفاده شود؛ این جت پک‌ها در اختیار نیروی آتش نشانی دبی قرار گرفته‌اند و البته تا به حال حادثه‌ی بزرگی در برج‌های فوق مدرن این شهر توریستی پیش نیامده است تا کارکرد و تاثیر آنها را در میدان عمل مشاهده کنیم.

تجهیز نیروی آتش نشانی دبی به هاور برد دارای موتور واتر جت

جت پکی که از سال ۲۰۱۵ در اختیار آتش نشانان دبی قرار گرفته است

هاور برد دارای موتور واتر جت؛ ایده‌ی بلندپروازانه‌ای که در دبی اجرا می‌شود

حالا بعد از آن گزارش که در زمان خود بسیار خبرساز شد، اداره‌ی آتش نشانی این شهر بار دیگر از طرح جدیدی رونمایی کرده است که به نیروهای این اداره کمک خواهد کرد تا در مواقع حادثه، به سرعت به ارتفاع مورد نظر خود برسند و عملیات اطفای حریق را شروع کنند. جت پک‌های جدیدی که در این طرح معرفی شده‌اند، در جریان پروژه‌ای تحت عنوان پروژه‌ی دلفین (Dolphin project) تولید شده‌اند و با مجهز شدن به یک موتور واتر جت قدرتمند، قادر هستند که نیروهای آتش نشان را تا چندین متر در هوا بلند کنند.

به نظر می‌رسد که این جت پک‌های آبی با ایجاد تغییراتی در فلای برد‌های زاپاتا تولید شده باشند. این فلای بردها که احتمالا ویدیوهایی آنها را فضای مجازی دیده باشید، توسط فردی به نام فرانکی زاپاتا (Franky Zapata) اختراع شده‌اند، حدود ۴ هزار و ۵۰۰ دلار قیمت دارند و پیش از این برای مصارف توریستی و سرگرمی‌های آبی از آنها استفاده می‌شد.

تجهیز نیروی آتش نشانی دبی به هاور برد دارای موتور واتر جت

حالا در پروژه‌ی دلفین همانطور که از نام آن می‌شود حدس زد، این موتورهای آبی قدرتمند که بر روی جت اسکی نیز از آنها استفاده می‌شود را به گونه‌ای تغییر شکل داده‌اند که به عنوان یک هاور برد آبی برای آتش نشانان دبی به کار گرفته شوند. آتش‌نشانان با سوار شدن بر روی این هاور برد و با استفاده از خطوط آبی داخل این شهر، می‌توانند با سرعت بسیار بالا و صرف نظر از عواملی همچون ترافیک، خود را به محل حادثه برسانند و قبل از این که خودروی نیروهای آتش‌نشانی به آنجا برسد، آتش‌سوزی را برطرف کرده و یا حداقل ابعاد آن را کاهش دهند.

استفاده از هاور برد آتش نشانی محدودیت‌هایی نیز دارد

تجهیز نیروی آتش نشانی دبی به هاور برد دارای موتور واتر جت

این موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانید به سبب قرار گرفتن این نیروها درون آب، آنها به منبع بی‌نهایتی از آب دسترسی خواهند داشت و می‌توانند با استفاده از شلنگ و پمپ مخصوصی که در اختیارشان قرار دارد، حجم عظیمی از آب پرفشار را به محل آتش‌سوزی منتقل کنند. البته محدودیت‌هایی نیز در به‌کارگیری این هاور بردهای عجیب و مدرن وجود دارد و مهمترین آنها هم این است که در مناطقی که مسیر آبی به آنها دسترسی نداشته باشد، عملا استفاده از آنها هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.

همچنین اگر محل وقوع حادثه از کنار منابع آبی فاصله‌ی زیادی داشته باشد، این آتش‌نشانان باز هم کار چندانی از دستشان بر نمی‌آید و باید منتظر نیروهای امدادی بمانند. نحوه‌ی پوشیدن این تجیهزات و قرار گرفتن آتش‌نشان در محل مربوطه نیز کمی زمان‌بر است و در حوادثی مشابه آتش‌سوزی که هر ثانیه در مرگ و زندگی افراد و مصدومان تعیین‌کننده خواهد بود، این موضوع ممکن است که به ضعف مهمی تبدیل شود.

تجهیز نیروی آتش نشانی دبی به هاور برد دارای موتور واتر جت

گفته می‌شود که موتور قدرتمند این سواری مدرن قادر است که آتش‌نشان را تا ارتفاع ۳۰ فوت (بیش از ۹ متر) در هوا به بالا ببرد و این می‌تواند برای خاموش کردن آتش‌سوزی در طبقات بالایی برج‌ها‌ی متوسط بسیار مناسب و کاربردی باشد. به هر حال شاید این ایده در حال حاضر چندان قابل استفاده و کاربردی نباشد، اما مطمئنا نشان از تغییرات گسترده در تجیهزات به‌ کار رفته توسط نیروهای خدماتی و اورژانس در کشورهای مدرن جهان دارد و احتمالا در آینده‌ای نزدیک، دیگر شاهد استفاده از خودروها و تجیهزات معمولی آتش‌نشانی برای رسیدگی به حوادث نخواهیم بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*